Har precis köpt lite mark där vi ska bygga upp en gård från scratch, det är gammal egnahemsmark söder om stockholm som under de senaste 30-40 åren nästan helt har vuxit igen. Den tidigare ägaren har avverkat 50% av den skog som fanns på marken så det finns massor med ris och grenar kvar, sen så har vi planer på att röja bort de träd som har vuxit upp på den mark som tidigare var öppen odlingsmark. Detta medför att vi kommer ha tillgång till ved (och flis) så länge vi lever och en vecka till, sen så slipper vi jobbet med att göra oss av med veden och riset.

Vi kommer ha ett modernt värmesystem(just nu lutar det åt CTC ecozenith med L/V VP) med en ved, flis eller kombi-panna.

Det ideala skulle ju vara om det finns en kombipanna som kan hantera både flis och ved, men jag har inte hittat någon.
Hur skulle ni som eldar med flis/ved göra om ni fick bygga upp ett system från grunden?

Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Intressant läsning
Men jag har gett uppflisspåret, en flisanläggning är alldeles för dyr för att kalkylen ska gå i hop. Det får bli vedpanna

N noone70 skrev:
Intressant läsning
Men jag har gett uppflisspåret, en flisanläggning är alldeles för dyr för att kalkylen ska gå i hop. Det får bli vedpanna
Även vedpanna är rätt dyr när man tänker på hur många kvm extra byggyta den kräver.
Ett välbyggt hus kan sannolikt värmas ekonomiskt och miljövänligt med en kombination av kakelugn/täljstensugn och någon luftvärmepump.

Tomture61
N noone70 skrev:
Intressant läsning
Läste skogsforum tråden , ngn hyrde in tjänsten för att flisa , tydligen inte allt för dyrt . Om det går att hitta tjänsten i södra Stockholm, vet ej .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.