21 795 läst ·
54 svar
22k läst
54 svar
Kombinerat ettrörs och tvårörssystem
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
För att vara övertydligt nu:
Det finns ingen möjlighet att strypa radiatorerna separat. Ingen förinställningsmöjlighet heller.
Det finns ingen möjlighet att strypa bara tvårörssystemet utan att även strypa ettrörssystemet.
Om jag simulerar strypning genom att stänga alla termostater i tvårörssystemet tvingar jag vattnet upp men då blir det kallt i nedervåning.
Tack för era idéer men jag tror vi avslutar här.
Mvh
Det finns ingen möjlighet att strypa radiatorerna separat. Ingen förinställningsmöjlighet heller.
Det finns ingen möjlighet att strypa bara tvårörssystemet utan att även strypa ettrörssystemet.
Om jag simulerar strypning genom att stänga alla termostater i tvårörssystemet tvingar jag vattnet upp men då blir det kallt i nedervåning.
Tack för era idéer men jag tror vi avslutar här.
Mvh
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Säg en konkret lösning då
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Har nu läst hela tråden och även noterat att du har andra trådar där du frågar om borrhål, ökad elförbrukning mm. Även om du tydligen tackar nej till fler "ideer" ställer jag ändå några frågor som du kan svara på om det passar.
Hur gammal är installationen av original värmesystemet? (Verkar vara tvårörs AGA-termopanel på bilderna).
Vad fanns för värmekälla innan du installerade VP?
Har du fungerande termostater överallt på nedervåningen?
Vilken framtemp (kurva osv) har du inställt på nuvarande system?
Att jag frågar beror på att du verkar ha effektbrist vid rådande tempnivåer på värmevattnet, då hjälper inga strypningar öht. Skulle du ha fungerande termostater och tillgång till dimensionerande temp för rad skulle allt justera in sig själv efter ett tag. Panelen på bilderna ser ut att kräva relativt hög temp, endast en tunn sektion.
Är du säker på att inte insatsen för ventilen är möjlig att maxbegränsa (förinställa)? Det är möjligt på många av de renoveringssatser som finns till AGA-TP. Att sätta strypning centralt på "tvårörsdelen" är även om du skulle kommit åt det inte optimalt, bäst givetvis att ställa varje förbrukare efter sina förutsättningar.
Hur gammal är installationen av original värmesystemet? (Verkar vara tvårörs AGA-termopanel på bilderna).
Vad fanns för värmekälla innan du installerade VP?
Har du fungerande termostater överallt på nedervåningen?
Vilken framtemp (kurva osv) har du inställt på nuvarande system?
Att jag frågar beror på att du verkar ha effektbrist vid rådande tempnivåer på värmevattnet, då hjälper inga strypningar öht. Skulle du ha fungerande termostater och tillgång till dimensionerande temp för rad skulle allt justera in sig själv efter ett tag. Panelen på bilderna ser ut att kräva relativt hög temp, endast en tunn sektion.
Är du säker på att inte insatsen för ventilen är möjlig att maxbegränsa (förinställa)? Det är möjligt på många av de renoveringssatser som finns till AGA-TP. Att sätta strypning centralt på "tvårörsdelen" är även om du skulle kommit åt det inte optimalt, bäst givetvis att ställa varje förbrukare efter sina förutsättningar.
http://www.tahydronics.com/sv/produ...radiatorventiler/termostater/Retro-AGA---Set/
Klicka på dokumentation och ladda ner PDF:en. Med denna får du garanterat en förinställning i termostaten och en fräsch termostat som fungerar. Kan vara en hjälp på vägen.
Men det kan ju vara som GK påpekar också, byte till VP och radisarna är för små för att ge samma effekt...
Klicka på dokumentation och ladda ner PDF:en. Med denna får du garanterat en förinställning i termostaten och en fräsch termostat som fungerar. Kan vara en hjälp på vägen.
Men det kan ju vara som GK påpekar också, byte till VP och radisarna är för små för att ge samma effekt...
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilden visar systemet. Huset är byggd 1974 (nedervåning) och påbyggt däruppe 1990. Tidigare fanns en el/vedpanna. Termostater på nedervåningen är bra. VP jobbar med fabriksinställningar.
Avsticket mot övervåningen håller samma framtemp som i övriga framledningar, returen från uppe är ganska sval.
Elemewnten däruppe (framförallt den stora) blir varma just vid inloppet där termostaten sitter och en litenm bit in medan resten är sval.
Allt detta tyder på att vattenflödet däruppe är för klent. Det stora elementet däruppe och ett mindre är alldeles nya. Det var vid bytet vi upptäckte att det var ett blandat system.
Elementen däruppe är dubbla paneler. Men vad hjälper det om inte flödet räcker?
Att göra som killeman länkat till är det du behöver göra för att få igång flöden till radiatorerna på övervåningen, sen om systemet inte är nog stort så vp får starta och stoppa hela tiden det är ett annat bekymmer..
mem jag skulle fortfarande vilja se hur det ser ut på övervåningen, för det kanske är så enkelt att det sitter fel sorts koppel där!
mem jag skulle fortfarande vilja se hur det ser ut på övervåningen, för det kanske är så enkelt att det sitter fel sorts koppel där!
ja men när ni bytte radiatorer där uppe satte ni ettrörskoppel på dem? Och sitter det ettrörskoppel på de som inte är bytt?Thomas_Blekinge skrev:[bild]
Bilden visar systemet. Huset är byggd 1974 (nedervåning) och påbyggt däruppe 1990. Tidigare fanns en el/vedpanna. Termostater på nedervåningen är bra. VP jobbar med fabriksinställningar.
Avsticket mot övervåningen håller samma framtemp som i övriga framledningar, returen från uppe är ganska sval.
Elemewnten däruppe (framförallt den stora) blir varma just vid inloppet där termostaten sitter och en litenm bit in medan resten är sval.
Allt detta tyder på att vattenflödet däruppe är för klent. Det stora elementet däruppe och ett mindre är alldeles nya. Det var vid bytet vi upptäckte att det var ett blandat system.
Elementen däruppe är dubbla paneler. Men vad hjälper det om inte flödet räcker?
Har du max inställt på cirkpumpens kapacitet om den går att justera? När du nu säger att termostaterna funkar kommer tillgängligt flöde fördelas på nedervåningen till de nivåer som rumstempen kräver med den framledning du har. Finns termostater uppe så ställ dem isf på max. Att öka pumpkapaciteten är ju ett sätt att komma vidare men i grunden är säkert ytan på panelerna uttagen för en elpannas högre temp, både på framledning och retur dvs högre medeltemperatur på värmeytan.
Inga strypningar kan fördela en brist antingen i temperatur eller därav följande flödesbrist. Ställ upp ev reglerparametrar på pumpen som berör framledning om såna finns. Har du koll på dina fram och returtemperaturer i nuläget?
Inga strypningar kan fördela en brist antingen i temperatur eller därav följande flödesbrist. Ställ upp ev reglerparametrar på pumpen som berör framledning om såna finns. Har du koll på dina fram och returtemperaturer i nuläget?
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Svammel, det handlar m 11 frimärken på värmen, ingen vp i världen har problem med att skicka nog L/min för att orka med det, däremot.GK100 skrev:Har du max inställt på cirkpumpens kapacitet om den går att justera? När du nu säger att termostaterna funkar kommer tillgängligt flöde fördelas på nedervåningen till de nivåer som rumstempen kräver med den framledning du har. Finns termostater uppe så ställ dem isf på max. Att öka pumpkapaciteten är ju ett sätt att komma vidare men i grunden är säkert ytan på panelerna uttagen för en elpannas högre temp, både på framledning och retur dvs högre medeltemperatur på värmeytan.
så när han inte har högre motstånd på de nedre radiatorerna så kommer vattnet vilja gå den enkla vägen istället för till övervåningen. Och skulle det dessutom sitta 2rörsventiler utan bypass på övervåningen så blir det tvärstopp när en termostat stänger.. Och om någon av dem har fastnat i stängt läge så blir alla kalla...
om man byter insatserna på nedervåningen så kan han bromsa alla där nere nog mycket för att fördela vattnet upp till övervåningen på samma sätt som när han vrider igen termostaterna..
Har du själv ändart inställningen bakom den röda pluppen? Alltså är du säker på att alla är inställda rätt? Det räcker med att en är fel...
TP skriver:
Omst ällning 2-rör/1-rör
Som tillbehör finns H-stycke med omställnings möjlighet mellan 1-
och 2-rörs anslutning.
Ventilunderdelens kägla ställs in med en insexnyckel 2,5 mm. Vid
2-rörs inställning är den helt inskruvad och hålet är då täckt med
en blå plastpropp. För att ändra till 1-rörs avlägsnas den blå plastproppen
och därefter skruvas käglan ut. Utskruvad 4,5 varv blir det
relativa radiatorflödet 35 %. Efter inställning till 1-rörs skall hålet i
käglan täckas med en röd plastpropp för att indikera 1-rörsutförande.
TP skriver:
Omst ällning 2-rör/1-rör
Som tillbehör finns H-stycke med omställnings möjlighet mellan 1-
och 2-rörs anslutning.
Ventilunderdelens kägla ställs in med en insexnyckel 2,5 mm. Vid
2-rörs inställning är den helt inskruvad och hålet är då täckt med
en blå plastpropp. För att ändra till 1-rörs avlägsnas den blå plastproppen
och därefter skruvas käglan ut. Utskruvad 4,5 varv blir det
relativa radiatorflödet 35 %. Efter inställning till 1-rörs skall hålet i
käglan täckas med en röd plastpropp för att indikera 1-rörsutförande.