Hej!

Då jag antar att vi är flera som upplever problem med att kommuner jobbar väldigt långsamt, vägrar hjälpa till eller agerar rentav felaktigt så tänkte jag göra den stora tråden där man har chans att få fram sin åsikt. För att det ska bli någorlunda sakligt tänkte jag att vi fyller i enligt nedan.

Kommun (måste inte anges) :

När bygglovet lämnades in (räcker att skriva Q1-Q4 om man inte vill outa sig) :

Vad bygglovet avser :

Ev avvikelse från detaljplan (BYA, avstånd till granne, antal våningar etc) :

Övrig information hur du upplevt kommunens tillgänglighet och respons :

Kommun : I stockholmsområdet

När bygglovet skickades in : Tidigt Q2

Vad bygglovet avser : tillbyggnad

Ev avvikelse från detaljplan : Ingen avvikelse

Övrig information hur du upplevt kommunens tillgänglighet och respons : De har hanterat ärendet extremt dåligt. Kommunikation har varit en brist ända tills idag och ännu finns ingen lösning i sikte. Man ändrar sig hela tiden vad man vill ha och agerar rent felaktigt. Det är för arkitektens del väldigt svårt att tillgodose vad kommunen kräver eftersom man i princip vägrar att föra en dialog. Man har i ett tidigt stadie fått mer än tillräckliga handlingar för att kunna få en uppfattning och trots ett flertal kompletteringar ändrar sig kommunen fortfarande i vad de söker.

• Gilla
Abuquir
  • Laddar…
Är det handlingar de anser saknas? Vilka i så fall?

Hej Rickard! Du behöver ringa in exakt vad ptoblemet är och minimera tänkbara felkällor. Och ett bygglov är reltivt enkelt. Det är ett fåtal handlingar som ska in. Exempelvis situationsplan och fasadritning. fackmannamässigt utförda. Det underlättar om man scannar in alla dokument i en följd i en en lång pdf som på ett lakan. Med numrerade sidor. Och skickar per e-post med mottagningsbevis. Så dom slipper bläddra bland en massa bilagor eller saknade bilagor. Mottagningsbevis är att ärendet diarieförts hos byggnadsnämnden med ett diarienummer. Då vet man att allt kommit fram. Nästa steg är att se till att man får en handläggare tilldelad till sig. Annars händer inget. Då vet man att det är på gång. När det nu gått så lång tid låter det som att behöver du ta råd från någon sakkunning exempelvis en kontrollansvarig med kontakter och personkännedom på byggnadsnämnden. Så det är bara att kämpa på och ha tålamod. Men du behöver hålla tempot och altid ha en aktivitet varje vecka. Mvh, PerOF

De ändrar sig hela tiden vad de vill ha för typ av kompletteringar. Sedan vägrar de att kommunicera bokstavligen.

Jag har byggare, konstruktör, KA samt arkitekt så det är inte där det brister.

Det som brister är kommunens agerande och så har det varit väldigt länge. De får gång på gång nya handlingar men är ändå inte nöjda.

Sedan när man vill diskutera vad de söker gör de sig inte kontaktbara.

Det är på en löjlig nivå och de både förhalar ärendet och är inte effektiva på långa vägar.

Det är enkelt om man har en kommun som accepterar de handlingar de kräver. Det är svårt när det vägras kommuniceras och när man hela tiden hittar nya saker som man inte är nöjd med.
De har exempelvis haft handlingar sedan många månader tillbaka där de hade kunnat ändra ärendets utgång - istället ska man ge mer och mer och sedan talar de om att de inte gillar förslaget?

Hur kan man sitta på handlingar i månader och sedan få för sig att saker å ting inte passar ihop, det ska man väl kläcka ur sig på en gång och inte begära in mer å mer för att sedan be en göra om det befintliga huset först, ofattbart eller hur?

Det är så sjukt allting. Man tror det är ett skämt.

Men vad är det har begärt som komplettering?

Det går i olika steg hela tiden. Kommer inte ihåg exakt allt.

Men ett exempel hur de jobbar är : visa marklinjer intill husets fasader. Då skickar man det, då vill de ha för hela tomten i nästa komplettering (varför inte skriva det direkt?:S )

Sedan säger de skicka det här för detta bygglovet sedan är det klart. Då när man skickar det säger de gör om det här å det här som de redan fått innan och sagt är OK.

Om de får en bild på befintligt hus som de haft i massvis med månader då klagar de efter flera månader att saker å ting inte passar in fast de haft informationen sedan dag 1 bokstavligen. Både bef + nytt material.

Då ska man börja rita om saker på bef hus något de kunnat sagt massa månader tillbaka som man då hade givetvis börjat med.

I kombination med detta vill inte handläggaren prata med en utan smiter undan och undviker hela tiden kontakt dvs dialogen uteblir.

Det är en effekt av lagkravet att de ska ge besked inom 10 veckor från en komplett ansökan. Eftersom de inte har en chans att hinna detta (förutom att anställa fler folk, vilket man inte fått budget till av politikerna), så tvingas man förhala allt genom att säga "nej det är inte komplett än" flera gånger om.
Allt för att inte bryta mot lagen...

Du skriver att de ville ha marklinjer intill husfasaderna. Är det utöver " Redovisa nya och befintliga marknivåer." som det pratas om i informationen för bygglovsansökan?

Och att de ville ha det för hela tomten, är det utöver de krav som ställs på situationsplan i informationen för ansökan?

Min personliga erfarenhet är att man ska utnyttja kommunens besökstider och träffa handläggaren personligen. Många kommuner har drop-in nån dag i veckan så man kan träffa handläggare. Det brukar vara det absolut smidigaste sättet att få fason på ett projekt. Om man ska maila och hålla på så är det risk att man fastnar i en oläst inbox.

Jag skulle tro att när handläggaren får upp ansökan på bordet så tittas den snabbt igenom, om de då upptäcker något av de vanligaste felen, typ saknad karta. Så tittar de inte längre. Utan begär komplettering.

Visst kunde man önska sig att de går igenom materialet så mycket det går, och berättar om alla brister de då ser. Men jag har viss förståelse för om en överarbetad handläggare, inte vill "slösa" tid med att titta på byggnadens utförande, som kanske ändå måste undersöka lika noga igen när en nybyggnadskarta finns framme.

• Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Karl_Pedal skrev:
Min personliga erfarenhet är att man ska utnyttja kommunens besökstider och träffa handläggaren personligen. Många kommuner har drop-in nån dag i veckan så man kan träffa handläggare. Det brukar vara det absolut smidigaste sättet att få fason på ett projekt. Om man ska maila och hålla på så är det risk att man fastnar i en oläst inbox.

Jag förstår inte. På drop in får man väl Inga besked? Grejerna måste ju in och sedan ska du tilldelas en handläggare - högst osannolikt att det blir samma som du pratat med på drop in skulle jag tro. Eller i vad ligger vinsten med att gå på drop in?

Vinsten med drop-in är att du får möjlighet att tala med handläggaren öga mot öga efter att ansökan skickats in och det är rätt fort gjort att klarlägga så man har samma bild av ärendet samt att man har möjlighet att fråga om vilka handlingar som ska kompletteras och hur så man slipper den flerstegsraketen som TS beskriver.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fast sannolikheten att du skall råka få prata med "rätt" handläggare vid drop in är rätt liten. Iallafall på större bygglovsavdelningar. Men det borde iallafall kunna rensa bort de vanligaste bristerna i materialet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.