Imorgon måste jag slutligt bestämma vilken "färg" golvet skall få. Det kommer att lackas med en matt 2-komponentslacks och frågan är om lacken skall ha liiiite vitt i sig eller inte. Golvet är väldigt ljust nu så min fråga är om golvet mörknar/gulnar när det är lackat med en vattenbaserad lack. Golvfixaren säger att lacken i sig inte gulnar men hur är det med träet under?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför lackar du grangolvet? Jag la in grangolv inkl innetrappen i nybygget för tio år sedan. Det är mer lättskött än jag från början trodde. Tvättas bara med såpa (var 3-4 gång); annars bara med vatten. Håller sig ljust fint och gulnar inte.

För att jag har småbarn...

Tycker också att det är snyggt :)

Här är golvet lackat en gång. Två lager till skall på. Antingen med en aning vitt eller ofärgat.
image.jpg
Skapa konto

Fem barnbarn ... tre jyckar varav 2 från valpstadiet ... därav mitt val av lättskött grangolv. Fördelen är att ev skador reparerar sig självt när det blöttvättas nästa gång. Men nu har du ju lackat det :rolleyes:

Klar lack är lätt att lägga, man får verkligen anstränga sig om det ska bli flammigt :D
Lack med lite pigment däremot...

Levande material ska låtas förändras med tiden, IMO. Vill man ha döda golv tycker jag man ska lägga just det, måla vitt och dränk hela huset i epoxy. Trä är ett levande material som är som absolut snyggast när det använts och åldrats under generationer. Speciellt golv är ju skittråkiga när de är helt nylagda; ett vackert golv ska ha en historia att berätta. Det ska finnas märken och skavanker, färgskiftningar, fläckar, jack och springor. I min lilla värld är det så iaf :)

Springor finns det gott om :D . Likaså skavanker och brädor åt olika håll pga gamla skåp osv. De skurade, vaxade och oljade golven jag sett har sett riktigt trista och smutsiga ut. Denna matta lack ser oljad ut men skall vara väldigt hållbar. Jag är supernöjd med lacken i sig....

vad är det för märke på lacken?

Floorservice

Yonna - fem barnbarn förresten... Jag inbillar mig att jag som morförälder kommer att ha oceaner av tid jämfört med nu :)

Byggde litet hus för mig och min hund. De första 5 åren kom döttrarna med ett nytt litet kryp. Nu känns huset periodvis litet ... (till påsk kommer alla jämte föräldrar). Men egendomligt nog funkar det - resultatet av riktigt duktig arkitekt.

gafia: jag lovar dig - dom där oceanerna finns inte. Tiden räcker än mindre när man är pensionär och fortsätter jobba :rolleyes:

Måste bestämma mig om typ en kvart så vad säger ni, gulnar grangolvet UNDER lacken så att jag bör ha vitt pigment under eller kommer det att vara oförändrat?

image.jpg
Skapa konto

Lackat med klar lack en gång

Det kommer med stor sannolikhet gulna oavsett vad du gör.

Gran och furugolv gulnar obönhörligt med tiden, mer eller mindre. För att minska risken kan man antingen luta och sen olja. Eller lägga på en bets i valfri färg och sen behandla med lack eller hårdvaxolja.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.