34 255 läst ·
38 svar
34k läst
38 svar
Kommunen sätter krav på utslagsvask i köksön p.g.a. hällen (BBR 8:43)
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Regeln är ju ganska basic så förvånande att planeraren inte kände till den. Sen kan det ju vara så att många renoverare inte söker bygglov när köksön byggs
Jag har spis utan utslagsvask bredvid och när jag läser denna tråd inser jag att det ger ändrat beteende vid matlagning. Småkastruller hälls ut som vanligt i vasken efter passafe över golvet men större kastruller (pasta) brukar få stå kvar på spisen och svalna efter att innehållet fiskats upp.
Bör = Ska/måste.A Autodidak1 skrev:
Du måste bevisa att du kan lösa problemet på annat sätt. Det kan du inte. Alltså är det ska.
Samma för mig. Hus & kök byggt 62.Claes Sörmland skrev:
Jag kan visserligen föra hela större kastruller över sammanhållen bänkyta till vasken som är "bakom ryggen" om man står vid spisen. Men man låter ju hellre kastrullen stå o svalna en bit på spisen innan man tömmer den.
Lika så är man stenhård på att ungarna INTE får springa i köket.
till TS:
två saker
1) en vask nära spisen är en bra ide, kan du lösa det gör det
2) Annars skippa köksrenoveringen i bygglovshandlingarna om det går och ta köket efter att resten är klart.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Jag hade en kompis som drabbades av just det när hon var 5 år, hennes 9-åriga bror klarade inte a 10-litersgrytan riktigt. I sort sett hela magen och ryggen var bara ärr.BirgitS skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
Det är inte fritt för tolkningar i juridsk mening. Det är klart juridiskt vad "bör" betyder i detta sammanhang. Ska man skippa utslagsvasken måste man visa att man kan lösa det på annat sätt. Det är inte rimligt att göra som privatperson. I praktiken är allmänna råd tvingande.
A Autodidak1 skrev:
Nej det är det inte.BirgitS skrev:
Tänk en runda till.
Vad är skillnaden på en simmig lasagne Eller en ihopklibbad pasta.
De vi kan vara överens om är att de är två källor där det kan finnas risk för brännskador.
Vad som lagas borde vara irrelevant för lagar och regler.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 849 inlägg
I praktiken kan det lösa sig ändå eftersom det är i bygglovshanteringen det avgörs om det är säkert. Och jag har kunder som fått igenom det.J josa100 skrev:
Men återigen, utslagsvasken är bra att ha.
Allmänna råd är oftast "råd" för att möjliggöra lösningar som lagstiftaren inte "tänkte" på och möjliggöra teknikutveckling. De är också under revision.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 234 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 234 inlägg
Jag vet inte hur du lagar pasta men min pasta brukar då inte vara ihopklibbad medan den ligger i kokvattnet. Det är ju just mycket hett vattnen det gäller i exemplet med pasta.A Alexn72 skrev:
Kravet kommer ju ursprungligen från de skador som sjukhusen rapporterade om. Om det inte längre kommer många rapporter om skållningsolyckor så har ju rådet haft effekt.
Men du kan ju experimentera själv och se vad som händer när du snubblar med en ugnsform resp. 5 l vatten i en pastagryta när du går över golvet. Någon skillnad på storleken på kladdig/våt yta t.ex?
Hade hoppats på ett vettigare svar från digBirgitS skrev:
Jag vet inte hur du lagar pasta men min pasta brukar då inte vara ihopklibbad medan den ligger i kokvattnet. Det är ju just mycket hett vattnen det gäller i exemplet med pasta.
Kravet kommer ju ursprungligen från de skador som sjukhusen rapporterade om. Om det inte längre kommer många rapporter om skållningsolyckor så har ju rådet haft effekt.
Men du kan ju experimentera själv och se vad som händer när du snubblar med en ugnsform resp. 5 l vatten i en pastagryta när du går över golvet. Någon skillnad på storleken på kladdig/våt yta t.ex?
Huruvida man gör 1l pasta eller storkok på Lasange är irrelevant.
Det är 2 källor till att brännskador uppstår.