Jag har ett Securitaslarm som jag tänkte utöka med några magnetkontakter till fönstrena. Jag konstaterar dock att de är snordyra, ca 700 kr styck. Så det rinner snabbt iväg!

Går det att använda magnetkontakter avsedda för andra tillverkare, som använder samma frekvens (868mhz)? Det finns ju begagnade kontakter som är betydligt mer prisvärda.

Någon som provat använda magnetkontakter (eller andra sensorer) avsedda för ett annat larmpaket?

D
Oftast fungerar det inte att använda andra tillverkares produkter.

Håller med DMOL.
Det du kan göra för att hålla nere kostnaden är att köpa en trådlös enhet till larmet, sedan köper du fler trådbundna magnetkontakter och bygger om den trådlösa å koppla in dom trådade till den trådlösa.
Det du mister är precisering av vilken magnetkontakt som larmar.

Demmpa Demmpa skrev:
Håller med DMOL.
Det du kan göra för att hålla nere kostnaden är att köpa en trådlös enhet till larmet, sedan köper du fler trådbundna magnetkontakter och bygger om den trådlösa å koppla in dom trådade till den trådlösa.
Det du mister är precisering av vilken magnetkontakt som larmar.
Det lät intressant! Men jag vet inte riktigt om jag förstod.

Vad är det för trådlös enhet jag behöver köpa och hur bygger jag om den för detta ändamål?

Jag har Securitas Hemlarm (tillbehör).

Den trådlösa enheten kan vara en magnetkontakt.
I varje magnetkontakt så sitter det ett sånt här tungelement/reedrelä, https://en.m.wikipedia.org/wiki/Reed_relay

Den kan man löda bort och ersätta med skruvplint, sedan seriekopplar man alla externa magnetkontakter.

• Gilla
mg765
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.