DIY_freak skrev:
Nej, det skrev jag inte. Jag skrev att det "låter lite grann opportunistiskt av tomtägarna". Jag vidhåller att det för mig verkar vara en opportunistisk handling och vad har detta att göra med vad du skriver om att motivera varför man vill ha kvar sin egendom? Inte ett skvatt vad jag kan se.

JAG tycker det verkar som kommunen av misstag rensat upp lite i skogstomterna genom att gallra ut en gran och rensa bort lövträd/sly som närmast är ogräs i en skog. Då har tomtägaren sett att kommunen har gjort denna iofs välbehövliga åtgärd (på mark som inte är kommunen), men istället för att glädjas över att kommunen gratis har hjälpt dem, så ser de tillfället att försöka klämma åt kommunen och tjäna pengar på det.

Hela upplägget med gnäll i pressen, påstående om att man någon gång i framtiden hade velat ha de där träden osv, ger MIG detta intryck och JAG fäller inte en endaste liten tår för tomtägarna.

Fritt fram för dig att snyfta dig förtvivlad över dessa fällda lövträd som för evigt har förstört tomterna så de helt pltösligt blivit omöjliga att bebygga. Var och en gör vi vår tolkning eftersom det inte finns mer information, och jag har gjort min. Jag har inte krävt någon motivering från tomtägarna, tvärtom så bryr jag mig inte, eftersom jag misstänker dem vara aningen opportunistiska och de vill få oss att tycka synd om dem.
Återigen, vad den verkliga skadan är, det är helt ointressant. De vill ha träden på sin tomt, kommunen förstörde dem, då är det inte orimligt att kräva att kommunen återställer tomten till det skick den var innan kommunens misstag. Gör man ett misstag så rättar man till det.

Sedan, lövsly går det tretton på dussinet av, och kommunen har garanterat en shitload sådant på annan mark, så det handlar alltså bara om kostnaden för att hyra in en entreprenör som kan flytta dem. Jag skulle definitivt krävt det, om jag kände så och det var mina träd.

Sedan, även om det bara är sly, så kan den ha ett värde för ägaren. Den kanske tar bort insyn, den kanske är bra att rasta hunden i, han kanske brukar spela paintball där. Det är inte upp till oss att bedöma. Kommunen har förstört något som ägaren vill ha tillbaka. Det är hela frågan.

• Gilla
lbgu
  • Laddar…
Svårt det här.....
Kommunen liksom de flesta verksamheter och personer har en ansvarsförsäkring eller ansvarsklausul i sin försäkring!!!!

DET ÄR FÖRSAKRINGSBOLAGET som har beslutat om ersättningen, INTE kommunen! !!!!

harry73
Det där med träd, värde och försäkringar tycker jag är svår.
Vi har tomt med många stord träd men pckså mycket sly. Vissa träd tycker vi mycket om även slyet och vissa vill vi ha bort och är värdelöst.
Men höststormen tar inte hänsyn till våra önskemål. Men inte ringer vi vårt försäkringsbolag och får ut några hundratusen skulle en av våra gamla fina träd blåsas omkull.

Jag säger inte att man påträffas får gälla grannens träd men jag motsätter mig orimliga träd värderingar.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
man borde väl ha åtminstone 1000:-/årsring. På villa tomt är det ju inte virkespriset man kan gå efter utan det måste ju vara hur lång tid det tar för nytt träd att växa upp.

Så du menar att om tex du tar hem lite björksly till påsken så skulle den som ägde marken få xx tusen kronor av dig??
Eller, vad menar du?

Om det är en villa tomt du tar björkslyt från så borde det vara så. Det är ju inte mer än ca 3:-/dag
Jämför vad det kostar att gräva en grop plantera vattna i x antal år tills att trädet har etablerat sig.
Eller om det är ett 50årigt träd som fälls så skall man hitta ett 50årigt träd på annan plats, gräva upp och flytta sen ta hand om trädet i åtminstone 5 år innan det har etablerat sig vad skulle det här kosta. Det är ju det man måste utgå från
Vad kostar det mig att på en gång få tillbaka trädet. Är det ett 50årigt träd så lär nyplantering inte komma mig till del.
Man kan inte gå efter virkespriset utan man måste gå efter vad det kostar att omgående återställa. I annat fall blir det ju billigt att få sjöutsikt det är bara att fälla grannens träd vips har min tomt ökat flera miljoner i värde och jag betalar virkespriset, då gör jag mig en rejäl hacka nej grannen måste ersättas till ett helt annat värde än bara virkespriset.

Björksly tar jag på min egen tomt..

Jag tycker iof att priset borde vara ca 1000/månad som trädet levt dvs 12000:-/årsring
dvs ca 30:-/dag det skulle vara mer i paritet. Jag vet inte hur mycket det skulle kosta att återställa efter att man tagit bort ett 50årigt träd. Förmodligen får man flyga fram trädet med helikopter "dyrt" sen måste nån gulla med trädet i x antal år så det etablerar sig ordentligt "dyrt" sen måste man väl även få ersättning för "sveda och värk".

Redigerat:
Intressant att du gör skillnad på villatomt och övrigt? Borde inte samma sak gälla om nån tar ifrån kommunens mark, eller för den delen övrig mark?
Och förresten, hur stor är en "villatomt"?

Och du förstår det där med att anledningen till att det är så tätt med årsringar i mitten på ett träd är för att de inte växer så fort, så det där slyet du tar kan vara både 2 & 3 år?

D
Krillew skrev:
Jag tycker iof att priset borde vara ca 1000/månad som trädet levt dvs 12000:-/årsring
dvs ca 30:-/dag det skulle vara mer i paritet.
OK, och begränsar sig ditt synsätt till björkris eller gäller det all växtlighet? Om du råkar gå på min gräsmatta och bryter av eller klämmer sönder några blad, så skall jag ha 1000:-/månad som det grässtrået har växt? Om grannen råkar klippa en decimeter av gräsmattan på min sida av gränsen, så skall jag ha 1000:-/månad per grässtrå? Eller håller du med om att viss växtlighet är mindre värd än annan? Och att viss typ av växtlighet inte tar permanent skada av att behandlas på ett visst sätt?

Redigerat av moderator:
  • Gilla
lat
  • Laddar…
Jag håller med att viss växlighet är mindre värd. Gräs tar bara nån dag att växa upp om man trampat på det. Ett 50årigt träd kan man inte ersätta med virkes priset om man "råkar" fälla det. Jag har en rad med tallar längst ena tomtgränsen.
Dom är insynsskydd och gör att jag slipper se fula hus. Så för mig är dom träden mycket värda medans grannen kanske bara ser virkespriset för dom skymmer kanske solen för honom. Så om han vill ha bort träden och "råkar" fälla dom är det då rimligt att han bara betalar virkespriset? Om jag går in i en "skog" och fäller ett träd så är det virkespriset och ev. skadestånd, det är nog rimligt. Men en villatomt så är det nått helt annat "tycker Jag".

D
Men det var ingen villatomt med någon bebyggelse på ju... Överhuvudtaget tycker jag mest det verkar vara storm i ett vattenglas av en C-riksdagsman som behöver lite uppmärksamhet och som vet hur man skall uppbåda pressens intresse..

Vore inte mer än rätt om han fick betala för alla vikta grässtrån som han åstadkommer på kommunens mark.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
harry73
Krillew skrev:
Så för mig är dom träden mycket värda medans grannen kanske bara ser virkespriset för dom skymmer kanske solen för honom.
Vad skulle du göra om några försvinner i nästa höststorm? Ringer du försäkringsbolaget och begär du 1000 per årsring? (eller även 12000 per årsring), för om du menar allvar med din beräkning av trädets värde, borde det vara konsekvensen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nej, är det en storm så kräver man SMHI på pengarna.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Troberg skrev:
Nej, är det en storm så kräver man SMHI på pengarna.
Det jobbiga här är att jag inte vet om du skämtar eller inte.....

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
lat skrev:
Det jobbiga här är att jag inte vet om du skämtar eller inte.....
That's the way I like it... ;)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.