Hej, jag har ett standard tvårörssystem i nederväningen med fram- och returstam i källaren och avstick till varje radiator. Sedan har någon byggt en övervåning till detta och gjort ytterligare ett avstick från fram- och returen i källaren och dragitfrån dessa ett ettrörssystem till övervåningen.
Nu är ledningslängden i ettrörssystemet i övervåningen kanske 25 m 15 mm medan de andra avsticken till bottenvåningens radiatorer är bara kanske 4-8 m 15 mm. Klart som korvspad att vattnet hellre går i tvårörssystem än att krångla sig genom det långa röret i ettrörssystemet. Facit: det är kallt däruppe.
Är detta fackmannamässigt? Har någon sett något liknande?
Vad göra? Extra circpump till den övre kretsen? Bör den pumpen styras från pannan?

Udda, vad händer om du sätter en strypning på 2-rörs slingan? Du borde kunna tvinga en större mängd varmvatten via ettrörsystemet.

Stryp radiatorerna nere så det blir tillräckligt stort tryckfall för att driva radiatorerna uppe.

Ja det är ett gammalt sätt att koppla radiatorer på, löser sig om du stryper radiatorventilerna på bottenvåning

Måste inte strypningen sitta på stammen till 2-rörsystemet? Stryper man på radiatorkopplet lär man väl få mindre vatten till respektive radd men vattnet bara cirkulera i stammen och tillbaka till tanken?

Jag har varit i ett hus där all vvs är gjord samtidigt och det är tvårörssystem på ett plan och ettrörs på det andra. Är det någon som har en bra förklaring på varför man gjort så?

norrbottenstorpet skrev:
Måste inte strypningen sitta på stammen till 2-rörsystemet? Stryper man på radiatorkopplet lär man väl få mindre vatten till respektive radd men vattnet bara cirkulera i stammen och tillbaka till tanken?
I tvårörssystem sitter radiatorerna parallellt, så allt vatten går genom radiatorerna.

twopipe.jpg

mulpac skrev:
I tvårörssystem sitter radiatorerna parallellt, så allt vatten går genom radiatorerna.

[bild]
:confused: ????

Jag är förvisso ingen VVS-expert men den beskrivningen du i skrift ger tycker jag inte stämmer med schemat. Jag skulle vilja påstå att i ett 1-rörssystem flödar allt vatten via alla radiatorerna. I ett 2-rörssystem kan det flöda förbi varje radiator i stammen om kopplet är strypt. Det är ju också därför det är så mycket lättare att justera in ett 2-rörssystem eftersom det inte på samma sätt påverkar efterföljande raddar. Eller????

norrbottenstorpet skrev:
:confused: ????

Jag är förvisso ingen VVS-expert men den beskrivningen du i skrift ger tycker jag inte stämmer med schemat. Jag skulle vilja påstå att i ett 1-rörssystem flödar allt vatten via alla radiatorerna. I ett 2-rörssystem kan det flöda förbi varje radiator i stammen om kopplet är strypt. Det är ju också därför det är så mycket lättare att justera in ett 2-rörssystem eftersom det inte på samma sätt påverkar efterföljande raddar. Eller????
För tvårörssystemet finns det ingen passage till returledningen utan att gå via någon radiator. Allt vatten som kommer tillbaka i returledningen har passerat genom en radiator. Varje radiator tar en del av flödet; det vatten som gått genom en radiator går inte genom någon annan radiator på samma varv, utan går tillbaka till cirkulationspumpen först. Det är givetvis sant att man inte hindrar någon annan radiator genom att strypa en radiator eftersom alla sitter parallellt. Stryper man alla radiatorer helt blir det dock ingen cirkulation alls, och har man en oreglerad pump får man alltså då högsta möjliga tryckskillnad mellan framledning och retur.

I ettrörssystemet går en del av flödet genom radiatorn, medan resten skickas vidare i slingan utan att passera genom radiatorn. En del vatten kan alltså cirkulera runt utan att passera någon radiator alls. Stryper man alla radiatorer helt i ett sådant system cirkulerar vattnet i slingan utan att gå via någon radiator.
Einröirsystem.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Bra förklaring! Jag hakade nog upp mig på, eller gjorde inte skillnad på "går via radiatorerna" eller "via kopplet". I mitt huvud fanns det nog en koppling mellan fram och återledning i ett tvårörssystem, men din bild är ju självklart korrekt. My bad :o

Alltså ska TS strypa på samtliga raddar på nedervåningen, precis som ni sagt.

mulpac, tack för en bra förklaring. Och alla andra också! Om jag stryper alla raddar i nedervåningen tvingar jag vattenströmmen upp till ettrörssystemet, men då är det kallt där nere. Det har jag provat. Problemet är att det hydrauliska motståndet för vattnet är mycket högre i 1R-systemet uppe än i varje radiator-avstick där nere. Jag anser det som ett klart konstruktionsfel och kommer att försöka få ut ersättning som dolt fel.
Viktigare är vad göra. Nu är 1R-kretsen kopplat som en vanlig radiatoravstick från nedervåningsstammen. Istället kan kan dra ett direktrör 22 från pannan till 1R-kretsen och på detta sätt skilja mellen systemen. Hydraulmotståndet blir då mycket mindre. Nästa steg är att sätta i en cirk för 1R-systemet i övervåningen som driver fram värmevattnet. Frågan är vad den gör i strömningsbalansen, t ex när pannan stänger av den egna pumpen.

nej nej nej.

Du behöver balansera annlägningen på rätt sätt bara. behövs ingen extra pump och det är inget dolt fel!

• Gilla
Calle Ol
  • Laddar…
kan du fota vad du har för koppel på radiatorernaa så ska jag säga hur du ska göra

Hur grov dim. har det rör som ettrörssystemet får sin matning ifrån?

mvh

Vi har ett hus byggt 1963 med 2 rörs system på bottenvåningen. Huset byggdes på 1979 med en våning till med ettrörssystem. Vi har haft problem med att det var kallare på övervåningen under hela tiden vi ägt huset. Vi satte in en strypventil för radiatorslingan nere och efter en tids trixande med små justeringar så har vi fått våningsplanen att hålla jämn värme. Bifogar en bild på vår ventil.
WP_000857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MVH

Anders

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.