Till att börja med vill jag tacka för forumet. Scrollar ofta runt här för att få svar på både det ena och det andra. Så mycket man lärt sig, tack för det!

Nu till min fråga;
Vi har ett rum vi kallar "pisserummet", det var från början en plast/linoleummatta där när vi flyttade in för 3 år sedan, som vi rev bort och sedan dess försvann lukten av gammalt piss.

Men jag kan inte minnas sprickan på bilderna. Idag när jag äntligen rensade ut hela rummet från bös (haft rummet som förråd/verkstad) såg jag att det var en rejäl spricka och det har blivit konvext där radiatorrören går. Rimligtvis var sprickan där innan eftersom det inte var lösa betongbitar i sprickan här och var innan jag dammsög.

Jag har tänkt flytspackla golvet innan det ska renoveras, men vill ju ogärna att det ska bli konvext där. Sprickor gör desto mindre när jag ändå ska på med nytt golv.

Kan jag undvika att det blir konvext igen?
Vad bör jag göra som förberedelse? Bila/slipa bort det konvexa?

Sutteränghus, källarvåning, byggt 1974, dränerat med pordrän 2022. Sandmark.

• Spricka i betonggolv med konvex yta vid radiatorrör i källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucket betonggolv med markant spricka och ojämn yta i källarrum, exponering nära gammal lim- eller mattrest.
    Skapa konto
  • Spricka i betonggolv nära radiatorrör i källarvåning, konvex ytform.
    Skapa konto
  • Spricka i betonggolv med konvexa deformationer, närbild av ytan i ett rum där radiatorrör passerar, synlig träreglar i bakgrunden.
    Skapa konto
Redigerat:
Ser ut som det är en tunn "finsats" ovanpå en grövre gjutning som nu börjat lossna?

Fotografen Fotografen skrev:
Ser ut som det är en tunn "finsats" ovanpå en grövre gjutning som nu börjat lossna?
Det kan det säkert vara, ska jag ta bort det konvexa och sedan fylla i och hålla tummarna att det inte expanderar/spricker på samma sätt igen?

Är något löst ska det bort men sedan är detta inte mina domäner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.