Hej!

Vi står inför att sätta staket i tomtgräns och grannen hävdar bestämt att stående 28x70-ribbor, 80cm långa och skruvade i över- och underkant inte är aktuellt eftersom ribborna kommer att vrida sig.

Någon här som byggt med den dimensionen och kan visa bilder på hur det ser ut? Gärna efter både fem och tio år
 
tompax
J Jesca skrev:
Hej!

Vi står inför att sätta staket i tomtgräns och grannen hävdar bestämt att stående 28x70-ribbor, 80cm långa och skruvade i över- och underkant inte är aktuellt eftersom ribborna kommer att vrida sig.

Någon här som byggt med den dimensionen och kan visa bilder på hur det ser ut? Gärna efter både fem och tio år
Jag vill påstå att din granne oroar sig i onödan och förstorar upp ett eventuellt problem.

28x70 är ju ändå ganska grovt. I normala fall använder man 22 mm virke. Att det skulle vrida sig så att staketet blir fult är osannolikt. Skulle det hända en bräda på 50 eller 100 stycken, till den grad att det smärtar att se, så får man ju i värsta fall byta just den enstaka brädan.

Man kan aldrig garantera att trä inte rör sig när det torkar osv., och om man nu är så orolig för det så skall man inte använda trä överhuvudtaget.

Du kan hälsa din granne att det där är ett icke-problem.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 7 till
  • Laddar…
Det där är hur lugnt som helst, bara att köra på.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Det där är hur lugnt som helst, bara att köra på.
Vi har samma uppfattning, du och jag och tompax alltså :). Problemet är att grannen ”har cyklat runt i området och sett att sådana ribbor vrider sig”... och hävdar att det är så. Jag tror jag behöver foton för att ha en chans att nå fram.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Kan du inte be grannen om dessa foton istället? Lär gå fortare. Så kan vi istället berätta vad de andra grannarna har gjort för fel och istället hur man ska bygga ihop staketet
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
Är det inte kvalitén på virket snarare än dimensionen som avgör om det slår sig eller inte?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Kan du inte be grannen om dessa foton istället? Lär gå fortare. Så kan vi istället berätta vad de andra grannarna har gjort för fel och istället hur man ska bygga ihop staketet
Jag tvivlar tyvärr på att det finns några bilder men det är ett jättebra, lösningsorienterat förslag som jag ska testa .
 
  • Gilla
  • Haha
J-stedt och 4 till
  • Laddar…
Vad vill grannen att staketet ska bestå av?
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
tompax
J Jesca skrev:
Vi har samma uppfattning, du och jag och tompax alltså :). Problemet är att grannen ”har cyklat runt i området och sett att sådana ribbor vrider sig”... och hävdar att det är så. Jag tror jag behöver foton för att ha en chans att nå fram.
Men vad hade din granne tänkt att använda för virke istället? Eller inget trä alls? All trä som är lämpligt till staket kan ju vrida sig när det torkar.

Tror du inte det är en bortförklaring av grannen bara för att denne vill slippa, av någon anledning?
 
  • Gilla
Premolar
  • Laddar…
tompax tompax skrev:
Men vad hade din granne tänkt att använda för virke istället? Eller inget trä alls? All trä som är lämpligt till staket kan ju vrida sig när det torkar.

Tror du inte det är en bortförklaring av grannen bara för att denne vill slippa, av någon anledning?
Min uppfattning är att grannen vill ha det på sitt sätt, och just nu har fått för sig att riktigt breda plankor är vad de vill ha. Det är inte första gången ;). Svårt att komma åt såklart, men i brist på att kunna syna själva idén tänkte jag försöka bemöta argumenten. Vi vill helst ha häck men har valt att vara tillmötesgående och låtit dem ta bort den tidigare häcken på tomtgräns eftersom de ville det.

De har ca 70mm breda spjälor på sitt poolstaket sedan tidigare, men både klenare och kortare så det är inte riktigt jämförbart.
 
Hep Hep skrev:
Vad vill grannen att staketet ska bestå av?
De kan möjligen tänka sig 28x95, men helst minst 120mm breda plank.
 
  • Wow
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
tompax
J Jesca skrev:
De kan möjligen tänka sig 28x95, men helst minst 120mm breda plank.
Då kan du upplysa de om att ju bredare brädor, desto mer större kommer vridningen bli totalt sett.
OM panelbrädan nu vrider sig överhuvudtaget, så syns det mycket mer på en bredare, än en smalare bräda.

Varför vill man använda 28 virke och inte 22? Inte för att 28 inte fungerar, utan bara av ren nyfikenhet.

120 mm är ju ett bra mått på staketbrädor. Men det räcker inte med en skruv per regel, utan den skall fästas med en skruv på varje sida, på varje regel. Så 4 skruv per bräda totalt. Annars vrider det sig verkligen.

Med 4 skruv kommer den inte att vrida sig nämnvärt, det är inget man kommer att se eller störa sig på i alla fall.

Hoppas detta var det bästa svar du fick. Lycka till med staketbygget! :)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
Hur man bygger är en smaksak. Rent generellt så brukar 28 mm vara av bättre kvalité än vanliga 21-22 mm panelvirke.
Grannen och jag byggde vårt staket för 25 år sedan i tryckt virke 21-22*95 mm och ca 70 cm, två spik uppe respektive ner och inga problem. Däremot är det dags nu för en målning efter 25 år och det är ändarna uppåt som behöver den.
Skruvar man enbart i mitten med 22 mm och 120 mm kan de kanske vrida sig lite, men två skruv/spik så blir risken minimal med enbart 80 cm längd.
 
  • Gilla
Lady L och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
Hänvisa till Svenskt Trä och deras byggbeskrivningar. Mer officiellt är svårt att hitta: [länk]

Dimensioner och mer detaljerade beskrivningar finns i broschyren länkad längst ner: [länk] och plank-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?File=8810&Doc=Broschyr
Jag gillar också den sidan!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.