Har fått hem brev där kommunen meddelar att dom kommer behöva dra fjärrvärme över en del av vår ena tomt. Ett arbetsområde med 25-30 meters bredd och tillhörande byggväg kommer initialt att behövas står det. Efter ledningens färdigställande så kommer en 8 meter bred ledningsrätt hävdas.

Det står att dom kommer göra en "mätning, stämpling samt värdering av skogs och åkermark" och samla in underlag för en intrångsvärdering och då undrar jag helt enkelt ungefär vad för slags ersättning det brukar handla om? Har verkligen noll koll om det handlar om hundralappar eller tusenlappar. :)

Vår tomt dom ska bygga ledningen på är klassad som industrimark och har taxeringsvärde <1000 kronor men tomten är trots det väldigt viktig för oss då det växer hyfsat mycket skog på den som "skyddar" vår bostadsfastighet från en större väg. (Den tomten som påverkas ligger alltså mellan vägen och vårt hus). Väger man in sånt eller kommer vi helt enkelt få procentuell ersättning för att dom använder 30 meter mark på vår tusenkronorstomt? Isåfall känns det som att vi pratar hundralappar i ersättning. :crysmile:

Någon som varit med om något liknande som har några erfarenheter att dela?

Entreprenörer överlag har en tidsplan och värdesätter smidighet. De har också stora möjligheter till kompensation genom varor de brukar. Därför brukar det vara en bra väg att visa sig villig att kompromissa, men hålla hårt på sina krav. Typ " ni får jättegärna gräva er fv, det viktiga för mig är att insynsskyddet blir likvärdigt eller bättre (nya fina träd planterade utanför ledningsrätten), samt att ni kan lika gärna dränera den vattensjuka delen ni går genom när ni är där och schaktar samt grusa upp vägen då ni kör med tunga fordon på den".

F faf skrev:
Entreprenörer överlag har en tidsplan och värdesätter smidighet. De har också stora möjligheter till kompensation genom varor de brukar. Därför brukar det vara en bra väg att visa sig villig att kompromissa, men hålla hårt på sina krav. Typ " ni får jättegärna gräva er fv, det viktiga för mig är att insynsskyddet blir likvärdigt eller bättre (nya fina träd planterade utanför ledningsrätten), samt att ni kan lika gärna dränera den vattensjuka delen ni går genom när ni är där och schaktar samt grusa upp vägen då ni kör med tunga fordon på den".
Bra tips, tack! :)

Ledningen kommer att läggas i en sluttning så därför kommer vi få en bullervall mot vägen på köpet så på så vis är det ju egentligen positivt för oss men all skog som försvinner är ju trist förstås. Får höra med dom om dom kan tänka sig att återplantera någonting sen efter färdigställande.

Då är det alltså mer såna typer av åtgärder som ingår i ersättningen? Dvs alltså ingen ekonomisk ersättning att räkna med?

Jag blev erbjuden kr1100:- för 25-30meters fiberdragning.......
Slutade med att det drogs utanför min fastighet istället och c:a 40meter grävning

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.