25 987 läst ·
158 svar
26k läst
158 svar
Kommun tog ut 800 000 i avgift men får bakläxa av hovrätten
Nacka kommun gjorde likadant. De krävde dessutom två avgifter för en tomt som bara var en och en halv tomt, eftersom det gick att köpa till en bit och stycka den.
Så inte bara sossar och kommunister som tänker så.
Så inte bara sossar och kommunister som tänker så.
Ja, det vore ju som att betala högre skatt för att ens fastighet har fått ökat taxeringsvärde, innan man fått någon nytta av värdestegringen när väl en försäljning sker.... eller vänta nu...S Strontus skrev:
Är det så svårt att förstå att tjänstemän som röstar på vänsterblocket skulle agera i dess anda? inte för mig iallafall...Maskintok skrev:
Ja, fast varför dra gränsen där? Varför inte låta alla avgifter som är per fastighet multipliceras med hur många fastigheter som den skulle kunna avstyckas till?B b8q skrev:
Svårt att bortse ifrån att politiska utnämningar i form av skvallerkärringar till Nämndemän i Tingsrätten är generellt livsfarligt och borde vara jäv när det är kommunen som är stämda. All heder till Hovrätten.
Tror ni kan släppa att det skulle ha något med höger eller vänster att göra. Vi var i samma situation som gubben (fast vi hann inte få fakturan) och lyckades få kommunen att ändra hela upplägget, vilket jag förstått att andra kommuner sedan kopierat. Jag skrev om det i förra tråden om samma fall. När jag då samlade data om beteendet hittade jag att det var runt 30 kommuner som tog betalt av befintliga fastighetsägare för nya eller upprustade vägar och det var en mix av olika styren i de kommunerna.
Poängen är väl att man inte kan ta ut avgifter för fastigheter som inte existerar.
Det är väl hans barndomshem och kan mycket väl vara en försämring för honom att införa tät bebyggelse där plus att han dessutom får betala för det.
Det är väl hans barndomshem och kan mycket väl vara en försämring för honom att införa tät bebyggelse där plus att han dessutom får betala för det.
Nämndemän dömmer så vitt jag känner till inte i tvistemål, varken i tingsrätt eller hovrätt. Endast lagfarna domare dömmer i tvistemål.F fsn skrev:
Redigerat:
Japp så är det... Förväxlade det med att kommunen var BROTTSLIGT korkade så tänkte inte på att det var civilrättsligt. Men jag hävdar fortfarande att jag har rätt i sak, politiskt tillsatta skvallerkärringar är rättosäkerhet i kubik.V vf98al38 skrev:
Nä det har du rätt iLiljencrantz skrev:
Men det finns moderater som är åt vänster...
De är nästan farligare, då man inte vet vart man har dem.. är som en L som vill vara med en S... Eller en C som vill vara en MP....
Blir lika fel som en katolsk präst i en dagislokal.....