10 812 läst ·
5 svar
11k läst
5 svar
Kommentarer till planerad placering av dränering och dagvatten önskas
Håller som mest på med planering av ett garagebygge och turen har kommit till hanteringen av dränering och dagvatten. Jag har bifogat en pfd på hur jag tänkt att lägga rören och den kombinerade dränerings/dagvattenbrunnen. Dagvattenledningarna från taket är rött och dräneringsrören grönt.
En kommentar: Jag har valt att lägga dagvattenrören utanför dräneringsrören pga att jag inbillar mig att det blir lättare att lägga dem i samma rörgrav om jag gör så. Om jag lägger dem tvärtom kommer de att kollidera i hörnen där dagvattenrören ska avledas till brunnen.
En kommentar: Jag har valt att lägga dagvattenrören utanför dräneringsrören pga att jag inbillar mig att det blir lättare att lägga dem i samma rörgrav om jag gör så. Om jag lägger dem tvärtom kommer de att kollidera i hörnen där dagvattenrören ska avledas till brunnen.
Hej,
Ser precis ut som jag gjorde så jag tycker det är en perfekt lösning
Dock så bör du nog lägga till spolbrunnar på vardera långsidan också. Tror att det kan bli svårt att komma igenom två böjar ifrån spolbrunnen på "bortre" kortsidan. Ifrån dränbrunnen blir det svårt att välja riktning framme i T-röret på "hitre" kortsidan ifrån brunnen räknat.
Dagvattenrören lade jag ovanför dräneringsrören. Dom behöver ju inte så långt ner i backen. Dessutom kan man lägga lite mer "aggresiv" lutning på det sättet.
Finns lite bilder i slutet i min långa dräneringstråd som du hittar på:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13113-draenering-av-hus-pa-berg-2.html
-h
Ser precis ut som jag gjorde så jag tycker det är en perfekt lösning
Dock så bör du nog lägga till spolbrunnar på vardera långsidan också. Tror att det kan bli svårt att komma igenom två böjar ifrån spolbrunnen på "bortre" kortsidan. Ifrån dränbrunnen blir det svårt att välja riktning framme i T-röret på "hitre" kortsidan ifrån brunnen räknat.
Dagvattenrören lade jag ovanför dräneringsrören. Dom behöver ju inte så långt ner i backen. Dessutom kan man lägga lite mer "aggresiv" lutning på det sättet.
Finns lite bilder i slutet i min långa dräneringstråd som du hittar på:
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/13113-draenering-av-hus-pa-berg-2.html
-h
Snackat med kommunen angående anslutning till deras dagvattenledning. De kräver sandfång och vattenlås innan anslutningen. Dessutom rekommenderar de en separat brunn för dräneringen för att få en buffert vid "tillbakaspolning" vid eventuellt skyfall.
Dräneringsledningen ansluts alltså till separat dräneringsbrunn (med sandfång)
som i sin tur leds till stuprörsbrunnen (med sandfång OCH vattenlås) med 110 markrör mellan dessa brunnar. Måste göra om ritningarna...
Dräneringsledningen ansluts alltså till separat dräneringsbrunn (med sandfång)
som i sin tur leds till stuprörsbrunnen (med sandfång OCH vattenlås) med 110 markrör mellan dessa brunnar. Måste göra om ritningarna...
kan rekomendera att ta tillvara på regnvattnet från taket och använda det till att tvätta bilar mm med...finns inget kalk i det vattnet så då sliper man skinna bilen efter tvätt ... funkar kanon bra! i stället för att låta det gå ut imarken kan det vara en idé...
Jag har ett sandfång i brunnen dit jag leder både dränering och dagvatten. Vattenlåset sitter på utgående rör ifrån brunnen. Har ingen separat brunn för dränering då det lutar rätt så rejält ifrån vattenlås ner till anslutningen mot avloppet. Det kommer att spruta avloppsvatten i golvbrunnarna i garaget långt innan jag får vatten i dräneringen. Men om du har plats för den lösning kommunen rekommenderar så låter det helt klart bäst. Jag hade lite för trångt för det.
Lycka till
-h
Lycka till
-h
Plats finns det på tomten men plånboken ska ju också upp. Brunnarna är inte direkt billiga, särskilt inte den med sandfång OCH vattenlås. Till dräneringen duger ju en enklare brunn. Sedan har jag fått tips om att sätta in en ytterligare brunn med sil, ENBART för att ta hand om markvatten på en låg punkt på tomten. Från markvattenbrunnen går ett 110 mm rör till närmaste stuprörsrör. Jag är allstå uppe i tre brunnar totalt...
Bifogar pdf på tänkt lösning. Har lagt dränering och stuprörsbrunn nära garaget för att undvika frysning. Kom gärna med era åsikter.
Bifogar pdf på tänkt lösning. Har lagt dränering och stuprörsbrunn nära garaget för att undvika frysning. Kom gärna med era åsikter.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Kommentarer till planlösning av kök
Planlösningar -
Hjälp - hur ska jag dra avloppet till planerad utbyggnad
Vatten & Avlopp -
Energiinnehåll ved för 14 olika träslag – från al till äpple (kommentarer)
Artikelkommentarer -
Kritik/synpunkter på mitt planerade tillbygge?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kommentarer på planerad tillbyggnad önskas
Utbyggnad och tillbyggnad