Hej,

Försöker få ett mark- och bygglov för att få planare och mer användbar tomt och samtidigt bygga en komplementbyggnad med källare på ca 25 kvm. Har i nuläget en "grop" på min tomt (som sluttar ned mot en granne) och vill gjuta en platta och först bygga källare, sedan fylla ut "gropen" och bygga resten av huset. Min tomt är ca 1200 kvm och det är ca 80-90 kvm jag vill fylla upp så den ytan får samma höjd som "normalhöjden" på tomten. På lägsta punkten är det ca 2,4m under "normalhöjd", tänkte ta höjden i 2 etapper, en mur på 1,4m och sedan en mur på 1m. Gissar att det totalt blir ca 100 kubikmeter fyllnadsmaterial.

Området är detaljplanelagt och inga av mina lovändringar bryter mot detaljplanen.

Det har varit i stort sett omöjligt att ha en skriftlig dialog (via mail) med bygglovshandläggaren, och han vill mycket hellre ringa och prata, men jag vill naturligtvis ha skriftliga svar. Han är negativ till förändringen men vill inte motivera varför. Här ett utdrag.

==============================================================

Om jag förstod ditt meddelande till min telefonsvarare rätt så anser du och någon mer du diskuterat med [på bygglovsenheten] att min marklovsansökan inte är lämplig.

1. Beror det på det är en teknisk tveksam/dålig lösning?

Svar: Markändringen är för omfattande och om du vill ha ett beslut som du kan överklaga kan du meddela mig då skriver jag ett beslut med motivering som du i ditt överklagande kan bemöta

2. Påverkar den någon/några grannar negativt?

Svar: Se svar på fråga 1

På boverkets hemsida står:

Marklov ska ges om åtgärden

1. inte strider mot detaljplanen eller områdesbestämmelserna,

2. inte hindrar eller gör det svårt att använda området för bebyggelse

3. inte medför olägenheter vid användningen av anläggningar som har krav på skydds- eller säkerhetsområden, eller

4. inte medför störningar eller betydande olägenhet för omgivningen

5. a) inom detaljplanelagt område uppfyller kraven på att bebyggelseområdens särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden ska skyddas samt att ändringar och tillägg i bebyggelsen ska göras varsamt så att befintliga karaktärsdrag respekteras och tillvaratas.

1. Vilket av dessa punkter bryter min ansökan mot och hur ser er motivering ut?

Svar: Jag kommer i avslagsbeslutet skriva motiveringen

2. Hur hög avgift är det för att få ett officiellt avslag på min marklovsansökan?

Svar: Det är hälften av bygglovskostnaden
==============================================================

- Jag undrar om jag inte har rätt att få reda på varför han inte tänker godkänna den utan att betala tusentals kronor för ett avslag?

- Har googlat på vad som han menar med "för omfattande" men förstår inte var gränsen isåfall går, någon som vet?

- Om jag förstår Boverkets hemsida rätt så har jag faktiskt rätt att få marklov om jag inte bryter mot någon av deras punkter, är det så?

• Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Varför inte en attefallare med källare och snygga till runt omkring ? Endast bygganmälan och 2-3 v väntetid.

Hur ligger den tänkta utfyllnaden i förhållande till tomtgräns? Om du gör något närmare än 4.5m till gränsen, så kan det vara skälet till den negativa inställningen.

nasuf skrev:
Jag undrar om jag inte har rätt att få reda på varför han inte tänker godkänna den utan att betala tusentals kronor för ett avslag?
Du har rätt att få ett BESLUT motiverat.
Om du inte vill att ärendet ska handläggas fram till beslut, blir det lite bakvänt att hänvisa till den rätten.

C
Mycket märklig inställning att inte vilja förklara vad de tycker problemet är. Du kan försöka styra in dialogen på att du vill veta vilka ändringar som du behöver göra dina planer för att komma vidare med en lösning som de känner sig nöjda med?

• Gilla
petersthlm och 1 till
  • Laddar…
Tack för er respons, några klargöranden.

Varför inte en attefallare med källare och snygga till runt omkring ? Endast bygganmälan och 2-3 v väntetid.
Jo, det är ett hus i attefallsstorlek, men jag får inte kombinera en anmälningspliktig åtgärd (som attefallshuset är) med en (mark-)lovansökan. Då måste först lovansökan "utföras" i sin helhet och sedan kan jag bygga huset (och gräva upp det jag fyllt igen). Det är därför jag söker bygglov, då kan jag kombinera byggandet med att fylla igen.

Hur ligger den tänkta utfyllnaden i förhållande till tomtgräns? Om du gör något närmare än 4.5m till gränsen, så kan det vara skälet till den negativa inställningen.
Allt inom detaljplanen, dvs inte närmare än 4,5m till någon tomtgräns.

Du har rätt att få ett BESLUT motiverat.
Om du inte vill att ärendet ska handläggas fram till beslut, blir det lite bakvänt att hänvisa till den rätten.
Ja, det är precis så jag känner. Jag betalar gärna för att få en rättighet, men vill naturligtvis INTE betala för att få ett avslag (som jag sen ska överklaga till länsstyrelsen). Någon som känner till någon paragraf/regel som jag kan hänvisa till?

Men är det inte så att handläggaren inte tar några beslut alls? Utan handläggaren lämnar ett yrkande till en (politisk) nämnd som sedan beslutar, du får då se handläggarens rekommendation och själv inkomma med ett yttrande, utifrån detta kommer sedan nämnden kunna ta beslut.

Så var det iaf med mitt förhandsbesked på nybyggnation i en helt annan kommun (Jag sitter dock och väntar på vad beslutet blev).

C
13th Marine skrev:
Men är det inte så att handläggaren inte tar några beslut alls? Utan handläggaren lämnar ett yrkande till en (politisk) nämnd som sedan beslutar, du får då se handläggarens rekommendation och själv inkomma med ett yttrande, utifrån detta kommer sedan nämnden kunna ta beslut.
Visst är det så. Och även om nämnden i 99 fall av 100 beslutar i enlighet med handläggarnas förslag så man blir ju lite mörkrädd när handläggaren uttrycker sig som om det vore denne som fattar beslutet ("jag skriver i avslaget att...").

Rent juridiskt gäller ju serviceskyldigheten enligt förvaltningslagen, dvs handläggarna är skyldiga att lämna "upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde". Jag tror dock att det är fel strategi att börja vifta med lagparagrafer - men beväpnad med kunskap om kommunens skyldigheter så torde det finnas god chans att lirka fram vart skon klämmer utan att gå så långt som till ett formellt avslag.

Om inte annat så kan du ju kontakta chefen för bygghandläggningen och förklara att handläggare X vägrar lämna ut den information du begär.

cpalm skrev:
Visst är det så. Och även om nämnden i 99 fall av 100 beslutar i enlighet med handläggarnas förslag så man blir ju lite mörkrädd när handläggaren uttrycker sig som om det vore denne som fattar beslutet ("jag skriver i avslaget att...").
Nej, i normalfallet, och definitivt om det är fråga om ett lov inom detaljplan, fattar handläggarna beslut på delegation från nämnden men det är ändå ett nämndsbeslut. På efterkommande nämndsmöte informeras vilka delegationsbeslut som fattats av förvaltningen.

C
mexitegel skrev:
Nej, i normalfallet fattar handläggarna beslut på delegation från nämnden men det är ändå ett nämndsbeslut. På efterkommande nämndsmöte informeras vilka delegationsbeslut som fattats av förvaltningen.
Aha, där lärde man sig något nytt. I de fall jag varit involverad har handläggarna lämnat förslag till beslut, men det har varit lite större ärenden i och för sig.

Om inte annat så kan du ju kontakta chefen för bygghandläggningen och förklara att handläggare X vägrar lämna ut den information du begär.
Har gjort det, mailade chefen ... inte ett ljud ... skickade en påminnelse, återigen, inte ett ljud. Kanske det är "läromästaren" ... som sagt, är ganska trött på att "försöka" kommunicera med denna instans, och skulle med glädje ta emot några paragrafer att skramla med ... känns inte som att det kan gå sämre än det redan gör!

C
nasuf skrev:
Har gjort det, mailade chefen ... inte ett ljud ... skickade en påminnelse, återigen, inte ett ljud. Kanske det är "läromästaren" ... som sagt, är ganska trött på att "försöka" kommunicera med denna instans, och skulle med glädje ta emot några paragrafer att skramla med ... känns inte som att det kan gå sämre än det redan gör!
Mycket irriterande. Inte nog med att de har en serviceskyldighet. Det gäller även att "Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt".

Ett tips kan vara att kommunicera genom diariet, så att allt blir diariefört. Då kan du dels ligga på dem om du inte får svar, dels är det förmodligen lite knepigare att ignorera en fråga som är diarieförd (vilket förvisso skall ske även med direktadresserade mejl, men det är ju i teorin). Be dem registrera dem mot bygglovets diarienummer.

Som föreslagits i tråden så kan en väg frammåt vara att boka ett möte med handläggaren, i syfte att få förslag på hur du kan ändra din ansökan så att den blir möjlig att godkänna.

Även om du inte har någon avsikt att ändra något, så kan det kanske då gå att vrida fram vad handläggaren stöttar sin ståndpunkt på.

• Gilla
petersthlm
  • Laddar…
Avpunkterna från boverket som citeras i inlägg #1 så tror jag att handläggaren stödjer sig på:

5. a) inom detaljplanelagt område uppfyller kraven på att bebyggelseområdens särskilda historiska, kulturhistoriska, miljömässiga och konstnärliga värden ska skyddas samt att ändringar och tillägg i bebyggelsen ska göras varsamt så att befintliga karaktärsdrag respekteras och tillvaratas.

Det är en lagom gummiartad paragraf som kan användas för att hindra det mesta. Motsvarande skrivning för själva bygglovsbiten brukar kunna användas för att försöka kräva en viss fasadfärg, takfärg osv. Där har byggnadsnämnderna ofta förlorat i förvaltningsdomstolarna.

Och objektivt så kan man ju tycka att det ÄR ett stort ingrepp att fylla ut 90 kvm till 2,4m höjd, som kanske strider mot varsamhetsbiten.

harry73
13th Marine skrev:
(Jag sitter dock och väntar på vad beslutet blev).
Vi väntar också på dit beslut :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.