Kommunen sätter krav på utslagsvask i köksön p.g.a. hällen (BBR 8:43)

2k läst  17 svar

1. Nanorch
    Medlem Nivå 2
    Yes, precis när man då satt allt med köksplaneringen så kommer kallduschen från Kommunen.

Vi bygger om ett hus som är byggt 1964, det blir en del exteriört som förändras, färg + takbeklädnad och en del bärande som ändras inne. Vi har därför skickat in bygglovsansökan gällande ombyggnation.

Nu har vi stött på patrull med köket. Kommunen ställer krav på utslagsvask i köksön eftersom vi ska ha häll där.
    Visst, det är bra med säkerhet men jag tycker att när vi har 120 cm till utslagsvask (dock över golv, inte över bänkskiva) så har vi fått nej av kommunen.

Snabbläser man BBR 8:43 så är det lätt som lekman att avfärda dessa då det står att man bör. Men läser man hur det ska tolkas så är bör det enklaste sättet men kan jag uppnå samma resultat på annat sätt så är det ok. Dock tolkar jag det som att man ska kunna flytta t.ex. kastrull med kokande vatten till utslagsvask över bänkyta hela vägen. Så jag har inget annat bra sätt att lösa det på...

Otroligt tacksam för tips, tankar och idéer kring detta. Har anlitat köksritare som aldrig hört talas om detta problem och då är volymen ritade kök just köksöar med bara häll....

2. W
    Medlem · Nivå 6
    Jag kan ändå inte låta bli att fundera på varför man inte läst BBR-kapitlet om kök om man har som jobb att rita kök. Reagerade på formuleringen "aldrig hört talas om".

3. Klaugust
    Renoveringsnovis Nivå 7
    Alla "bör" i BBR ska läsas som "skall" egentligen. Riktigt irriterande regler, som det där med ett 10 cm högt hällskydd också, jag har nog aldrig sett det i verkligheten.

I 8:10 står det att det kan göras avsteg av renovering av gamla byggnader, dock tror jag att det främst gäller om man gör mindre ändringar eller om huset har särskilda kulturvärden. Om man "blåser" huset så tänker nog kommunen att då är det varken mindre ändringar eller särskilt viktiga kulturvärden. Det står att man kan göra en riskbedömning för att verifiera säkerhetsnivån trots avstegen, oklart vem som utför en sådan.

Om inte hela ert bygglov beror på att ni gör om köket så kanske den lättaste vägen är att helt enkelt säga att ni skiter i att göra om köket och stryker detta från ert bygglov, gör klart ändringarna som är bygglovspliktiga, får ert slutbesked och sen i efterhand renoverar köket. Man behöver oftast inte bygglov för ändringar i kök, dock kan vissa ändringar kräva anmälan. Men det är ju väldigt svårt för utomstående att veta om nån har gjort ändringar i sitt kök, bjud inte in några illvilliga grannar på fika.

Här kan du läsa lite mer sammanfattat vad som kräver anmälan:
    http://www.stockholm.se/ByggBo/Bygglov/a-o-lanksidor/Flytt-av-kok-eller-badrum-/

4. T
    Medlem · Nivå 9
    Nitisk kommun. I våran utbyggnad med nytt kök så var det ingen snack om utslagsvask eller låsbara knivskåp. Dock satte vi in en vask för vi själva ville det. Ångrar inte det.

Men kollar man bbr så är det ett allmänt råd och bör. Så det är ingen "lag".

5. Klaugust
    Renoveringsnovis Nivå 7
    https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...gregler/om-bbr/foreskrifter-och-allmanna-rad/

"Lag, förordning och föreskrifter är bindande regler. Allmänna råd är inte bindande. Ett allmänt råd anger hur någon kan eller bör göra för att uppfylla den tvingande regeln som det allmänna rådet är kopplat till.

Byggherren måste inte följa allmänna råd. Men om byggherren gör som det står i det allmänna rådet får denne anses ha uppfyllt den bindande regel som rådet hör till. Om byggherren gör på annat sätt ska denne kunna visa att den bindande regeln ändå uppfylls. Det är alltså byggherren som ska bevisa för byggnadsnämnden att den bindande regeln ändå uppfylls. Hur byggherren kan visa detta skiljer sig åt beroende på vilken regel det handlar om. Det bör diskuteras innan byggprojektet påbörjas, lämpligen vid det tekniska samrådet inför startbeskedet"

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-2-11_18-29-55.png

Så frågan är hur man uppfyller skallkravet att placera utslagsvasken för att begränsa risken för skållningsskador. Finns det något annat sätt att placera vasken skållningssäkert? Ingen aning. Jag tror att det kan bli svårt att argumentera med kommunen om det här om de faktiskt väl har bestämt sig för att de vill ha en sådan, eftersom att det är svårt att bevisa att man uppfyller skallkravet på annat sätt än genom det allmänna rådet. De allmänna råden är ofta utformade för att vara det enklaste sättet att uppfylla skallkravet på. Det kan vara värt att tänka på att man kanske helst inte visar mer än vad man måste i ett bygglov, exempelvis interiöra ändringar som inte är lovpliktiga.

6. T
    Medlem Nivå 1
    Jag säger som Klaugust längre upp i tråden, stryk köksrenoveringen i bygglovsansökan.
    Gör färdigt det som är bygglovspliktigt och ta köket efteråt, det är ingen idé att ta fighten med kommunen det är bättre att lägga den tiden och energin på något annat. Renovera kök till exempel....

7. C
    Köksfixare Nivå 5
    Ritar kök dagligen, Detta är vanligt förekommande vid "nyproduktion".

8. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Ja, vad har kommunen med köket att göra? Gör det som uppenbart kräver bygglov, fasadändring och mod av bärande struktur, och ta köket när resten är klart.

9. P
    Medlem Nivå 2
    Gör en liten utslagsvask och ni kommer inte att ångra er.

• Laddar…
  10. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 16
    Det är ju, faktiskt, också en variant. Blir det knös med avlopp?

11. C
    Köksfixare Nivå 5
    Håller med, Hade inte gjort ett kök där hällen är i köksön utan en liten vask.

12. A
    Medlem · Nivå 7
    Som påpekats är det "bör" som gäller, men du vinner inget på att slåss med kommunen. Bara att anpassa sig till sin egen kommun och följa deras tolkning. Blir aldrig fel med utslagsvasken.

13. N
    Tillbyggare · Nivå 8
    Det är tråkigt för er att ni inte har haft med detta i planeringen sedan tidigare. Mycket konstigt att den som har hjälpt er att rita köket inte har koll på reglerna.

För många kan det kravet kännas som en skitsak, men det finns ändå en tanke bakom det hela med tanke på skållningsrisken.

Som andra har föreslagit, en 200 vask som passar i ett 300-skåp bredvid är en alldeles utmärkt lösning på problemet.

Lite kuriosa: Sverige bedrev mycket forskning/studier på 40/50-talet om rörelsemönster i köket, något som ligger till grund för dagens regler.

Svensk standard SS 91 42 22:2006 som behandlar mått för bostäder hänvisar bland annat till boken kök - planering och utformning. Tyvärr har jag inte hittat den men den har ISBN 9789171624758. Kanske ett lästips till den som hjälpte sig att rita köket? ;)

14. Isakare
    Medlem · Nivå 12
    Fick en kanna nykokt kaffe över mig när jag var liten, tanken att man inte ska knalla iväg över köksgolvet med en kastrull varmt vatten är inte dum.
    Mins inte så mycket själv, men jag skrek tydligen en månad i sträck.

• Laddar…
  15. Hemmakatten
    Moderator · Nivå 18
    Jag menar att denna regel är en regel man bör anpassa sig till. Sådana onödiga olyckor bör man undvika.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: