Hej.
På vår tomt står ett träd (gran?) som är gissningsvis 14 m högt. Den växer kanske 2 dm per år.
Bör vi fälla trädet?
Kommer den att blåsa omkull inom snar framtid annars?
Hur vet man sånt?

Tack!

• 20260526_163801.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl kanske inte ett kul träd att ha över huset så där. Om den kommer att välta eller inte beror ju mycket på hur rötterna kan utvecklas. Men jag hade definitivt valt att ta ner den.

G
Svårt att säga något om det kommer välta eller ej vid hård vind med ytliga rötter och blötmark ökar risken.

Jag hade fält den ändå inge bra att ha stora granar närma byggnader..

C
Friska träd faller sällan om inte förutsättningarna förändras, och gran visar tydliga tecken om den inte är frisk.
Men håller annars med övriga, överväg att ta ner träd som riskerar att orsaka större skador på byggnader, och ju större trädet blir desto knepigare blir det att ta ner det.

• Gilla
mucklebuckle
  • Laddar…
Y yakumo skrev:
Hej.
På vår tomt står ett träd (gran?) som är gissningsvis 14 m högt. Den växer kanske 2 dm per år.
Bör vi fälla trädet?
Kommer den att blåsa omkull inom snar framtid annars?
Hur vet man sånt?

Tack!
Ser stabilt o friskt ut (svårt att se på bilden hur lutningen är - men med tanke på var det står, så kommer det nog fall nedför sin kulle .. bredvid huset)

Otur kan man ha med allt.. jag menar taket kan blåsa av i samma storm som skulle kunna blåsa ner trädet!

Bästa man kan göra är att ha koll på trädhälsan... se om något förändras fort (plötsligt blir många torra grenar, börjar luta väldigt mycket åt ett håll, snabbt byter färg osv - sådant som indikerar att trädet ifråga inte mår helt bra..)

Generellt är det nog ingen större fara, ingen man behöver göra något åt i panik!
Däremot kan man ju fundera på att fälla det framöver (när tid o pengar finnes) om man nu ändå inte vill ha det kvar.

Har större träd närmare huset än sådär själv :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.