Regeln är ju ganska basic så förvånande att planeraren inte kände till den. Sen kan det ju vara så att många renoverare inte söker bygglov när köksön byggs

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag har spis utan utslagsvask bredvid och när jag läser denna tråd inser jag att det ger ändrat beteende vid matlagning. Småkastruller hälls ut som vanligt i vasken efter passafe över golvet men större kastruller (pasta) brukar få stå kvar på spisen och svalna efter att innehållet fiskats upp.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
P
Jag antar att många har sett de roliga klippen på nätet där maten bärs till bordet men ett ivrigt husdjur lägger krokben för bäraren. Nästa husägare kanske har hund eller katt och vill slippa äta på golvet!

A Autodidak1 skrev:
Som påpekats är det "bör" som gäller, men du vinner inget på att slåss med kommunen. Bara att anpassa sig till sin egen kommun och följa deras tolkning. Blir aldrig fel med utslagsvasken.
Bör = Ska/måste.

Du måste bevisa att du kan lösa problemet på annat sätt. Det kan du inte. Alltså är det ska.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Borde inte ugnen då vara placerad på bordet för att man inte ska tappa varma saker från den?...

• Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har spis utan utslagsvask bredvid och när jag läser denna tråd inser jag att det ger ändrat beteende vid matlagning. Småkastruller hälls ut som vanligt i vasken efter passafe över golvet men större kastruller (pasta) brukar få stå kvar på spisen och svalna efter att innehållet fiskats upp.
Samma för mig. Hus & kök byggt 62.
Jag kan visserligen föra hela större kastruller över sammanhållen bänkyta till vasken som är "bakom ryggen" om man står vid spisen. Men man låter ju hellre kastrullen stå o svalna en bit på spisen innan man tömmer den.
Lika så är man stenhård på att ungarna INTE får springa i köket.

till TS:
två saker
1) en vask nära spisen är en bra ide, kan du lösa det gör det
2) Annars skippa köksrenoveringen i bygglovshandlingarna om det går och ta köket efter att resten är klart.

• Haha
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Alexn72 skrev:
Borde inte ugnen då vara placerad på bordet för att man inte ska tappa varma saker från den?...
Väldigt stor skillnad på brännskadorna på ett litet barn efter att man har tappat en ugnsform på dem resp. 5 l kokande pastavatten.

• Gilla
Satsuki och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Väldigt stor skillnad på brännskadorna på ett litet barn efter att man har tappat en ugnsform på dem resp. 5 l kokande pastavatten.
Jag hade en kompis som drabbades av just det när hon var 5 år, hennes 9-åriga bror klarade inte a 10-litersgrytan riktigt. I sort sett hela magen och ryggen var bara ärr.

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Jo det är löjligt. Hur får man gå med varmt kaffe till bordet?

Vet att boverket jobbar med att omarbeta de allmäna råden men det kommer att ta några år innan det är klart.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J josa100 skrev:
Bör = Ska/måste.

Du måste bevisa att du kan lösa problemet på annat sätt. Det kan du inte. Alltså är det ska.
Eller så kan man...

Fritt för tolkningar och lösningar (även om utslagsvasken är bra)

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Det är inte fritt för tolkningar i juridsk mening. Det är klart juridiskt vad "bör" betyder i detta sammanhang. Ska man skippa utslagsvasken måste man visa att man kan lösa det på annat sätt. Det är inte rimligt att göra som privatperson. I praktiken är allmänna råd tvingande.

A Autodidak1 skrev:
Eller så kan man...

Fritt för tolkningar och lösningar (även om utslagsvasken är bra)[/QUOTE

• Gilla
Mrjayser
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej det är det inte.
Tänk en runda till.
Vad är skillnaden på en simmig lasagne Eller en ihopklibbad pasta.

De vi kan vara överens om är att de är två källor där det kan finnas risk för brännskador.
Vad som lagas borde vara irrelevant för lagar och regler.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
J josa100 skrev:
Det är inte fritt för tolkningar i juridsk mening. Det är klart juridiskt vad "bör" betyder i detta sammanhang. Ska man skippa utslagsvasken måste man visa att man kan lösa det på annat sätt. Det är inte rimligt att göra som privatperson. I praktiken är allmänna råd tvingande.
I praktiken kan det lösa sig ändå eftersom det är i bygglovshanteringen det avgörs om det är säkert. Och jag har kunder som fått igenom det.

Men återigen, utslagsvasken är bra att ha.

Allmänna råd är oftast "råd" för att möjliggöra lösningar som lagstiftaren inte "tänkte" på och möjliggöra teknikutveckling. De är också under revision.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
BirgitS
A Alexn72 skrev:
Nej det är det inte.
Tänk en runda till.
Vad är skillnaden på en simmig lasagne Eller en ihopklibbad pasta.

De vi kan vara överens om är att de är två källor där det kan finnas risk för brännskador.
Vad som lagas borde vara irrelevant för lagar och regler.
Jag vet inte hur du lagar pasta men min pasta brukar då inte vara ihopklibbad medan den ligger i kokvattnet. Det är ju just mycket hett vattnen det gäller i exemplet med pasta.

Kravet kommer ju ursprungligen från de skador som sjukhusen rapporterade om. Om det inte längre kommer många rapporter om skållningsolyckor så har ju rådet haft effekt.

Men du kan ju experimentera själv och se vad som händer när du snubblar med en ugnsform resp. 5 l vatten i en pastagryta när du går över golvet. Någon skillnad på storleken på kladdig/våt yta t.ex?

• Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte hur du lagar pasta men min pasta brukar då inte vara ihopklibbad medan den ligger i kokvattnet. Det är ju just mycket hett vattnen det gäller i exemplet med pasta.

Kravet kommer ju ursprungligen från de skador som sjukhusen rapporterade om. Om det inte längre kommer många rapporter om skållningsolyckor så har ju rådet haft effekt.

Men du kan ju experimentera själv och se vad som händer när du snubblar med en ugnsform resp. 5 l vatten i en pastagryta när du går över golvet. Någon skillnad på storleken på kladdig/våt yta t.ex?
Hade hoppats på ett vettigare svar från dig
Huruvida man gör 1l pasta eller storkok på Lasange är irrelevant.
Det är 2 källor till att brännskador uppstår.

• Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.