2 584 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Kombinera luft-luft och el-element
Jag har idag ett hus som är uppvärmt att el-element. Jag har tänkt in sätta in en luft-luft pump som primär uppvärmning men behålla elelement som sekundär uppvärmning. Allt är tänkt att styras genom en app.
Frågan är dock hur man kan säkerställa att luft-luft pumpen är den primära värmekällan och elementen vara startar när det verkligen behövs. Någon som vet hur man kan styra detta automatiskt?
Frågan är dock hur man kan säkerställa att luft-luft pumpen är den primära värmekällan och elementen vara startar när det verkligen behövs. Någon som vet hur man kan styra detta automatiskt?
Man blir tvungen att väga ekonomi mot komfort en aning. För bästa ekonomi stänger du av elementen och slår på dem manuellt när inte pumpen räcker till. Alternativt lämnar dem på 5º som frostskydd om pumpen stannar. För bästa komfort ställer du elementen på ett par grader under värmepumpen.
Det viktiga för ekonomin är att du lämnar alla dörrar öppna och accepterar att det är lite kallare för varje dörr du passerar från pumpen.
Det viktiga för ekonomin är att du lämnar alla dörrar öppna och accepterar att det är lite kallare för varje dörr du passerar från pumpen.
Dubbelkolla om din värmepump återstartar efter strömavbrott. Gör den inte det är det en bra idé att ställa dina elradiatorer på ett gradtal som säkerställer att inte vattenledningarna fryser. Annars kan du ställa elradiatorerna med lägre marginal. Men för all del, har du luftvärmepumpen på 22 och elradiatorerna på runt 15 så är nog kompromissen ekonomi och värmesäkerhet rätt ok. Jag kör med halvsmarta elradiatorer och luftvärmepump. Radiatorerna längst bort från värmepumpen står 2-3 grader högre än de som sitter nära/i samma rum som värmepumpen.
Man behöver inte kompromissa mellan ekonomi och värmesäkerhet. Står radiatorerna långt under luftvärmepumpen kommer de inte att starta förrän pumpen stannar. Det är mellan värmekomfort och ekonomi som kompromissen står.Totte_S skrev:
Om du ställer elementen i angränsande rum så att det blir precis lika varmt där som i rummet med luftvärmepumpen så kommer dessa angränsande rum att uteslutande värmas av elementen. För att få en större del av värmen att komma från luftvärmepumpen måste man låta det vara kallare i angränsande rum.Totte_S skrev:
Vi kanske inte ska spåra ut i detta, jag har koll på mina grejer; de radiatorer som sitter närmast min värmepump är ställda rätt långt under värmepumpen, de som sitter längre bort är kompenserade med ett par grader till pga att värmeförflyttningen är sämre dit.A Avemo skrev:Man behöver inte kompromissa mellan ekonomi och värmesäkerhet. Står radiatorerna långt under luftvärmepumpen kommer de inte att starta förrän pumpen stannar. Det är mellan värmekomfort och ekonomi som kompromissen står.
Om du ställer elementen i angränsande rum så att det blir precis lika varmt där som i rummet med luftvärmepumpen så kommer dessa angränsande rum att uteslutande värmas av elementen. För att få en större del av värmen att komma från luftvärmepumpen måste man låta det vara kallare i angränsande rum.
Men helt rätt att värmekomfort är ett bättre uttryck än värmesäkerhet.
Precis. Det är vad jag menar med att prioritera komforten. Om man i stället prioriterar ekonomin så skall man inte ställa upp dem utan låta det bli svalare i de rummen. Det ena är inte mer rätt än det andra. Men olika prioriteringar kallar på olika sätt att ställa in elementen.Totte_S skrev:
En sak till är att prioritera elelement med elektroniska termostater eller styrs av en central elektronisk termostat.
De med bimetall-termostater har ofta rätt stort temperaturområde från att de slår till i korta pulser när det är varmt till att de är påslagna kontinuerligt när det är kallare - vilket gör att även om elementet är ställd liten bit lägre temperatur än LLVP:s temperatur i luften så kommer de att stå och knäppa av/på i kortare perioder fast lufttemperaturen är uppnådd med LLVP:n
Med elektronisk termostat så kan denna temperaturspannet minskas till enstaka grader C
De med bimetall-termostater har ofta rätt stort temperaturområde från att de slår till i korta pulser när det är varmt till att de är påslagna kontinuerligt när det är kallare - vilket gör att även om elementet är ställd liten bit lägre temperatur än LLVP:s temperatur i luften så kommer de att stå och knäppa av/på i kortare perioder fast lufttemperaturen är uppnådd med LLVP:n
Med elektronisk termostat så kan denna temperaturspannet minskas till enstaka grader C
Jag har liknande lösning som ni diskuterar, dock väldigt gamla 3 fas element och en hyfsat gammal LLVP. Får man fråga storlek på era hus och förbrukning nu i januari?A Avemo skrev:
Mitt hus är 64 m² och jag gjorde av med 2030 kWh i januari. Sedan får man vara försiktig när man jämför förbrukningar. Det finns en elbil med i min förbrukning.R Rilpey skrev:
Klicka här för att svara
