Väntar själv på att någon tillverkare ska släppa en batteriadapter med sladd, dvs en adapter som passar i batteriplatsen och som man ansluter till 230v uttagen.

Finns privatpersoner som gjort det med svagare maskiner, men med starkare blir det lite problem med strömspikar osv, men borde gå att lösa på något sätt. Då skulle man ha det bästa av båda världar, batterier och sladd i samma maskin. Så då slipper man dåliga batterier problemet. Har själv funderat på att experimentera lite med det de senaste åren men har inte kommit till skott =/

Problemet jag ser är just strömspikarna det kan bli i dagens batterimaskiners motorer, men troligtvis skulle man kunna använda superkondensatorer till att lösa det, men har inte testat. (har faktiskt inte funderat något alls på detta de senaste 2-3 åren.)

Dekker: Den typen av maskiner finns, men de är väldigt ovanliga. Kolla in den här t.ex.

Stefan N skrev:
Makita kör ju 5amp på sina 18V batterier nu, räcker ju bra länge.
Och Festool kör ju batteri på TS55an också.
Numera finns ju även motorsågar, hydralverktyg och andra krävande maskiner med batteri så varför bekymra sig om sladd?
Jag har för inte alltför länge sen skaffat 5,0 batterier till Makitamaskiner. Använder typ enbart skruvdragare och fogspruta i batteriväg. Och en cirkelsåg i bilen som får följa med till brädgården för snabba kapningar. Till skruvdragare och sånt räcker batterierna hur länge som helst nästan. Nästan så man glömmer när man sist laddat. Däremot duger den inte till cirkelsåg ännu annat än några kapningar. Men redan vid 10Ah tror jag man kan gott och väl köra cirkeln som fullgott ersättare.

M
Dekker skrev:
Väntar själv på att någon tillverkare ska släppa en batteriadapter med sladd, dvs en adapter som passar i batteriplatsen och som man ansluter till 230v uttagen.
Akta dig! Att nämna detta på byggahus kan leda till att du blir utomordentligt förlöjligad av alla här som tror sig veta allt om alla människor.

http://www.byggahus.se/forum/verkty...93-230v-adapter-till-18v-batterimaskiner.html

Batteriutvecklingen går ju väldigt snabbt just nu, så rimligtvis resulterar det i en större andel batteriverktyg och lägre pris på batterier.

Nu börjar det komma batteridrivna spikpistoler. Kanske är det kompressorn som försvinner från bygget snart? Vem vill ha en tung och bullrig kompressor med en lång slang när man kan knalla runt med en batterispikpistol istället? Eldrift borde dessutom kunna fungera mycket bättre utan de störningar som kan orsakas av olika lufttryck i kompressorn.

tacho skrev:
Dekker: Den typen av maskiner finns, men de är väldigt ovanliga. Kolla in den här t.ex.
aaah, nice =) då ska det inte vara för omöjligt
visste inte att nån tillverkare hade gjort det på en större maskin(med krävande motor)
Dock skulle det vara skönt att ha det till alla tillverkares olika batterimaskiner, men de tjänar väl för bra på batterierna.

En 3dje parts tillverkare borde göra nån lösning med flera adaptrar till alla olika tillverkares maskiner, eller en batteriadapter så bosch batterierna passar i makita osv, men tillverkare gör väl allt dom kan för att motverka det genom specialkontakter

Dekker skrev:
Egentligen tror jag att det vore smartare att göra tvärtom. Dvs verktygen går på 230V som standard och då man vill ha batteridrift så pluggar man in ett batteri och en inverter som transformerar om strömmen till från 12V DC till 230V AC.

Om verktygen är byggda för detta från början så kan man ju ett multiuttag där man stoppar i antingen strömkabel eller batteri.

En inverter är idag en rätt stor och klumpig pryl, men det måste ju gå att bygga en mini-inverter.

P
om 10 år så har vi trådlös ström så vi slipper ens ha batterier i maskinerna.. (kanske tidigare med?)

kan flika in med att även metabo har 6ah batterier i pipen.. någon ny sorts batteri teknik tydligen enligt tidningen DMH

Bosch 6ah batteri kostar 220 euro enligt deras prislista vilket känns kraftigt dyrt :confused:..

Strådlös ström???
Jag är iofs helt obildad på det området, men: ???

Då återstår bara slanglös dammsugning så är saken biff... ;)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Egentligen tror jag att det vore smartare att göra tvärtom. Dvs verktygen går på 230V som standard och då man vill ha batteridrift så pluggar man in ett batteri och en inverter som transformerar om strömmen till från 12V DC till 230V AC.

Om verktygen är byggda för detta från början så kan man ju ett multiuttag där man stoppar i antingen strömkabel eller batteri.

En inverter är idag en rätt stor och klumpig pryl, men det måste ju gå att bygga en mini-inverter.
Jo det skulle det vara, men finns det nån AC motor som kan motsvara DC motorns, speciellt "nya" brushless DC motorns effektivitet(är väl runt 95%?), kraft i förhållande till storlek och hålla kostnaden rimlig samtidigt?

AC-motorer sitter ju i allt möjligt och är både enkla och effektiva, så jag skulle gissa att skillnaden blir marginell. De stora nackdelarna jag kan tänka mig är att AC-motorer funkar dåligt vid låga hastigheter och att det därmed kan behövas en växel på skruvdragare, plus att invertern kan vara kostnadsdrivande.

Har verkligen batterierna blivit så mycket bättre sista 5-10 åren? Visst, fler amperetimmar, men så väger dom lika mycket mer, procentuellt sett, eller?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.