A Arne_Planka skrev:
Kommunen kan väl om inte annat expropriera marken igen.
Nej. Kommunen kan inte bara ta mark för att den vill. Tack och lov.

• Haha
Håkan V
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
men att lägga sin tid på att bevaka sina medmänniskor känns inte sunt.
Du gör ju just det iom att du hänger här.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Om du ser ett brott begås, då ringer du inte polisen?
För min del beror det helt på vilket brott det handlar om. Jag ringer exempelvis inte polisen om jag blir omkörd av någon som kör för fort. Gör du?

H HenrikHuslöse skrev:
TS kan ju köpa marken av grannen. Den har ju uppenbarligen ett marknadspris om kommunen nyss sålt den.
Marknadspris i kommunens ögon kan vara vad som helst. Många gånger är det lågt när kommuner äger, för att i privat ägo helt plötsligt bli mycket högre.
I min kommun skedde något liknande det TS beskriver. Det handlade om en fastighet som kommunen (fortfarande) äger och som kunde nyttjas mer eller mindre fritt av en hel del.
Över en natt var denna mark plötsligt "uthyrd" till ett företag utan att någon annan (offentligt) i förväg fått veta något. Troligen ville kommunen utåt visa upp att marken användes på ett "vettigt" sätt.
De som tidigare nyttjat marken fick nu kraftiga restriktioner. Detta pågick ett antal år innan plötsligt ett annat företag, nu i samarbete med ett kommunalt bolag (ca 50/50) tog över. Även denna gång utan att någon annan fick veta något i förväg.
Kommunen har lagt en hel del på renoveringskostnader, men utnyttjar inte marken själva, det gör det andra företaget som i sin tur hyr ut marken dyrt till andra, främst på helger.
I båda fallen har det funnits andra som varit intresserade av att ta över den då "värdelösa marken som inte användes till något vettigt", i alla fall i kommunens ögon, förmodligen till ett lågt pris. Det luktade i båda fallen lång väg att några kände varandra väl och brukade klappa varandra på axeln.

B Berra Bus skrev:
Jo men visst så är det när de säljer avstyckad tomedelsr tillbaka till markägarna, då har de informationplikt till alla berlrda. Och i alla fall där förändring påverkar intilliggande tomter.
Men ring din kommun eller länstyrelsen och fråga, de vet mera.
Kan du inte hänvisa till något lagrum för detta istället? Om det är som du säger så verkar ju inte alla kommuner förstått detta (eftersom det ju inte informerats i det aktuella fallet).
Vidare är det ju (om vi fortsätter anta att du har rätt) intressant vad ett lagrum säger om den saken, hur ska denna information delges? Räcker det att kommunen i så fall annonserar sin försäljning på sin hemsida? Ska alla delges med rekommenderat brev? Personlig kontakt?

Nissens
A Arne_Planka skrev:
Om polisen/myndigheterna, utan att allmänheten skulle bry sig, skulle sköta allt det där, skulle samhället förmodligen rasera.
Om du ser ett brott begås, då ringer du inte polisen? Utan tycker att polisen får upptäcka det själva om de råkar passera just då? Så många poliser finns det inte.
Samhällsstrukturen bygger på att medborgarna engagerar sig, åtminstone lite.
Enda gångerna jag ringt polisen är när jag sett någon göra något som är en fara för andra, som misstänkt rattfylla, i övrigt bryr jag mig inte. Om någon kastar ett papper på gatan eller sätter upp ett staket som inte berör mig så gör jag inget.
TS säger att han skall bevaka sina grannar och att han brukar anmäla dem för diverse till kommunen. Tragiskt.

Nissens Nissens skrev:
Enda gångerna jag ringt polisen är när jag sett någon göra något som är en fara för andra, som misstänkt rattfylla, i övrigt bryr jag mig inte. Om någon kastar ett papper på gatan eller sätter upp ett staket som inte berör mig så gör jag inget.
TS säger att han skall bevaka sina grannar och att han brukar anmäla dem för diverse till kommunen. Tragiskt.
Nej, tragisk är den som ser ner på de som upprätthåller samhällets regler.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
H HenrikHuslöse skrev:
Nej, tragisk är den som ser ner på de som upprätthåller samhällets regler.
Jag är mer en relationsmänniska, jag skulle aldrig bevaka springa runt och anmäla mina grannar på det viset, jag föredrar att prata med dem. 😊

Nissens Nissens skrev:
Jag är mer en relationsmänniska, jag skulle aldrig bevaka springa runt och anmäla mina grannar på det viset, jag föredrar att prata med dem. 😊
Prata verkar vara lönlöst i detta fall.
Och jag tror inte TS springer runt stup i kvarten för att kolla vad grannen gör.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A Arne_Planka skrev:
Prata verkar vara lönlöst i detta fall.
Och jag tror inte TS springer runt stup i kvarten för att kolla vad grannen gör.
Han skrev själv att han anmält flera ggr tidigare, och att han fortsättningsvis kommer att bevaka grannen.
Osunt om du frågar mig.

H
Alfredo Alfredo skrev:
För min del beror det helt på vilket brott det handlar om. Jag ringer exempelvis inte polisen om jag blir omkörd av någon som kör för fort. Gör du?
Tycker du att din fråga är relevant i den här tråden? 🤔

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
H Håkan V skrev:
Tycker du att din fråga är relevant i den här tråden? 🤔
Tycker du att din fråga ovan är det?

H
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du att din fråga ovan är det?
Vad tror du? 😎

Nissens Nissens skrev:
[TS] skrev själv att han anmält flera ggr tidigare, och att han fortsättningsvis kommer att bevaka grannen.
Tror du att han gör det på pin kiv eller för att uppnå något?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror du att han gör det på pin kiv eller för att uppnå något?
Jag gissar att han är bitter. Det blev väl ännu värre än tidigare när kommunen sålde till grannen. Han borde släppa det och gå vidare, om inte annat så för sitt egna välmående.

Han borde ju sagt till kommunen tidigare att han ville investera i att köpa marken, men det tåget har ju gått nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.