5 647 läst ·
58 svar
6k läst
58 svar
Kommer ni dra in på "Matkassen" nu när tiderna blir stramare.
Man måste vara mansgris som aldrig handlar själv om man inte märkt att priserna gått upp på allt. Kött, smör, fisk, grönsaker, kaffe osv. En liten kompletteringshandling idag gick på 650 spänn. Förut brukade en storhandling gå på strax under 1500. Nu får man nog absolut minst lägga på 15%.
Ja, min normala veckohandlig låg på 250:- förra året. Nu kommer jag sällan under 400:- för samma kasse.nikasp skrev:
Att inte märka att priserna gått upp känns... svårt?
Jag själv som inte kan säga på rak arm vad en liter mjölk kostar har märkt att allt blivit dyrare. Kaffe ser jag numera på erbjudande för som billigast 45:-. Tidigare kunde man få ett paket för 30-35. Smör är ohyggligt dyrt numera på ordinarie pris. Blöjor är också upp en tjugolapp minst.
Vi har gått över till en del alternativ. Bakar mer bröd själva än tidigare. Köper mer på erbjudande än tidigare och lagrar upp. Blir också mer "billighetsmärken" än premium där vi känner att prisskillnaden inte är värt det.
Samtidigt lägger vi pengar på våra lokala matproducenter i samma takt som innan. Har lokalt mejeri, viss frukt och grönt och lite annat. Dom stöttar vi gärna för att de skall överleva.
Men vad gäller matkasse har vi aldrig haft varianten med färdigkomponerade kassar. Har haft svårt att se att det skall gå ihop sig för oss smakmässigt och ekonomiskt. Däremot kör vi en del e-handel och hämtar upp själva, men då bara när vi antingen är sjuka hela högen och inte kan gå i en affär eller att det är gratis plockavgift. Det lär vi fortsätta med. Anledningen till att vi inte nyttjar det mer är tidsåtgången att klicka ihop beställningen + att alla varor inte går att hitta av någon märklig anledning.
Jag själv som inte kan säga på rak arm vad en liter mjölk kostar har märkt att allt blivit dyrare. Kaffe ser jag numera på erbjudande för som billigast 45:-. Tidigare kunde man få ett paket för 30-35. Smör är ohyggligt dyrt numera på ordinarie pris. Blöjor är också upp en tjugolapp minst.
Vi har gått över till en del alternativ. Bakar mer bröd själva än tidigare. Köper mer på erbjudande än tidigare och lagrar upp. Blir också mer "billighetsmärken" än premium där vi känner att prisskillnaden inte är värt det.
Samtidigt lägger vi pengar på våra lokala matproducenter i samma takt som innan. Har lokalt mejeri, viss frukt och grönt och lite annat. Dom stöttar vi gärna för att de skall överleva.
Men vad gäller matkasse har vi aldrig haft varianten med färdigkomponerade kassar. Har haft svårt att se att det skall gå ihop sig för oss smakmässigt och ekonomiskt. Däremot kör vi en del e-handel och hämtar upp själva, men då bara när vi antingen är sjuka hela högen och inte kan gå i en affär eller att det är gratis plockavgift. Det lär vi fortsätta med. Anledningen till att vi inte nyttjar det mer är tidsåtgången att klicka ihop beställningen + att alla varor inte går att hitta av någon märklig anledning.
tensiden skrev:
Att inte märka att priserna gått upp känns... svårt?
Mellanmjölk skånemejerier 1,5 liter kostade 8/1-22 15,95kr
8/10-22 kostade samma paket 20,95 kr. En ökning på 5 kronor.
En paket lätta (smör/margarin) 5/3-22 15,95
8/10 25,5kr Nästan 10 kr
Den jag regera jävligast på var sparris, Innan kosta en liten bunt 20 kr. Sist jag såg så var det en bunt från peru för 49,9. Den för 20 spänn var lokalt odlad.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Priset på sparris brukar vara årstidsbundet tycker jag. På våren och försommaren när det går att skörda sparris i Europa är priset lägre än under övriga årstider då den måste fraktas lång sträcka.Rkarlsson skrev:
Jag har aldrig nånsin sett ett pris på nästan 50 kr för en liten bunte sparris alls. Det var nog inte många som köpte den heller i för sig för det priset.BirgitS skrev:
Vi har en jättestor odlare 1,5 mil från butiken med, men man ser inte hans sparris i butiken, lite synd, men maxi betalar för dåligt antagligen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 227 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 227 inlägg
Okej, men det har jag när det har varit fel årstid för europeisk sparris.Rkarlsson skrev:
Har aldrig handlat mat på nätet eftersom det är något jag klarar av att göra i butikenIsakare skrev:
Frågar av nyfikenhet, besöker allt inom livsmedelshanterings genom mitt jobb.
I Stockholm har det senaste åren byggts flera gigantiska anläggningar för mer eller mindre automatiserad packning av matkassar som just tagits i drift.
Man måste undra hur det kommer gå för dessa om folk slutar köpa mat på nätet för att spara pengar.
Själv har jag aldrig köpt en "Kasse" då jag vill ha kvar den lokala butiken som ligger på 2 min promenad bort, så jag vet inte vad det kostar.
Vid en liten undersökning på radio på vad folk skulle spara in på nu i kärvare tider, sa de släcka lampor, duscha mindre, ha kallare hemma mm, men 3 av de 5 intervjuade sa även att de skulle sluta handla mat på nätet.
Vad säger ni som handlar på nätet ??
ah =)BirgitS skrev:
Nej jag jämförde priser på varor som jag köpt från början av året jämfört med i lördags.
Sparris har jag av förklarliga skäl inte köpt sen innan semestern =) Utan det var en iakttagelse som jag gjort.
Lika som kanelgifflar pågen, kostade i lördags 28,90.
Pågenlimpan fick man för 25 kr i mars, medans i lördags kostade en styck 36,95.
Lite skadat men jag gillar lite att ha koll på det
Vi har kört med färdigkomponerad matkasse de senaste 10 åren och kommer fortsätta med det. För oss blir det billigare än när vi ska planera själva. Däremot lär ju priset snart höjas, tror vi betalat samma i alla fall de senaste 2 åren.
övrig mat plockar vi däremot själva i butik.
övrig mat plockar vi däremot själva i butik.
Det vanliga är nog snarare att man får minst lika bra datum. Det har bara hänt ett par gånger att jag fått något med dåligt datum och då brukar det sluta med att varan blir gratis efter ett påpekande via mail.Patrik440 skrev:
Klicka här för att svara