Byggahus.se

Kommer staketet vrida sig?

1. J
    Medlem Nivå 4
    Tyvärr var grannens enda respons när jag frågade efter vilka exempel som gör att de är säkra på att det kommer vrida sig, att ändra hur de vill ha utformningen ännu mera. Jag gjorde ett försök men tror inte vi kommer längre, de får bygga staket på sin sida av tomtgräns istället. Där anser de att 10cm avstånd räcker så det här kan bli en följetång, men men.

• Laddar…
  2. J
    Medlem Nivå 4
    28 är det egentligen vi som vill ha. När häcken togs ner var överenskommelsen att jag och min man skulle ta fram en utformning och det gjorde vi samt satte den modellen på en annan del av tomten, vi har stående 28x45 med över- och underliggare samt på sina ställen spaljé upptill. Sen ändrade de sig vilket som sagt var rätt väntat och vill ha staketet annorlunda varpå vi föreslog 28x70. Ingen större skillnad på 70 och 95 kan man tycka men till slut blir man trött på att vara den som ger när det bara går åt ena hållet, det var inte första gången de agerar på liknande sätt. Nåväl, antingen ändrar de sig eller så får de bygga på egen tomt.

• Laddar…
  3. K
    Medlem Nivå 5
  4. DiscoDuck
    Medlem Nivå 2
    Sätt en ny häck någon meter in på din tomt så att du kommer åt att sköta båda sidor. Sen kan grannen sätta vilket staket han vill. Även det en meter in förstås så att han kommer åt att måla... ;) (Om grannen är väldigt smal och har väldigt liten skostorlek kanske 10 cm räcker?)

5. J
    Medlem Nivå 3
    28*120 till staketribbor tycker jag låter rätt "klumpigt"... skulle det inte de väldigt överdimensionerat ut?
    Måste bli väldigt tungt också. Ska det vara 95*95-stolpar och 45*220 som bärare?
    Någon part som har vildsinta vildsvin eller småflodhästar som ska hängas in?

6. H
    Medlem Nivå 3
    Du kan lugnt be grannen dra dit pepparn växer, 28x70 är hur stabilt som helst.

7. T
    Husägare · Nivå 8
    Vad är det för årsmodell på husen? Man vill ju helst ha ett staket som passar in i helheten tänker jag mig. Breda plank eller än värre liggande 45x45 till ett sekelskifteshus funkar ju inte riktigt exempelvis.

• Laddar…
  8. Nanny Fine
    Medlem · Nivå 6
    Men nu resonerar du ju med reson och sunt förnuft....? Något säger mig att det inte spelar någon som helst roll med den här grannen. Han har ju bestämt sig... :)

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 1
    Förstår inte varför man envisas med att sätta upp staket. Om det finns jord menar jag. En häck är ju underhållsfri i hundra år. Typ. Behöver klippa den lite då och då men inte ens det är jobbigt numera med maskin. Klart staketet blir snett med åren! Det är ju ofrånkomligt. Det ruttnar. Blir påkört. Kidsen fastnar med skrevet och gör illa sig. Det måste målas. Nä, häck skall det va! ;-)

• Laddar…
  10. M
    Medlem · Nivå 8
  11. Tombrittberg
    Medlem Nivå 3
    Mycket kvistar är aldrig bra.

12. X
    Verktygstokig Nivå 1
    Jag byggde med 22x95 tryckt trallvirke för en sisådär 7 år sen. Två skruv på två horisontella ribbor. Inget problem alls. Har funderat på att olja det, men inte blivit av. Din granne kan återgå till sin frimärkssamling istället

13. Darling McFluff
    Trädgårdsfixare · Nivå 9
    Nu verkar kommentarerna blanda ihop staket och altanräcke. Jag uppfattar det som att du ska ha ett fristående staket. Då tycker tycker jag personligen dimensionen du nämner är okej, är det ett altanräcke tycker jag man ska bygga med grövre virke för att få en robust känsla som gör att det känns säkert.

14. J
    Medlem Nivå 4
    Jaa... då står de på vår tomt och skruvar sitt staket som står ca 10cm från tomtgräns. Vi har sagt till i förväg, vi har meddelat skriftligt att de inte har lov att beträda vår tomt utan får uppföra sitt staket så alla moment kan göras från deras tomt. De skiter i vad vi säger. Vad har vi för möjligheter i det här läget? Att jag önskar att de förra grannarna inte hade flyttat lär ju liksom inte resultera i något...

15. [SKPG]Zamora
    Renoveringsnovis · Nivå 10
    Gå ut och säg till dom?
    Eller funkar inte det?