3 129 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Kombinera stenkista och brunn/tank för bevattning
Jag står i begrepp att bygga ett mindre hus (44 kvm BYA) på gjuten platta och kommer behöva anlägga en stenkista för att ta hand om dräneringsvatten och dagvatten. Tänkte passa på att kraftigt överdimensionera den så att huvudbyggnadens dagvatten (knappt 100 kvm tak) även det kan ledas dit. Jag skulle väldigt gärna kombinera denna stenkista (konstigt ord för vad som snarare är en hög med nedgrävda läskbackar verkar det som) med en brunn att användas för bevattning. Denna brunn skulle jag gärna ha en snygg oldschool gjutjärnspump till, samt en elektrisk pump som vid behov kan leverera normaltryck i en trädgårdsslang.
Frågor:
1. Vilket är det bästa sättet att kombinera en brunn med stenkista?
- En kraftigt överdimensionerad dräneringsbrunn/sandfång där man har mycket vatten stående, och som sedan leder vidare till stenkistan på normalt sätt. Känns som att faran här är att det vid torrt väder inte kommer finnas något att pumpa upp om man inte gör dräneringsbrunnen gigantisk.
- Gräva en klassisk grävd brunn, och ställa stenkistan ovanpå. Detta alternativ tror jag är ganska bra, men det förutsätter givetvis att det finns produkter som går att kombinera på det sättet.
- Gräva ner en regnvattentank och leda vidare överflödet till stenkistan. Blir inte vatten i en sådan tank unket? Annars klart enklaste alternativet, inser jag nu medan jag skriver. Undrar också hur man kan montera en gjutjärnspump på den, kan man byta ut det där trista plastlocket mot något stadigare kanske så det funkar? Negativt här är också att tankar är ganska dyra.
Andra tips för detta? Vad missar jag som är uppenbart? Tips på bra märken osv?
Frågor:
1. Vilket är det bästa sättet att kombinera en brunn med stenkista?
- En kraftigt överdimensionerad dräneringsbrunn/sandfång där man har mycket vatten stående, och som sedan leder vidare till stenkistan på normalt sätt. Känns som att faran här är att det vid torrt väder inte kommer finnas något att pumpa upp om man inte gör dräneringsbrunnen gigantisk.
- Gräva en klassisk grävd brunn, och ställa stenkistan ovanpå. Detta alternativ tror jag är ganska bra, men det förutsätter givetvis att det finns produkter som går att kombinera på det sättet.
- Gräva ner en regnvattentank och leda vidare överflödet till stenkistan. Blir inte vatten i en sådan tank unket? Annars klart enklaste alternativet, inser jag nu medan jag skriver. Undrar också hur man kan montera en gjutjärnspump på den, kan man byta ut det där trista plastlocket mot något stadigare kanske så det funkar? Negativt här är också att tankar är ganska dyra.
Andra tips för detta? Vad missar jag som är uppenbart? Tips på bra märken osv?
Hej!
Tycker ditt andra inlägg är rimligt. Men du kan kanske få tag i någon gammal vägtrumma i plast som du kan dela i två?
Tycker ditt andra inlägg är rimligt. Men du kan kanske få tag i någon gammal vägtrumma i plast som du kan dela i två?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gammal brunn, fylla och göra till stenkista för kondensvatten?
Vatten & Avlopp -
Kombinerad brunn för dagvatten och dränering
Grund & Markarbeten -
Trekammarbrunn med stenkista
Vatten & Avlopp -
Vad är reglerna om golvbrunn till stenkista för dagvatten (Kallförråd)?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Brunn/stenkista inomhus.
Vatten & Avlopp