BirgitS
J joeljonsson skrev:
Tack för svar, denna kommer planteras, men även flertalet bergskörsbär. Det är dem som jag tror kan bli större.
De uppgifter jag hittar om Bergskörsbär på flera sidor är att de är ung. 10 m höga efter 10 år.

useless useless skrev:
Funkar det eller är det bara en skröna?
Det fungerar. Men det är olagligt. Kommer kommunen på det så får du betala återplantering av nya träd.
Min mans morfar satte kopparspik i några av träden i allén här (där bilarna står), eftersom han tyckte att de skuggade för mycket. Även häcken som annars går runt hela området "försvann" och det är nu sedan 60 år tillbaka en väldigt god hallonhäck istället.

Festligt nog verkar det vara vår röda Volvo som står vid grinden, men jag kan inte se maken i
Trädallé med röd Volvo vid grinden, hus och växthus i bakgrunden, föreslagen hallonhäckplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Festligt nog verkar det vara vår röda Volvo som står vid grinden, men jag kan inte se maken i trädgården, troligen håller han på att plocka fram gräsklipparen för en sista höstklippning, för gräsmattan ser oklippt ut. Gammal bild alltså, för svärmor sålde för snart 10 år sedan.
Bild på en parkeringsplats med två bilar, en häck och grindstolpar i förgrunden och röda hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt, formellt kan du inte påverka vad kommunen planterar på sin mark. och knappas inte heller bänkar lekredskap osv.

Däremot så kan man ju efterlysa en dialog med avdelningen som planerar ändringen.Kommunen kan troligen uppnå den önskade effekten med lägre träd, de kanske kan vinkla bänkarna lite annorlunda osv. De gör ju inte detta för att djävlas.

Var glad att dte verkligen blir en park.

För en massa år sedan tittade vi på ett hus, det låg utefter en pitoresk liten grusväg, men rätt nära en stor geonmfartsväg (Ulvsundaleden) och järnvägen. genom höjdskillnader hördes varken vägen eller järnvägen vid huset. Vi var inte intresserade av att gå vidare med det huset, men reagerade att grannhusen såg märkliga ut, de var obebodda och såg ut som rivningshus.

En kollega som också tittade på detta hus hade frågat mäklaren "7 av grannhusen är inlösta av kommunen, det skall byggas en park". Ett par månader senare revs husen och precis utanför huset vi hade tittat på började man bygga duvboleden (tror jag den heter) som sammanbinder ulvsundaleden med en annan stor väg på andra sidan järnvägen, grusvägen försvann och ersattes med en delvis 4 - 6 filig genomfartsled som dessutom går 7 - 8 meter över marken, för att komma över järnvägen. Trevlig "park".

• Wow
  • Gilla
Sotarsyster och 2 till
  • Laddar…
Varför skulle det bli mer insyn med träd och stolar än en helt öppen gräsmatta? Jag har svårt att visualisera hur den ligger i förhållande till ert hus samt vägar och dylikt om det inte är någon insyn idag när det är öppet? Och vilostolarna lär väl knappast vändas in mot er trädgård om den ligger öster om gräsplätten.

• Gilla
  • Wow
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Varför skulle det bli mer insyn med träd och stolar än en helt öppen gräsmatta? Jag har svårt att visualisera hur den ligger i förhållande till ert hus samt vägar och dylikt om det inte är någon insyn idag när det är öppet? Och vilostolarna lär väl knappast vändas in mot er trädgård om den ligger öster om gräsplätten.
Fast det handlar väl om att nuvarande gräsmatta troligen aldrig används, mer än möjligen av någon enstaka som rastar hunden. Det är ju skillnad mot om någon sitter ned på en bänk, för att ex. övervaka sina barns lek, men om bänken är riktad rakt mot fönster i ett hus, på olämplig höjd. Att det ger mer insyn, eller känsla av insyn är väl rätt uppenbart.

Redigerat:
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
De uppgifter jag hittar om Bergskörsbär på flera sidor är att de är ung. 10 m höga efter 10 år.
Det beror helt på. Ofta är vatten begränsande i stadsmiljö och då växer de betydligt långsammare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det handlar väl om att nuvarande gräsmatta troligen aldrig används, mer än möjligen av någon enstaka som rastar hunden. Det är ju skillnad mot om någon sitter ned på en bänk, för att ex. övervaka sina barns lek, men om bänken är riktad rakt mot fönster i ett hus, på olämplig höjd. Att det ger mer insyn, eller känsla av insyn är väl rätt uppenbart.
Är det så uppenbart? Det skulle ju planteras träd som kommer skymma solen, vilket är TS ursprungliga oro, utgör de inget insynsskydd då? Alltså jag har på riktigt bara svårt att få upp en bild i huvudet av hur det är tänkt att se ut, och jag har faktiskt lite svårt att tro att kommunen skulle placera stolar som riktas in i en trädgård när de samtidigt ska ha upp lite träd och fixa i ordning en lekplats så som beskrivs.
Samtidigt tror jag likt många andra att det räcker att ventilera sin oro med kommunen kring detta, det finns inget rättsligt skydd mot att de planterar eller bygger på sin egen mark, men är man resonlig så får man ofta gehör tillbaka.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det beror helt på. Ofta är vatten begränsande i stadsmiljö och då växer de betydligt långsammare.
Dvs. ändå osannolikare att det är fråga om några träd som blir 18 m höga?

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
Kommunen brukar inte vilja ha 18 m höga träd för när de behöver skötas är det omständligt. De vill kunna lösa det med skylift.

Det kan vara en ingång, av hänsyn till områdets karaktär osv är det lämpligt med lägre träd, också av säkerhetsskäl.

Fotograferade att gammalt "riktigt" körsbärsträd (väldigt goda surkörsbär på det) för att ge ytterligare perspektiv. Det här trädet lär vara 30-40 år gammalt, och är ändå bara ca 10 meter högt.
nFgWX4_qL88bYWw4_QxjHgyCnIR6H_nSxZXcMQ3gsxMYG_Y3JlAD5QjI9QAkyRYYEeNG1sxohIs4YThwdKLNQjCg8b-iPC8Fj4GRMykm7pYBMNvdcVRJZN5IwxH4X0rKJJCjFBMpy9mCSuiW2DzRZIwESzp7vFvobb-4lol4JmoKWivGfpmNQxmBndRNq53D3t42XL5lMHfraLzK5-FhYsQ5EzXw4ffAkOM8api-ju5neDDq73-U7HsKwO60Ygl8fKtrwN65RweilA5fXg6Z6g2ZY8OqfuwbZi3XNk6ogToZKBzqqtNuAntbxj8ikhroq-I2yUnMdtkbw1_s4XcCreQPLytGUXtrH5bCtlOUW5hdv47rwozd-JSZ0ZFMPYpOQqjQsl8yHlfUhbYLPT-cXFAvwSTbbIqaVhau-DNisoU600cECdxOQ9reabMjUELJNRjeRpewC8jJhbl0jeHtDaHtpJmg-dttRlH_iPqnPuNOvUQqvLALhXm2a-jPoj0rC_0WptO8sxgwszg8208DNuiDl-BOrkxb0lJGU_TNnRPLs2BEAbjmRrSAR4atJoaCyXp8wJjpUv7_poJokUxmaOYqxMaBSowWuk_Xzw17rVOIkFie9JsTWnC7HM-EjBzd5zgVtTUyo2fXxv57ngGF9ABwicsuP75KiwRx7osZibXRLfHVjGlGaoJN=w654-h872-no

• Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte ens en gran hinner växa tio meter på tio år, det skulle innebära i genomsnitt en meter per år och även de första åren när trädet ännu håller på att etablera sig. Körsbärsträd breder dessutom ut sig mer åt sidorna och jag tror 30-40cm tillväxt uppåt är mera rimligt per år.

Självklart ska du prata med kommunen om placeringen av träden, en flytt på några meter kan påverkar resultatet.

De som pratar om kopparspik och annan vandalisering är egoistiska människor som inte visar hänsyn till andras egendom eller skattepengar.

/ATW

• Gilla
Malin_Yxlan och 3 till
  • Laddar…
P petererlandsson1194 skrev:
Påtala synpunkterna för kommunen och om de inte lyssnar så skulle iaf jag ha barkat av träden en mörk och kulen natt... sen växer det inget mer... Visst är det fel att ta lagen i egna händer men om det finns alternativ så känns det bara som dumheter att kommunen ska förstöra för en enskild fastighetsägare.
Vilken gräslig inställning! Detta är faktiskt brottsligt.

Det är ju svårt att veta utan att ha sett hur det ser ut, men kanske är inte kommunen oresonlig i att göra en lite annan placering av träden så att de inte skuggar er tomt.

• Gilla
ADUturbo
  • Laddar…
Det finns många undersökningar som visar att människor mår bättre av att ha träd runt sig, så det är egentligen en vinstlott att få en körsbärslund intill huset. Om ni någonsin skall sälja igen så gör det på våren så ni kan ha visning när träden blommar, det höjer förmodligen värdet en hel del.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.