T TomCam skrev:
Med fjärrvärme låg vi på totalt 33 000 kwh inkl hushålls el. Med bergvärme inkl hushållsel till en början ca 15 000 kwh. Idag med diverse golvvärme avstängd (el) 12 500 kwh.
Du måste haft en sjujävla cirkulationspump om din uppvärmning med fjärrvärme förbrukade 18.000kWh el årligen....

Nånting stämmer inte i denna ekvation.

K Kasken skrev:
Du måste haft en sjujävla cirkulationspump om din uppvärmning med fjärrvärme förbrukade 18.000kWh el årligen....

Nånting stämmer inte i denna ekvation.
Hej Kasken och ni andra som reagerat på det jag skrev. Ni har förstås helt rätt! För det första, det är många år sen jag övergav fjärrvärmen. Mest för att det var ett monopolförhållande. Man kan inte precis välja en annan leverantör. Men jag har blandat ihop äpplen och päron (ganska gott). Det är den löpande kostnaden för de båda alternativen, fjärrvärme resp bergvärme, som jag far efter. Det är ju inte bara att driva pumpen som kostar utan även det fasta priset som leverantören tar ut. Vore det bara elkostnaden skulle väl alla (som kan) välja fjärrvärme. Sen kan jag ju tycka att fjärrvärme är bekvämt. Varmvattnet tar aldrig slut. Men dyrt är det och som sagt, man kan inte spela ut den ena leverantören mot den andra. Visst, det är inte gratis att installera bergvärme heller (om man inte har goda vänner....)

Med det sagt kanske ni alla får en skön helg utan att behöva fundera på det jag skrev. Vill även passa på att tacka för input på min verkliga fråga om komfortkyla från bergvärmen.

Trevlig helg (det förutsätter att man är ledig fredag/klämdag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.