Har en tanke på att bygga en byggnad som blir en del isolerat och uppvärmt kontor samt en del ouppvärmt förrådsutrymme.

Ska man bygga skiljeväggen som en komplett yttervägg med luftspalt och fuktspärr och en träskiva som innervägg mot förrådsdelen?

Mats-S
Ingen plast/fuktspärr i mellanväggen så undviker du eventuella framtida problem med fuktvandring "åt fel håll".

Så här skulle jag göra mellanväggen:
gips
osb-skiva
uppregling + isolering
osb-skiva
gips

• Gilla
Robiban
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ingen plast/fuktspärr i mellanväggen så undviker du eventuella framtida problem med fuktvandring "åt fel håll".

Så här skulle jag göra mellanväggen:
gips
osb-skiva
uppregling + isolering
osb-skiva
gips
Hade tänkt att "skalet" skulle vara 170+45mm. Ska man gå på 170 på skiljeväggen också för att inte förlora värmen utåt? Eller ännu mer?

R Robiban skrev:
Ska man gå på 170 på skiljeväggen också för att inte förlora värmen utåt?
Det tycker jag, inget tyder på att energin till uppvärmning kommer att bli billigare i framtiden.

• Gilla
Robiban
  • Laddar…
Det blir inte så mycket inneryta kvar med en extra isolerad vägg inom 15 kvadrat. Du har inte mer yta att bygga på enligt nya reglerna?

Z z_bumbi skrev:
Det blir inte så mycket inneryta kvar med en extra isolerad vägg inom 15 kvadrat. Du har inte mer yta att bygga på enligt nya reglerna?
Jag uppfattar TS användande av begreppet "friggebod" som oisolerat förråd i det här fallet, inte som en begränsning i byggnadsarea och höjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.