38 489 läst ·
227 svar
38k läst
227 svar
Kommer polisen att bry sig? - videobevis från dashcam!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Inget kommer mest troligt hända från Polisens sida, möjligen från västtrafik.pacman42 skrev:
Jag höll på att bli påkörd av en buss igår som brände mot "S" fyra sekunder efter att jag fått grönt. Nu hann jag stanna, men jag har bussens ID och tidpunkt mm inspelat på en film från min dashcam (julklapp från barnen efter att jag råkat ut för en smitare i december).
Kommer polisen att agera på detta om jag gör en anmälan och bifogar filmen?
Jag är så sjukt less på att busschaufförerna har satt i system att köra mot "S"/rött för att de vet att bilarna väjer. Jag har anmält situationer flera gånger per år i drygt tio års tid utan att det blivit bättre, men nu har jag ett verktyg för att sätta åt dem så att de slutar med detta. Det är ju bara för att bilisterna och cyklisterna har lärt sig att väja för bussarna som inte allvarligare olyckor har skett.
Så, är det någon idé att polisanmäla? Jag har redan skickat in bilder från filmen till Västtrafik och skrivit till dem att jag förväntar mig kraftåtgärder mot otyget nu när de har bildbevis. Men jag förväntar mig inte att Västtrafik kommer att göra något den här gången heller.
Jag är väl medveten om att Västtrafik har olika underentreprenörer, men de bör kunna ställa ordentliga krav på dessa i upphandlingarna, exempelvis att man skall sålla bort rötäggen som inte bör framföra en buss.
Så anmäl - till polisen OCH västtrafik.
Och uppmana andra att göra detsamma
Vid tillräckligt många anmälningar/allvarliga incidenter så kommer saker hända, och då kan man gå tillbaka och kola på tidigare anmälningar som kanske lagts ned, men innan det tröskelvärdet uppnåtts så lär det ha låg prio (som från ett samhälles-synvinkel är korrekt)
Det är inte förbjudet att filma på offentliga platser som privatperson, vare sig privatpersoner eller tjänsteutövare..
Det finns dock två undantag från rätten att filma på allmänna platser för privatpersoner. Det första undantaget är om filmningen sker på ett sådant sätt att det utgör kamerabevakning, dvs. filmning med hjälp av en fast övervakningskamera istället för t.ex. en mobiltelefon eller bärbar kamera.
Det andra undantaget från rätten att filma är om den som filmar genom sitt agerande begår ett brott. Om man beter sig hänsynslöst genom att t.ex. filma en person som inte vill bli filmad på ett sätt som är ägnat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, kan man göra sig skyldig till ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken. Det finns även ett brott som heter kränkande fotografering, och det kan man enligt 4 kap. 6 a § brottsbalken dömas för om man i hemlighet fotar eller filmar någon som befinner sig i ett privat utrymme. Det brottet kan alltså aktualiseras om man filmar någon i smyg i t.ex. dennes bostad, ett omklädningsrum eller på en toalett.
Det finns dock två undantag från rätten att filma på allmänna platser för privatpersoner. Det första undantaget är om filmningen sker på ett sådant sätt att det utgör kamerabevakning, dvs. filmning med hjälp av en fast övervakningskamera istället för t.ex. en mobiltelefon eller bärbar kamera.
Det andra undantaget från rätten att filma är om den som filmar genom sitt agerande begår ett brott. Om man beter sig hänsynslöst genom att t.ex. filma en person som inte vill bli filmad på ett sätt som är ägnat att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, kan man göra sig skyldig till ofredande enligt 4 kap. 7 § brottsbalken. Det finns även ett brott som heter kränkande fotografering, och det kan man enligt 4 kap. 6 a § brottsbalken dömas för om man i hemlighet fotar eller filmar någon som befinner sig i ett privat utrymme. Det brottet kan alltså aktualiseras om man filmar någon i smyg i t.ex. dennes bostad, ett omklädningsrum eller på en toalett.
Jag tror inte någon sagt att det är olagligt att filma, men jag kan ha missat något.Rejäl skrev:Det är inte förbjudet att filma på offentliga platser som privatperson, vare sig privatpersoner eller tjänsteutövare..
Försökte anmäla en dieselstöld(450 liter) det va väl en 10 år sen.H hempularen skrev:
Tog 1,5 timmar att anmäla som sen skrevs av omedelbart innan den hunnit landa på polisens skrivbord.
Lärde mej en läxa den hårda vägen då.
Jag förlorade 1,5 timmars ersättning för grävmaskin och gubbe för att göra anmälan, så jag lärde mej att försöka begränsa skadan.
1. Ryck på axlarna.
2. Åtgärda akuta problem.
3. få igång arbetet så snabbt som möjligt för att begränsa skadan.
4. Inse att stat och kommun inte är till för att hjälpa dej som privat person.
låt det bli en olycka och fota chauffören så kanske du når frampacman42 skrev:
Du har ju alla förutsättningar att gräva ned problemet så att säga…wildeside skrev:
Försökte anmäla en dieselstöld(450 liter) det va väl en 10 år sen.
Tog 1,5 timmar att anmäla som sen skrevs av omedelbart innan den hunnit landa på polisens skrivbord.
Lärde mej en läxa den hårda vägen då.
Jag förlorade 1,5 timmars ersättning för grävmaskin och gubbe för att göra anmälan, så jag lärde mej att försöka begränsa skadan.
1. Ryck på axlarna.
2. Åtgärda akuta problem.
3. få igång arbetet så snabbt som möjligt för att begränsa skadan.
4. Inse att stat och kommun inte är till för att hjälpa dej som privat person.
Det är inte säkert att det är olagligt även om ingen är i bilen. För några år sedan anmälde en person en Tesla -ägare för att personen filmades av bilen som stod parkerad. Vad jag vet är ärendet inte avgjort i EU-domstolen än och svenska domstolar avvaktar resultatet.D Dilato skrev:
Så jag skulle säga att det är oklart i nuläget om en dashcam som filmar i en parkerad bil som ingen sitter i innebär något lagbrott eller inte. Har hört om detta på radio med jämna mellanrum senaste åren och det brukar bara rapporteras att det inte är klart.
En bekant blev av med en dyr maskin från sin firma, vilket de utrustat med gps. Trots det ville inte polisen spåra utan de fick de göra själva och sedan ringa polisen när det hittat skåpbilen som utrustningen låg i...Appendix skrev:
Dashcam ses inte som nått bevis av polisen i Sverige.
Inte heller ditt villalarms kamera.
Det ses bara med irritation för att de då förväntas utreda brott de vill lägga ner med vändande post.
Polisen är inte till för allmänheten i Sverige längre.
Här kommer de inte ens ut om bänderna har inbrott och blir av med GPSer för en halv miljon. Och de har gått ut i media att de tycker att allmänheten stör som ringer dem vid trafikolyckor.
Kom polisen då? Har ju också skrivits om folk som spårar sina cyklar t.ex. och inte får hjälp även när dom ringer från gatan på samma adress där cykeln finns....R Riverground skrev:
Hade de kommit från höger hade jag kanske chansat, nu kommer de från vänster så jag är orolig att skadorna på mig blir alltför stora för att det skall vara värt det.electroluxaren skrev:
Edit: Annars var det ju förr vida känt (i hela Göteborgsområdet i alla fall) att om man ville ha ut försäkringspengarna på sin bil så var det bara att köra ett par varv i rondellen i Korsvägen i Göteborg och hålla på sin "rätt" när bussarna kom körande, mer krävdes inte för att bli påkörd. För ca tio år sedan så gav de bussarna förtur där, nu ser det dock helt annorlunda ut iom bygget av Västlänken.
Redigerat: