Hej!

Om jag förstått det rätt så försvinner nu termerna attefall och friggebod och ersätts av samlingsbegreppet komplementbyggnader. Utifrån den nya lagen verkar inte heller sammanhållen bebyggelse vara ett begrepp som går att applicera vid dessa byggslovsbefriade åtgärder. I.e., det är antingen inom eller utanför detaljområde. Stämmer detta?

Vidare är det min uppfattning att utanför detaljområde medgivs maximalt en byggnadsarea på 50 kvm för en enskild komplementbyggnad utan krav på bygglov, förutsatt att inte skyddsintressen, strandskydd eller andra speciella områdesbestämmelser gäller. Ett garage kan utgöra komplementbyggnad och därmed byggas bygglovs- och anmälningsfritt enligt den nya lagen. För garage gäller ofta vissa bestämmelser (som exempelvis en minsta längd på uppfarten framför garaget), vilket för mig till två delfrågor:

Gäller den här typen av bestämmelser fortfarande vid en bygglovsfri byggnation, men ett kontrollbördan ligger helt på utföraren/kontrollansv.?

Slutligen, vid byggnation som medför en markhöjning som är lovpliktig har man tidigare hanterat detta inom bygglovet. Om byggnaden nu uppförs bygglovsfritt men medför en markhöjning som normalt är lovpliktig, blir även den lovfri eller ska man söka ett separat marklov inför den bygglovsfria byggnation?

Tack för att du tar dig tid!

Det är rätt att man endast delar in det i inom- respektive utom detaljplanelagt område.

Man får bygga sammanlagt 50 kvm fristående byggnad/byggnader på tomten till en- eller 2-bostadshus. Man ska här dra av för om man tidigare har friggebod eller attefallsbyggnad på tomten.

Alla byggregler gäller som om det var bygglovspliktig. Tex vid garage måste bla. brandskyddsreglerna och konstruktionsreglerna beaktas. Även att det ska smälta in med omkringliggande bebyggelse (färgval och stil)

Reglerna kring Marklov är oförändrade mot tidigare så där kan man behöva ett marklov om man tänker göra större förändringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.