58 425 läst ·
123 svar
58k läst
123 svar
Kommunen säljer exproprierad mark till min granne
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Marknadspris i kommunens ögon kan vara vad som helst. Många gånger är det lågt när kommuner äger, för att i privat ägo helt plötsligt bli mycket högre.H HenrikHuslöse skrev:
I min kommun skedde något liknande det TS beskriver. Det handlade om en fastighet som kommunen (fortfarande) äger och som kunde nyttjas mer eller mindre fritt av en hel del.
Över en natt var denna mark plötsligt "uthyrd" till ett företag utan att någon annan (offentligt) i förväg fått veta något. Troligen ville kommunen utåt visa upp att marken användes på ett "vettigt" sätt.
De som tidigare nyttjat marken fick nu kraftiga restriktioner. Detta pågick ett antal år innan plötsligt ett annat företag, nu i samarbete med ett kommunalt bolag (ca 50/50) tog över. Även denna gång utan att någon annan fick veta något i förväg.
Kommunen har lagt en hel del på renoveringskostnader, men utnyttjar inte marken själva, det gör det andra företaget som i sin tur hyr ut marken dyrt till andra, främst på helger.
I båda fallen har det funnits andra som varit intresserade av att ta över den då "värdelösa marken som inte användes till något vettigt", i alla fall i kommunens ögon, förmodligen till ett lågt pris. Det luktade i båda fallen lång väg att några kände varandra väl och brukade klappa varandra på axeln.
Kan du inte hänvisa till något lagrum för detta istället? Om det är som du säger så verkar ju inte alla kommuner förstått detta (eftersom det ju inte informerats i det aktuella fallet).B Berra Bus skrev:
Vidare är det ju (om vi fortsätter anta att du har rätt) intressant vad ett lagrum säger om den saken, hur ska denna information delges? Räcker det att kommunen i så fall annonserar sin försäljning på sin hemsida? Ska alla delges med rekommenderat brev? Personlig kontakt?
Enda gångerna jag ringt polisen är när jag sett någon göra något som är en fara för andra, som misstänkt rattfylla, i övrigt bryr jag mig inte. Om någon kastar ett papper på gatan eller sätter upp ett staket som inte berör mig så gör jag inget.A Arne_Planka skrev:Om polisen/myndigheterna, utan att allmänheten skulle bry sig, skulle sköta allt det där, skulle samhället förmodligen rasera.
Om du ser ett brott begås, då ringer du inte polisen? Utan tycker att polisen får upptäcka det själva om de råkar passera just då? Så många poliser finns det inte.
Samhällsstrukturen bygger på att medborgarna engagerar sig, åtminstone lite.
TS säger att han skall bevaka sina grannar och att han brukar anmäla dem för diverse till kommunen. Tragiskt.
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg
Nej, tragisk är den som ser ner på de som upprätthåller samhällets regler.Nissens skrev:
Enda gångerna jag ringt polisen är när jag sett någon göra något som är en fara för andra, som misstänkt rattfylla, i övrigt bryr jag mig inte. Om någon kastar ett papper på gatan eller sätter upp ett staket som inte berör mig så gör jag inget.
TS säger att han skall bevaka sina grannar och att han brukar anmäla dem för diverse till kommunen. Tragiskt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Jag gissar att han är bitter. Det blev väl ännu värre än tidigare när kommunen sålde till grannen. Han borde släppa det och gå vidare, om inte annat så för sitt egna välmående.Nötegårdsgubben skrev:
Han borde ju sagt till kommunen tidigare att han ville investera i att köpa marken, men det tåget har ju gått nu.