Hej!
Kommunen håller på med ett stort projekt precis utanför vår tomt som ska utmynna i ett helt nytt område med bostäder m.m. Problemet är att området ligger precis vid en insjö och för att säkerställa att inga översvämningar ska kunna ske har de börjat höja nivåerna rejält. Vår tomt ligger c:a 300m från sjön och vår lägsta punkt ligger nu c:a 2,5m under den utfyllnad kommunen gjort. (Från början talades det om c:a 1m nivåhöjning, men nu är det alltså 2,5m.
De har lagt ett "prickat område" 7m från vår gräns där ingen byggnation ska förekomma och där de träd som finns ska försöka bevaras.

Bifogad schematisk bild

Frågeställningen gäller vilka rättigheter vi har vid förhandlingar med kommunen.
Från början pratade de om att slänta av mot vår tomt och lägga dräneringsrör för dagvatten men kom nog på att det inte funkade, för det senaste förslaget (muntligt) var att höja upp vår tomt för att reducera nivåskillnaden. De har haft nån markingenjör som gjort en mängd mätningar på vår tomt och ska ta fram underlag för åtgärder men det har vi ännu inte fått se.

Problemet om de skulle höja upp på vår tomt är att vi dels har ett suteränghus med ingång till källaren på en låg nivå samt att vi har ett läng-komplex med 2 separata rum samt vedbod. Även detta ligger på låg nivå. Med andra ord, en höjning av vår tomt rakt av funkar inte med anledning av de byggnader som finns där.

Eftersom jag inte sett kommunens förslag vet jag inte hur de tänkt.
Frågan är vad kan vi kräva? Jag är inte dummare än att jag förstår att kommunen vill göra billigaste möjliga lösningen. Släntning hade väl varit billigast men av någon anledning har de kommit fram till att det inte skulle bli bra. Stödmurar har inte diskuterats

Nån som kan se en bra lösning om vår tomt skulle höjas upp?

/Henrik

Om er fastighet gränsar till ett nytt område där ni påverkas i den grad du beskriver måste ni väl ha varit part i detaljplanearbetet? - dvs. dessa frågor borde varit utklarade innan det sätts igång?

Tyvärr inte. Vi köpte huset för mindre än ett år sedan och detta projekt har pågått under längre tid än så.
Detta med markhöjningen fick vi reda på muntligt genom projektchefen (som nu slutat). Har försökt få till möten men ännu inte lyckats.
Markhöjningen påbörjades för c:a 2 månader sedan.

/Henrik

OK, men tidigare fastighetsägare torde ha varit part i detaljplanen och det är ju det som styr det arbete som pågår nu. Det är väl inom det som du kan förhandla med kommunen kan man tänka.

Spontant tycker jag det hela låter lite märkligt.

Hade nyligen kommunen på plats med projektansvariga. Hade inte hunnit förbereda mig något. De bara ringde och sade att de stod utanför.
Fick lite mer info. Detaljplanen fastställdes 2012. Den nivå de nu fyllt upp kommer komma ytterligare 0,5m upp när tomterna byggs/vägar anläggs. Dvs totalt nästan 3m nivåskillnad från vår lägsta punkt.
Deras förslag är en släntning i 2 steg med ett dike precis utanför vår tomt för att ta hand om dagvatten.
Mitt i slänten är även förslag att en motionsslinga ska anläggas. Blir lite som bifogad bild om jag förstått det rätt.
Har begärt ut all dokumentation/ritningar om dessa åtgärder. som jag förstod det har denna nivåskillnad inte tagits i beaktande vid fastställande av detaljplanen utan man försöker lösa det nu i efterhand.

Dagvatten är jag mindre rädd för då det är gammal sjöbotten och bra avrinning men insynen kommer bli högst påtaglig.

(Höjning av vår tomt var enbart ett diskussionsförslag, men pga suteräng och länga på låg nivå är detta inte aktuellt.

Någon som har synpunkter på kommunens förslag?

/Henrik

En rejäl syrenhäck lär väl krävas för att det inte skall kännas som om alla på parkering och motionsslinga tittar in i huset.

Hur tar ni er in till huset med bilen? Från underkant? Vart parkerar ni bilen? Det påverkar ju lösningarna, men er entrédörr är ju i praktiken på baksidan av huset hur som helst. Finns det möjlighet att flytta entrén?

Man skulle nog behöva foton av huset för att förstå bättre vad konsekvenserna blir...

Förresten så är 3m fall på 7m en extremt brant slänt! I praktiken så innebär den att ni är avstängda från områdena runt huset åt vänster och uppåt på bilden.

Jag skulle hävda att värdet på huset minskar när det nu hamnar i en håla och att kommunen får kompensera dig för det förutom att förhindra insyn från motionsspåret genom tex. häck eller plank, annars kommer ju varenda joggare spana ner på er.

Bra synpunkt. Ska samla så mycket info som möjligt för att vara förberedd inför ett riktigt möte.

Frågan är, skulle en kompensation enbart vara goodwill från kommunen eller skulle man på laglig väg kunna kräva kompensation.

/Henrik

Den ritningen har någon gjort för att fösköna sitationen. Den är inte skalenlig.

Den horisontella sträckan är angiven till 7m, men om man mäter (räknar streck) så är den minst 9m i samma skala som den vertikala. Dvs. den här slänten som ser beskedlig ut kommer i verkligheten att bli väldigt brant, på gränsen till att vilja rasa ner på er tomt. Om vi antar att motionsspåret kommer att ha en bredd på 3m (vilket den har om man mäter) och diket är ritat som ca 1m bredd. Då blir det 3m höjd som skall läggas ut på 3m horisontellt. Dvs 45 graders lutning.

Den här slänten skulle kunna bli ganska OK, om de faktiskt lägger ut den på 9m, och skippar motionsspåret, det borde de kunna lägga däruppe, en bit från kanten, för att minska insynen.

Hekne skrev:
Bra synpunkt. Ska samla så mycket info som möjligt för att vara förberedd inför ett riktigt möte.

Frågan är, skulle en kompensation enbart vara goodwill från kommunen eller skulle man på laglig väg kunna kräva kompensation.

/Henrik
Det beror nog på, vad som står i detaljplanen. De kan inte ändra marknivån på det här viset om det inte framgår av planen.

Det är självklart tråkigt när det blir så här, men detta kan inte vara något som inte har meddelats från kommunen genom Kungörelse i tidningar. Därmed är var och en som är drabbad har haft möjlighet till yttrande. Detta projekt har börjat flera år innan själva arbetena påbörjats och det är alltså möjligt för en husägare/husspekulant att kolla vad som skall ske i omgivningen. Så möjligheterna är nog mycket begränsade för vad du kan kräva, så var noga med vad du ställer för krav så dom inte bara avfärdar dig och färdigställer enligt beslut.

Redigerat:
Om det är som du förstått det, att man inte tagit höjdskillnaderna i beaktande tidigare, skulle jag påstå att du har ett ganska bra förhandlingsläge. Av allt att döma verkar de måna om att hitta en lösning som du är nöjd med, det tolkar jag som att de missat något i planarbetet och nu försöker lösa det på smidigaste sättet. Det är därmed inte sagt att det blir ett sämre sätt.

Det fanns kanske en orsak till att tidigare ägare sålde huset.......tyvärr..

Precis som Cecar33 skriver är det mycket svårt att komma nu efteråt och få ändringar till stånd på samma sätt som det är svårt att få någon kompensation. Jag tror att för att du ska nå någon form av framgång skall koncentrera dig på att få de eventuella extra sakerna som tex plantering av buskar, kanske annan lutning på slänten genom att, som Hempularen skriver, dra ut den till 9 istället för 7 meter. Kanske också få bort motionsslingan.

Naturligtvis ska du försöka få så mycket som möjligt men det brukar bli kontraproduktivt om man försöker trilskas mot något som är beslutat i laga ordning. Men ställ in dig på att detta är beslutat och därför inte går att ändra och sen gör det så bra som möjligt därifrån.

Jag hade övervägt att försöka sälja huset till kommunen. Det kan vara så att det är en mycket enklare och billigare lösning för dem ifall de kan riva huset och plana ut på ett snyggt sätt, jämfört med att försöka få till en lösning utanför er mark och dessutom riskera överklaganden på alla beslut från er sida.

hempularen
Den ritningen har någon gjort för att fösköna sitationen. Den är inte skalenlig.

Den horisontella sträckan är angiven till 7m, men om man mäter (räknar streck) så är den minst 9m i samma skala som den vertikala. Dvs. den här slänten som ser beskedlig ut kommer i verkligheten att bli väldigt brant, på gränsen till att vilja rasa ner på er tomt. Om vi antar att motionsspåret kommer att ha en bredd på 3m (vilket den har om man mäter) och diket är ritat som ca 1m bredd. Då blir det 3m höjd som skall läggas ut på 3m horisontellt. Dvs 45 graders lutning.

Den här slänten skulle kunna bli ganska OK, om de faktiskt lägger ut den på 9m, och skippar motionsspåret, det borde de kunna lägga däruppe, en bit från kanten, för att minska insynen.
"Ritningen" fnulade jag ihop själv efter den beskrivning jag fick, och den är inte skalenlig. Dock ska jag få riktiga ritningar från WSP som är anlitade av kommunen.

Att göra slänten på längre sträcka än 7m blir svårt då kommunen har sålt/ska sälja tomterna som är uppförda efter denna 7-metersgräns. Dvs kommunen äger marken 7m ut från min tomt, sedan kommer annan fastighetsägare.

Kanske ska försöka lobba mot motionsspåret som ska gå utanför vår tomt. Denna kan inte vara detaljplanerad sedan tidigare då sträckningen redan ändrats 2 gånger. Tidigare skulle den runda vår tomt och med andra ord gå längs med 2 sidor av vår tomt. Detta var nu ändrat (föreslaget) att gå rakt fram där vår tomt svänger.

/Henrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.