Hej!
Vi står inför att sätta staket i tomtgräns och grannen hävdar bestämt att stående 28x70-ribbor, 80cm långa och skruvade i över- och underkant inte är aktuellt eftersom ribborna kommer att vrida sig.
Någon här som byggt med den dimensionen och kan visa bilder på hur det ser ut? Gärna efter både fem och tio år
Vi står inför att sätta staket i tomtgräns och grannen hävdar bestämt att stående 28x70-ribbor, 80cm långa och skruvade i över- och underkant inte är aktuellt eftersom ribborna kommer att vrida sig.
Någon här som byggt med den dimensionen och kan visa bilder på hur det ser ut? Gärna efter både fem och tio år
Jag vill påstå att din granne oroar sig i onödan och förstorar upp ett eventuellt problem.J Jesca skrev:Hej!
Vi står inför att sätta staket i tomtgräns och grannen hävdar bestämt att stående 28x70-ribbor, 80cm långa och skruvade i över- och underkant inte är aktuellt eftersom ribborna kommer att vrida sig.
Någon här som byggt med den dimensionen och kan visa bilder på hur det ser ut? Gärna efter både fem och tio år
28x70 är ju ändå ganska grovt. I normala fall använder man 22 mm virke. Att det skulle vrida sig så att staketet blir fult är osannolikt. Skulle det hända en bräda på 50 eller 100 stycken, till den grad att det smärtar att se, så får man ju i värsta fall byta just den enstaka brädan.
Man kan aldrig garantera att trä inte rör sig när det torkar osv., och om man nu är så orolig för det så skall man inte använda trä överhuvudtaget.
Du kan hälsa din granne att det där är ett icke-problem.
Vi har samma uppfattning, du och jag och tompax alltsådaddydj skrev:
Är det inte kvalitén på virket snarare än dimensionen som avgör om det slår sig eller inte?
Jag tvivlar tyvärr på att det finns några bilder men det är ett jättebra, lösningsorienterat förslag som jag ska testa .T tobbbias skrev:
Men vad hade din granne tänkt att använda för virke istället? Eller inget trä alls? All trä som är lämpligt till staket kan ju vrida sig när det torkar.J Jesca skrev:
Tror du inte det är en bortförklaring av grannen bara för att denne vill slippa, av någon anledning?
Min uppfattning är att grannen vill ha det på sitt sätt, och just nu har fått för sig att riktigt breda plankor är vad de vill ha. Det är inte första gångentompax skrev:
De har ca 70mm breda spjälor på sitt poolstaket sedan tidigare, men både klenare och kortare så det är inte riktigt jämförbart.
Då kan du upplysa de om att ju bredare brädor, desto mer större kommer vridningen bli totalt sett.J Jesca skrev:
OM panelbrädan nu vrider sig överhuvudtaget, så syns det mycket mer på en bredare, än en smalare bräda.
Varför vill man använda 28 virke och inte 22? Inte för att 28 inte fungerar, utan bara av ren nyfikenhet.
120 mm är ju ett bra mått på staketbrädor. Men det räcker inte med en skruv per regel, utan den skall fästas med en skruv på varje sida, på varje regel. Så 4 skruv per bräda totalt. Annars vrider det sig verkligen.
Med 4 skruv kommer den inte att vrida sig nämnvärt, det är inget man kommer att se eller störa sig på i alla fall.
Hoppas detta var det bästa svar du fick. Lycka till med staketbygget!
Hur man bygger är en smaksak. Rent generellt så brukar 28 mm vara av bättre kvalité än vanliga 21-22 mm panelvirke.
Grannen och jag byggde vårt staket för 25 år sedan i tryckt virke 21-22*95 mm och ca 70 cm, två spik uppe respektive ner och inga problem. Däremot är det dags nu för en målning efter 25 år och det är ändarna uppåt som behöver den.
Skruvar man enbart i mitten med 22 mm och 120 mm kan de kanske vrida sig lite, men två skruv/spik så blir risken minimal med enbart 80 cm längd.
Grannen och jag byggde vårt staket för 25 år sedan i tryckt virke 21-22*95 mm och ca 70 cm, två spik uppe respektive ner och inga problem. Däremot är det dags nu för en målning efter 25 år och det är ändarna uppåt som behöver den.
Skruvar man enbart i mitten med 22 mm och 120 mm kan de kanske vrida sig lite, men två skruv/spik så blir risken minimal med enbart 80 cm längd.
Hänvisa till Svenskt Trä och deras byggbeskrivningar. Mer officiellt är svårt att hitta: https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/
Dimensioner och mer detaljerade beskrivningar finns i broschyren länkad längst ner: https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8810&Doc=Broschyr
Dimensioner och mer detaljerade beskrivningar finns i broschyren länkad längst ner: https://www.byggbeskrivningar.se/pd...Byggbeskrivningar.ashx?File=8810&Doc=Broschyr