Har en motorsvets, den går igång kort när jag använder startgas men dör snabbt. Det kommer ingen bensin verkar det som. Funderar dock på hur det över huvud taget skall kunna komma bensin när bensintanken sitter under förgasaren, är det något vakuum som måste byggas upp som saknas kanske..? jag tog isär och blåste ur med högtryck och gjorde rent bensinslangarna men det blev ingen skillnad..
vilken del av förgasaren kan man tänka sig är det som fallerar..?
vilken del av förgasaren kan man tänka sig är det som fallerar..?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 404 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 404 inlägg
Det är en membranförgasare som enkelt uttryckt har inbyggd bränslepump (vakum fås från vevhuset endera via kanal eller externt via slang så membranen kan "pumpa").
Så första steget är att kolla så membranen är hela och fina (inte sladdriga), dom sitter innanför där slangen går in, ett antal skruvar runt som du måste lossa. Det är likadan motor som Sno-Tric SC3 och Larven skotrar hade (först 150 med tändpsole innanför svänghjulet, sen vlev det 160 efter nåt år med extern tändspole), även vattenpumpar och elverk har funnits med denna motor. Förgasartypen är Tillotson.
Så första steget är att kolla så membranen är hela och fina (inte sladdriga), dom sitter innanför där slangen går in, ett antal skruvar runt som du måste lossa. Det är likadan motor som Sno-Tric SC3 och Larven skotrar hade (först 150 med tändpsole innanför svänghjulet, sen vlev det 160 efter nåt år med extern tändspole), även vattenpumpar och elverk har funnits med denna motor. Förgasartypen är Tillotson.
Aha, toppen jag skall checka membranen ASAP...
Yes den hade varit cool om den gpr igång tror jag, kan användas både som elverk eller svets..
Jag hittade membranen, kan det vara nåt fel på dem som det ser ut..? nån som vet var man kan få tag i nya och sätta dit, kan detta vara orsaken till att motorn inte startar..?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det där ser inte ut att vara membranet i fråga. Blocka bort förgasaren så att du kommer åt.
Det är ett tunt gummimembran med något litet hål i.
Edit: Ser du något märke på förgasaren?
Det är ett tunt gummimembran med något litet hål i.
Edit: Ser du något märke på förgasaren?
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
nog för att förgasaren kan fela i pumperiet men den där metallomspunna bränsleslangen mellan förgasare och tank ska du omedelbart ersätta med riktig slang. Risken är överhängande att det är nån skitslang och då är det bara strumpa och en oarmerad gummislang som spricker och då lär pumpen bara suga luft.
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 404 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 404 inlägg
Du måste ta isär förgasaren för att komma åt membranen. Ser ut att bara vara ett filter du tagit loss. Sitter skruvar runtom för att fortsätta ta isär så du kommer åt dom. Byt när du liks tar loss (beställ först, ser som sagt ut att vara en Tillotson förgasare). Startar den om du ger den en skvätt direkt in genom förgasaren?
Toppen tack, jag skall ta isär den lite bättre.. har inte prövat att skvätta in bensin i förgasaren ska testa det. Den går ett litet tag om jag använder startgas iaf...
Klicka här för att svara