Byggahus.se

Komplett vattenprov, filter?

1. M
    Medlem · Örebro · 1 655 inlägg

mogge_73

Medlem
    En radonett slår sönder vattnet och trycker ut lika mycket luft som den tar in vatten. Därmed trycker den även ut radonet effektivt ut ur huset via ventilationsrör. Vattnet mellanlagras även i radonetten för effektiv avluftning.

Syresättning har man för att ombilda fe2 till fe3 vilket gör att man kan fånga järnet i ett sediment filter, ex. sand eller macrolite. Mängden syre som används vid denna lösning är som att jämnföra en cykel med en motorcykel i radonetten.

Vill man minimera mängden radonspill ut i huset så är nog jonisering att föredra. Men lite skit har man inte dött av. :)

När det gäller företag som håller på med vattenrening finns det självklart bra och dåliga, men dom flesta klara nog av järn och radon utan problem.

Det finns dock många som tar genvägar genom att inte ta kompletta analyser, för att sedan sko sig på konsumentens okunskap genom att inte kontrollera det som är svårt att åtgärda över mejl eller telefon.
    Ett annat problem som konsumenten stötter på är den objektiviteten som försvinner när alla pratar för sin egna varor. Det finns så många bra lösningar på vattenrening men jag har aldrig stött på ett filter som är bra på allt.
    Alla använder samma filtermassor, men bara genom att ändra filtrets flöde kan man få upp till 70% mindre saltförbrukning. Bra för miljön och bra för plånboken.
    Så fokusera inte på märket utan jämnför tekniken och specifikationerna.

Oj! Nu blev det en novell som vanligt, kanske ska bli författare istället. :)

Mvh Morgan

Redigerat 23 jun 2014 22:20
  2. X
    Medlem · Kronoberg · 21 inlägg

xhenkex

Medlem
    OnTopic:
    När det gäller syresättning så har jag via analyser före och efter filter sett hur radonhalten sjunkit under gränsvärdet i fler än ett fall. Det fungerar såklart inte om radonhalten är extremt hög men runt gränsvärdet så kan det försvinna en hel del och absolut tillräckligt för att det ska vara värt att testa först och eventuellt installera en radonett i andra hand. Men vissa gillar inte att göra det i etapper och då tar man såklart allt på samma gång:)
    Jag skulle föreslå att titta på leverantörer som har någon form av kvalitétsstämpel. T.ex. ISO certifiering m.m. Sen har man kanske förtroende för sin vvs installatör och bör ju då veta att den firman inte rekommenderar några produkter som inte håller måttet, har dålig kvalité eller som är svåra att få tag på eller inte ställer upp om något händer. För då väljer installatören bort den typen av filter direkt. Ingen vill ha problemsamtal ifrån sin slutkund:)

För tycker inte man ska använda sig av en leverantör som både säljer och installerar. Då är det bättre att hitta en vvs installatör som sätter en hel del filter då de verkligen har erfarenhet av hur saker och ting fungerar. För alla leverantörer kommer naturligtvis säga att de har de bästa produkterna :)

Offtopic:
    När det gäller vattenanalyser är det ju ett kapitel för sig. De företagen som anses ta genvägar med icke kompletta analyser försvinner rätt snabbt ifrån marknaden. Är man tveksam finns ju alltid möjligheten till en komplett analys hos ett oberoende labb, men ska det vara en komplett och fullständig analys får man räkna med ett par tusen i kostnad för sitt vattenprov.

Saltförbrukning för kalkfilter kräver ju en viss mängd salt för att skölja rent en viss mängd filtermassa. Men när det gäller att rena bort metaller finns det filter utan att använda tillsatser såsom salt och kaliumpermanganat. Toppen!:)

• Laddar…
  3. M

mogge_73

Medlem
    http://webshop.eurofins.se

Här finns det oberoende kompletta analyser där samtliga livsmedelsverkets rek. Punkter är med.
    Utan ett sådant prov ska man inte ens fundera på ett vattenfilter. Och inte kostar på många tusen heller. 😉

• Laddar…
  4. X

xhenkex

Medlem
    En jättebra analys när brunnen är nyborrad eller nygrävd. Ingår ju i vissa borrares borrpris.

• Laddar…
  5. T
    Medlem · 98 inlägg

torparkalle

Medlem
    Om man kör på alternativet med enbart järnfilter för att se om man kan få ner även radonhalten.

Är det typ filtrenas J filter man ska satsa på?

Eller finns det andra att rekomendera?

6. X

xhenkex

Medlem
    Det finns inget annat filter än den typen av filter som har lika stor och kraftig luftning.

Det finns två större aktörer på marknaden som kör med den typen av filter som sitt huvudfilter.

Dels den du själv nämner och sen en annan som också ligger i Växjö. Vet inte hur mycket man vågar namnge här men tror du hittar det genom lite enkla sökningar :) Kan vara bra att jämföra lite priser så ser man lite hur de ligger till.

7. M

mogge_73

Medlem
    Wellmate hydrofor med micronizer och ett vanligt sandfilter fungerar lika bra, för halva priset.
    J40 kräver en hydrofor också men det kanske redan finns. Tänk dock på att det radonet som ev. Avskiljs kommer att spridas där filtret står.

Radon är igentligen inget dricksvattenproblem, utan radondöttrarna i radonet frigörs i inomhusluften och vid inandning fastnar i flimmerhåren i lungorna, vilket på sikt kan ge lungcancer.

8. X

xhenkex

Medlem
    Jämföra micronizer med luftningen som ett J filter ger är ju ungefär som att jämföra mitt korpenlag i fotboll med Real Madrid. Det säger sig självt att det är stor skillnad på mängden luft och syre både i mängd och hastighet. Man klarar inte att lufta bort några mängder radon med en liten micronizer.

Att J-40 kräver en hydrofor är är ju också helt fel. J-40 kräver en hydrofor när järnhalten är väldigt hög och att man då behöver cirkulera en stor buffert för att alltid kunna ha tillgång till rent vatten. Men på dessa nivåer så räcker det med en t.ex. wellmate tank eller hydropress. Cirkuleringen sker då i filtret och ger en flerfiltrering. Men att det krävs en hydrofor i alla lägen - helt fel!

Som det nämnts ovan så får man ju leda bort den luften som kommer ifrån avluftaren men det är ju inget stort problem att lösa direkt.

9. M

mogge_73

Medlem
    Nu är det ju du som rekommenderar en J40 för att avlufta radon. Det är ingenting jag skulle rekommendera!
    (Ser ingen bra lösning för att få ut luften, men det kanske du/ni redan löst?)

Men om filtret står så att man inte behöver oroa sig för radonet så finns det många andra alternativ, men självklart även J40.

Men jag märker att J40 ligger dig varmt om hjärtat, kan bara gissa varför. 😉

10. X

xhenkex

Medlem
    Jag föreslår det ja, men du verkade jämföra J-40 med en micronizer och det är ju faktiskt allt för stor skillnad för att man inte ska kommentera det.

Det finns inget "kit" som man köper för just den lösningen att leda ut luften ifrån avluftaren men det är ju inte något svårt att lösa själv direkt. Om man nu vill ge sig på det. Annars är det ju bara att köra på den kompletta lösningen. Men som sagt det finns möjlighet att göra det i två etapper och är man beredd på det så är det värt att testa.

Eftersom J-40 är ett bra filter är det väl dumt att inte prata gott om det när det nu diskuterades. Det finns ju vissa fabrikat som inte litar tillräckligt på sina egna produkter i vissa lägen så de väljer då att köpa in J-40 filtret och marknadsföra som sitt egna. Men de känner du nog till skulle jag tro;)

Nej men jag hoppas att TS fått lite bra information och infallsvinklar och vet inte hur mycket mer man kan diskutera här angående detta. Jag hoppas det löser sig på bästa sätt för TS.

11. M

mogge_73

Medlem
    J40 är absolut inget dåligt filter, och mycket riktigt ett filter vi använder oss av ibland (Vill nog minnas att jag rek. Den i någon tråd här). Vet dock inte vart du läst att jag jämnfört micronizer och J40?
    Jag har dock aldrig hört den marknadsföras som en radonavskiljare!

Vi köper ERA filter vid behov och där det fungerar, vi sammarbetar även med ett flertal tillverkare både i Sverige och utomlands. Enklare lösningar har vi kunskapen och möjligheten att lösa utan att köpa den i tredjehand, annars ser jag ingen prestige i att inte använda sig av beprövade metoder och bevisat bra lösningar oberoende av vad det står på etiketten. Tvärtom ser jag det som en styrka.

Jag föreslog TS en alternativ lösning utöver sagda filter för åtgärda av järn och mangan, jag har inte påstått att det ska lösa hans radonproblem.

Trevlig helg på er!

12. T
    Medlem · 98 inlägg

torparkalle

Medlem
    Filter är tänkt att placeras i ett pumprum i ett garage, radongas kommer bli ett mindre problem.

Mycket tacksam för alla råd av er.
    Kommer försöka mig på en lösning där jag köper filter i två steg för att se vad som händer med radonet.

Det har redan sjunkit sedan vi borrade.
    1660 till 1100 bq. Hoppas det forsätter, men jag tror det kommer ligga på den här nivån.

Hänger inte med helt på vilket det andra filtret är som har kraftig avluftning, men jag ska försöka surfa rätt på det.

Jag har ochså insett att radonett är det säkraste alternativet för att få ner radon.

Men det är av utrymmes och kostnad som gör mig intresserad av alternativa lösningar.

Trevlig helg!

13. T
    Medlem · 98 inlägg

torparkalle

Medlem
    Ok,

för och nackdelar när man jämför J40 och Göingefilter?

Ska man ta så stor volym som möjligt, tänkte om det renar radon bättre dest större filter man har?

Nytt eller begagnat?

14. M

mogge_73

Medlem
    Det är stort sätt likadana filter. Båda har en luftdon, den fyller pumpen med vatten och när den stannat släpper den ut vattnet och suger då in luft. Nästa gång pumpen går trycker den in luften i vattnet via en ventil.

15. T
    Medlem · 98 inlägg

torparkalle

Medlem
    Historien tar en ny vändning.

Körde vattenspridaren, tömde brunnen, det sista vattnet var helt svart och grusigt.

Efter det försvann alla synliga tecken och smak av järn. Det har varit bra nu i 3 veckor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.