I
Hej,

Tvingades skarva sista biten till fönsterfodret på utsidan av fönstret och bestämde mig för att testa att limma den, eftersom både stiftning och skruv låg utanför vad jag hade tillgång till just nu.

Bräda fastspänd med limklämmor på ett arbetsbord, omgiven av orange band och träklossar för limning av fönsterfoder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbräda med sned skarv, klämd i tving med oranget handtag, liggande på svart mönstrat underlag.
Skapa konto
Bräda fastsatt med spännband på gummimatta, arbetsutrustning synlig. Reparation av fönsterfoder.
Skapa konto
Orange flaska med Cascol Indoor trälim, används för att limma fönsterfoder. Flaskan står mot en vit vägg och har en svart kork.
Skapa konto

Brädan är snett kapad eftersom jag först hade en annan lösning i åtanke. Det ställde förstås till det lite vid limpressningen, men jag tror att det blev hyfsat rätt till slut. I efterhand borde jag ha ritat ett streck över båda bitarna för att lättare se att de låg i rätt position. Jag noterade också att limmet är avsett för inomhusbruk.

Tanken är att olja, grundmåla och sedan måla två lager. Just den här biten ska sitta över ett fönster, så den kommer inte att utsättas för särskilt mycket väder.

Vad tror ni, är det värt att låta det torka ordentligt, eller ska jag nöja mig med att skruva fast den med en extra skruv? Om jag ska köra vidare, hur länge bör man vänta innan man släpper pressen och börjar olja ändträet?

Största problemet är nog att limmet inte är avsett för utebruk. Vatten och kyla kommer med tiden att göra att fogen släpper.

I
mm kanske kan det hjälpa till iallafall att få sakerna på plats men sen får jag väll dra i en extra skruv ändå tyvärr.

I Ironside skrev:
Tvingades skarva sista biten till fönsterfodret på utsidan av fönstret och bestämde mig för att testa att limma den
Kan säkert fungera ett tag men nog väljer jag ett vattentåligt lim om jag limmar något som ska vara utomhus.

I
Japp, jag gjorde uppenbarligen fel här. Jag funderar på att bryta loss biten och limma om den istället. Om jag använder Casco Outdoor lim, hur länge behöver jag hålla det i press innan jag kan måla nästa lager? Det står 30 minuter i manualen, men stämmer det verkligen även i det här fallet? Grundfärgen jag lagt på måste ändå torka tills sent ikväll innan täckfärgen ska på, så jag kanske inte förlorar någon tid på att göra om det nu.

Grundfärgen är ju torr på ytan men måste tydligen ändå härda minst 24 timmar.

Cheesen
Ja nu har jag sett allt... Att köpa en bräda på bygghandeln och sätta dit hade vart både billigare, snabbare och bättre.
Billigare för att du kommer att få göra om jobbet med målning och allt.
Snabbare för att tiden du förbrukar på skarvningen hade räckt till resa och inhandel av sagda bräda.
Bättre för att du slipper en skarv utomhus som alltid kommer att synas.

Att laska utomhus är svårt att få bra, det ser aldrig helt ut och man gör det endast i sällsynta fall med lim.

• Gilla
ajaxajax2000 och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Japp, jag gjorde uppenbarligen fel här. Jag funderar på att bryta loss biten och limma om den istället. Om jag använder Casco Outdoor lim, hur länge behöver jag hålla det i press innan jag kan måla nästa lager? Det står 30 minuter i manualen, men stämmer det verkligen även i det här fallet? Grundfärgen jag lagt på måste ändå torka tills sent ikväll innan täckfärgen ska på, så jag kanske inte förlorar någon tid på att göra om det nu.

Grundfärgen är ju torr på ytan men måste tydligen ändå härda minst 24 timmar.
Öppettiden är rätt kort med trälim, men räkna med ett dygn innan du har full styrka. Jag vet inte hur det påverkas av att du kapslar in skarven med färg, men dumt att chansa.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
I
Cheesen Cheesen skrev:
Ja nu har jag sett allt... Att köpa en bräda på bygghandeln och sätta dit hade vart både billigare, snabbare och bättre.
Billigare för att du kommer att få göra om jobbet med målning och allt.
Snabbare för att tiden du förbrukar på skarvningen hade räckt till resa och inhandel av sagda bräda.
Bättre för att du slipper en skarv utomhus som alltid kommer att synas.

Att laska utomhus är svårt att få bra, det ser aldrig helt ut och man gör det endast i sällsynta fall med lim.
Jag är med på att en ny bräda är bättre, men varför behöver jag göra om hela jobbet med målning och allt? Jag har ju bara grundmålat än så länge, så om jag bryter loss biten och limmar med utomhuslim förväntar jag mig inte att behöva måla om något, grundmålningen är ju bara till för att färgen ska fästa bättre och här blir ju skarven försumbar.

Att köra och köpa en ny bräda tar definitivt längre tid än att skarva ihop den här. Det var ju ett ganska snabbt jobb, vilket också syns på bilderna.

Brädan i sig kostade kanske 130 kr, plus resan till brädgården.

Just det här fodret ska som sagt sitta ovanför ett fönster, men innanför vår fasad (trähus med mexitegel där teglet sticker ut en bit), så det är ganska skyddat. Det är väldigt ovanligt att det rinner vatten där.

Att byta ut brädan nu innebär att jag måste åka iväg och köpa en ny, ta fram sågen igen, såga till och grundmåla, vilket i sin tur innebär att jag måste vänta ytterligare 24 timmar.

Så det finns flera anledningar till varför valet blev såhär, hade fodret suttit mer utsatt så hade jag lagt det extra jobbet direkt men nu gör den inte det.

I Ironside skrev:
Jag är med på att en ny bräda är bättre, men varför behöver jag göra om hela jobbet med målning och allt? Jag har ju bara grundmålat än så länge, så om jag bryter loss biten och limmar med utomhuslim förväntar jag mig inte att behöva måla om något, grundmålningen är ju bara till för att färgen ska fästa bättre och här blir ju skarven försumbar.

Att köra och köpa en ny bräda tar definitivt längre tid än att skarva ihop den här. Det var ju ett ganska snabbt jobb, vilket också syns på bilderna.

Brädan i sig kostade kanske 130 kr, plus resan till brädgården.

Just det här fodret ska som sagt sitta ovanför ett fönster, men innanför vår fasad (trähus med mexitegel där teglet sticker ut en bit), så det är ganska skyddat. Det är väldigt ovanligt att det rinner vatten där.

Att byta ut brädan nu innebär att jag måste åka iväg och köpa en ny, ta fram sågen igen, såga till och grundmåla, vilket i sin tur innebär att jag måste vänta ytterligare 24 timmar.

Så det finns flera anledningar till varför valet blev såhär, hade fodret suttit mer utsatt så hade jag lagt det extra jobbet direkt men nu gör den inte det.
Fast om du redan limmat med annat lim så har det täckt porerna så nya limmet kommer inte fästa bra. Det är om du kan såga bort yttersta millimetrarna på båda sidor.

• Gilla
ajaxajax2000
  • Laddar…
I
Okay, valde att köpa ny bräda istället, den får fixas till lite senare bara.

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.