Jag har tittat på ett hus byggt -69 med en lika gammal kombipanna utan ackumulatortank som i huvudsak (förutom ett år med ved) har eldats med olja. Det finns just nu ca 1 m3 olja kvar som är tänkt att användas upp under vintern om jag köper huset. Eftersom byte av värmesystem verkar bli den stora kommande kostnaden på huset är min fundering är om det är lönt att börja med att koppla en pelletsbrännare till pannan innan jag införskaffar en ny vedpanna med ackumulatortankar (jag har gratis ved mot arbete hos mina föräldrar)?

Pannan har enligt ägaren fungerat utmärkt och tanken är besiktad -05, men med tanke på åldern kan den ju hålla i 25 år till eller ryka efter en vecka. Pappa som var med och tittade på huset tipsade om att installera en kamin i hallen för uppvärmningen, vilket är ett alternativ, men jag vill inte elda med olja längre än nödvändigt. Huset ligger bra i pris för mig och det kommer krävas en del ytterligare renovering och förbättringar som till stor del kan göras själv, men frågan är om banken godkänner renoveringar för nästan samma belopp som köpeskilling. Någon som har ett tips? :confused:

Tipset är att du tittar efter en bättre begnad vedpanna eller kombipanna istället.
Du får en sån för samma pengar som en pelletsbrännare eller mindre

Tack! Det har jag också funderat på, eller att faktiskt investera i att köpa en ny vedpanna med ackumulatortankar lite längre fram. Jag måste ha bygglov för att byta till vedpanna i den komminen jag kommer flytta till och då måste den också så vitt jag har förstått vara miljögodkänd. Det är lite att fundera på, dock inte ett problem som måste lösas dag ett, utan först när oljan är uppeldad för så snål tänker jag vara. Anledningen att jag trots allt funderar på pelletsbrännare är att jag har en lösning tillsvidare som inte är olja, kan investera i ny panna senare och då kan välja att bara ha pellets eller ha pellets som backup för uppvärmning om man inte är hemma på ett par dagar under den kallare delen av året. Jag ska i alla fall kika lite på det där med begagnad panna helt klart eftersom förhoppningen var att kunna lägga lite mer på att renovera invändigt och tilläggsisolera vinden till en början.

H
Begagnad panna verkar inte så lätt. En miljögodkänd panna som det går att elda i många år vill nog folk ha bra betalt för.
Kombipanna är en mycket dålig lösning, ska man elda med ved ska det vara med en vedpanna för att det ska bli bekvämt och lönsamt
Ska du betala för att få ut den gamla pannan och installera en annan begagnad panna + acktankar så kostar nog det mer än 10000. Är det verkligen god ekonomi att kosta på en gammal panna så mycket. Den kan vara eldad på fel sätt så att kondens och rost har satt sina spår. Vissa vedpannor kan vara slut efter 15 år.
En begagnad pelletsbrännare till Gustavsberg får du för 7000 inklusive tillbehör. Installationen går att göra själv eller med hjälp av någon händig bekant.
När du framöver skaffar en ny vedpanna kan du sälja brännaren för ungefär samma summa som du gav.
Om det är en mindre vedpanna kan du också använda brännaren som backup. Men om vedpannan är på 35 kW eller mer så fungerar det bäst med en kraftigare brännare.

Vilken begagnad brännare ska jag leta efter, eller funkar det då med vilken som? Pappa har ju installerat pelletsbrännare på vedpannan hemma, så det har jag hjälp med i alla fall. Kanske ska tillägga att huset inte är mer än 81 kvm boyta + lika stor källare varav knappt halva är inredd med gillestuga och rum så vilken effekt bör jag gå på på en pelletsbrännare?

H
Ska brännaren sitta på oljebrännarens plats ska det vara en framåtbrinnande typ.
Enklast blir det om brännaren har en inbyggd termostatfunktion för annars får man köra på pannans termostat. Då brukar avståndet mellan påslag och avslag vara litet och starterna blir många vilket sliter på tändelementen.
Vanliga brännare är på 16 eller 20 kW. och det räcker gott och väl för att värma en större villa. Normalt kör man inte på mer än 12 kW i en oljepanna.
Vill man sätta brännaren i en större vedpanna blir problemet att en brännare på 20 kW kan bli för liten för att driva pannan, dvs rökgastemperaturen blir för låg. I en mindre vedpanna typ 25 kW går det säkert bra med en 20 kW brännare men ju större vedpannan är dess bekvämare blir eldningen.

A
Bellan74 skrev:
Jag har tittat på ett hus byggt -69 med en lika gammal kombipanna utan ackumulatortank som i huvudsak (förutom ett år med ved) har eldats med olja. Det finns just nu ca 1 m3 olja kvar som är tänkt att användas upp under vintern om jag köper huset. Eftersom byte av värmesystem verkar bli den stora kommande kostnaden på huset är min fundering är om det är lönt att börja med att koppla en pelletsbrännare till pannan innan jag införskaffar en ny vedpanna med ackumulatortankar (jag har gratis ved mot arbete hos mina föräldrar)?

Pannan har enligt ägaren fungerat utmärkt och tanken är besiktad -05, men med tanke på åldern kan den ju hålla i 25 år till eller ryka efter en vecka. Pappa som var med och tittade på huset tipsade om att installera en kamin i hallen för uppvärmningen, vilket är ett alternativ, men jag vill inte elda med olja längre än nödvändigt. Huset ligger bra i pris för mig och det kommer krävas en del ytterligare renovering och förbättringar som till stor del kan göras själv, men frågan är om banken godkänner renoveringar för nästan samma belopp som köpeskilling. Någon som har ett tips? :confused:
De är ingen fara med pannan själv har jag fortfarande samma panna som när huset byggdes 1960 , håller hur länge som helst bara man håller efter grejerna. Sotaren är hel nöjd med pannan. Besiktningarna har ej heller varit nåt problem med. Om de hadr gått att köpa en sådan till så hade jag skaffat men med acc, tankar.

Välkommen Unto!
Den här tråden skapades 2009, alltså snart 8år sedan, det borde väl ha löst sig för trådstartaren kan man tänka sig (?)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.