Hej forumet!
Jag funderar på hur jag ska placera och ställa in pumparna för att uppnå önskad komfort. Hela undervåningen har ingjuten golvvärme, huset från 2001 (170+60 kvm). Jag har hittat papper från husets konstruktion som pekar på ett uppvärmningsbehov om ca 9 kW för hela kåken. Vilket rimmar med den NIBE F370 som går nu med ca 2kW kompressor och elpatron ställd på 8 kW.
Min förhoppning är att kunna strypa elpatronen helt mha. LLVP då denna historiskt har förbrukat 6000 kWh/år.

Bilden visar de ytor där det ligger stengolv/klinker. Eftersom kök/matplats används så mycket behöver golvtempen här vara stabil och komfortabel. Annars får jag leta ny fru...
Badrummen ska gärna hålla lite högre temp än resten, minst 23 grader. Entrén är väl egentligen optional då den inte används särskilt mycket.
Övriga ytor i huset räcker med ca 21 grader, sovrummen har vi gärna svalare på natten.

Orangea lådor är tänkta LLVP, den på övervåningen behöver inte hantera mycket mer än sovrummet då det är otroligt mycket värmeläckage från trappan (öppen avsats) och det finns golvvärme i badrummet där uppe.
Gröna lådorna är tänkta innegivare för styrning av FLVP (Nibes egna eller Ngenic) och LLVP på nedervåningen (Sensibo Air), där den nedre givaren i Allrummet är för FLVP där LLVP borde ha svårast att nå. Den övre givaren vid trappan är tänkt för LLVP i vardagsrummet för att styra temp "där man vistas till vardags" utan att påverkas av solinstrålning och utblås.

Hur ska jag tänka kring att ställa pumparna? Ska jag ställa FLVP på 24 grader för att kunna ha helt öppna termostater i badrummen? Strypa termostaterna på övriga stengolv vid 22? Eller sitter termostaterna på 1,50 för högt för det? Övriga termostater på 21? Sovrummen som inte påverkas alls av LLVP om man stänger dörren borde vara mest flexibla ur termostatsynpunkt dvs. ställa hur man vill.
Ställer jag samtidigt LLVP på 21 för att inte värma termostater? Finns risken att kök/matplatsgolvet kyls ner? Röda boxar på bilden är termostater till golvvärmen i vardagsrum, matplats och kök (uppifrån och ner)

Har jag tänkt fel kring placering av LLVP eller givare?

Tacksam för svar i djungeln

• FLVPLLVP2.PNG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Byt till bergvärme så är bekymret löst.

Jag kombinerade FLVP med LLVP och tyckte att jag fick superlåg elförbrukning. Fick ännu lägre elförbrukning med bergvärme.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Du kommer aldrig att lyckas med de temperaturer du vill ha. Golven kräver mer värme än vad FLVP kommer att producera.

Edit: jag lyckas inte värma två badrum (varav ett med golvvärme) på en kilowatt som min FLVP ger. Jag använder den i princip enbart till att tillverka varmvatten. Badrumsdörrarna har jag öppna när vi inte är hemma och så kör jag golvvärme (elektrisk) på morgonsidan för att det inte skall vara golvkallt då.

Edit2: jag fick ned uppvärmnings behovet med runt 6 MWh när jag skaffade LLVP.

Redigerat:
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
K krigad skrev:
Jag har hittat papper från husets konstruktion som pekar på ett uppvärmningsbehov om ca 9 kW för hela kåken.
Om huset har ett värmebehov av 9kW, måste Du anpassar LLVP efter det. Det kommer inte räcka med bara en LLVP. Du behöver minst 2 eller 3 stycken, om Du skall klara Dig utan elpatron.

Eftersom du redan har en FLVP vore det inte dumt att skaffa en ny sådan men betydligt kraftfullare. Din 370 har ju en alldeles för klen kompressor om du vill undvika elpatron, särskillt för den storllek ditt hus har. Vi har en Comfortzone CE50 med 5kW varvtalsstyrd kompressor sedan 2010 vilket halverade våran totala elförbrukning de efeterföljande åren jmfrt med innan då vi hade en liknade historia som ni har. Idag finns det fler tillverkare som har kraftfulla FLVP:ar med moderna kompressorer, tex Nibe, Comfortzone, Qvantum

Vill du inte ta steget över till BVP så kan detta vara ett alternativ, då kanske du bara behöver dina LLVP för kylning på sommaren

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag valde att skaffa en LLVP för att få ned uppvärmningskostnaderna OCH för att ha redundans ifall min FLVP skulle ge upp. AC fick jag som en ren bonus.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Även jag gjorde det. Stäng termostaterna helt där llvp når. Min F370 har jag blockerat elpatron ner till - 8 i tre år.

Nu uppfattade jag det som att ts ville ha varma sköna golv och då är det en kraftfull FLVP (eller BVP) som klarar det. Att blåsa varmluft i huvudhöjd gör ingen lycklig

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Nu uppfattade jag det som att ts ville ha varma sköna golv och då är det en kraftfull FLVP (eller BVP) som klarar det. Att blåsa varmluft i huvudhöjd gör ingen lycklig
Precis, därav mitt första svar om att det inte går. En modern FLVP i kombination med en eller flera LLVP lär behövas.

Jomen, i all ära, även om LLVP + FLVP är en väl beprövad kombination för att få ned totala elförbrukningen, speciellt om man har en FLVP med klen komressor (diskuterat många gånger i Värmepumpsforum) så värmer LLVP inget vatten i golvvärmen vilket var vad ts ville. Som jag uppfattade det

K krigad skrev:
Hej forumet!
Jag funderar på hur jag ska placera och ställa in pumparna för att uppnå önskad komfort. Hela undervåningen har ingjuten golvvärme, huset från 2001 (170+60 kvm). Jag har hittat papper från husets konstruktion som pekar på ett uppvärmningsbehov om ca 9 kW för hela kåken. Vilket rimmar med den NIBE F370 som går nu med ca 2kW kompressor och elpatron ställd på 8 kW.
Min förhoppning är att kunna strypa elpatronen helt mha. LLVP då denna historiskt har förbrukat 6000 kWh/år.

Bilden visar de ytor där det ligger stengolv/klinker. Eftersom kök/matplats används så mycket behöver golvtempen här vara stabil och komfortabel. Annars får jag leta ny fru...
Badrummen ska gärna hålla lite högre temp än resten, minst 23 grader. Entrén är väl egentligen optional då den inte används särskilt mycket.
Övriga ytor i huset räcker med ca 21 grader, sovrummen har vi gärna svalare på natten.

Orangea lådor är tänkta LLVP, den på övervåningen behöver inte hantera mycket mer än sovrummet då det är otroligt mycket värmeläckage från trappan (öppen avsats) och det finns golvvärme i badrummet där uppe.
Gröna lådorna är tänkta innegivare för styrning av FLVP (Nibes egna eller Ngenic) och LLVP på nedervåningen (Sensibo Air), där den nedre givaren i Allrummet är för FLVP där LLVP borde ha svårast att nå. Den övre givaren vid trappan är tänkt för LLVP i vardagsrummet för att styra temp "där man vistas till vardags" utan att påverkas av solinstrålning och utblås.

Hur ska jag tänka kring att ställa pumparna? Ska jag ställa FLVP på 24 grader för att kunna ha helt öppna termostater i badrummen? Strypa termostaterna på övriga stengolv vid 22? Eller sitter termostaterna på 1,50 för högt för det? Övriga termostater på 21? Sovrummen som inte påverkas alls av LLVP om man stänger dörren borde vara mest flexibla ur termostatsynpunkt dvs. ställa hur man vill.
Ställer jag samtidigt LLVP på 21 för att inte värma termostater? Finns risken att kök/matplatsgolvet kyls ner? Röda boxar på bilden är termostater till golvvärmen i vardagsrum, matplats och kök (uppifrån och ner)

Har jag tänkt fel kring placering av LLVP eller givare?

Tacksam för svar i djungeln
Fullt öppna slingor överallt med FLVP, verkningsgraden är som högst då.
Ställ LLVP på någon grad över vad FLVP uppnår om den själv får styra sin temperatur.

Att använda innegivare låter smart men brukar resultera i högre energiförbrukning än att låta maskinen bara jobba steady-state mot gradminuter baserad på utetemperaturer.

Jag har FLVP + LLVP, FLVP ställd enligt en guide på värmepumpsforumet (inte byggahus). Fullt öppna termostater, stryp de rum som ska vara lite svalare.

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Håller med om detta men fortfarande är det att föredra en kompressor i FLVP som klarar att leverera utan eltillskott så långt möjligt. Med dom modernare kraftfullare varianterna borde en sådan klara ned till -5 ... -10 grader om kåken är bra isolerad

K krambriw skrev:
Håller med om detta men fortfarande är det att föredra en kompressor i FLVP som klarar att leverera utan eltillskott så långt möjligt. Med dom modernare kraftfullare varianterna borde en sådan klara ned till -5 ... -10 grader om kåken är bra isolerad
Komplettera med en LLVP och man klarar sig hela tiden utan eltillskott i SE3 och SE4.

En effektivare FLVP kräver tillägsisolering och det kan bli dyrt.

Jag har också en NIBE F370 där jag i princip stängt av elpatronen (den kan gå på nätterna) efter att ha installerat en LVVP på övervåningen i trappan.

Vad jag gjort är att sätta framledningstemperaturen till den nivå som FLVP klarar. Stängt av alla element förutom i badrummet på övervåningen och låter därefter LVVP sköta resten.

På bottenplan har jag satt in två små radiatorer för att hålla temperaturen uppe i badrummet och tvättstugan.

Elförbrukningen har gått från 17-18kWh per år till 12kWh, plus att det är betydligt varmare inomhus (tidigare ägare hade 24kWh i förbrukning).

• Gilla
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
FLVP kommer hålla golven varma och sköna.

Det kommer hela tiden vara en behaglig framledning.

Låt säga att vid en utvald kall dag krävs 34c ut för att golven själva ska värma rummen till önskad innertemperatur. Detta klarar inte FLVP själv utan returen från slingorna blir kallare och utgående kommer också bli kallare.

Får det fortsätta så kommer huset bli kallare och även luften FLVP får jobba med bli kallare. Dvs en ond spiral som är dödsdömd för en FLVP som måste ha flöde av varm luft.

Uppgiften för en LLVP i detta fall är att STÖDJA och upprätthålla trivseltemperatur och därmed säkra tillgången av uppvärmd luft till FLVP som kan jobba vidare.

Du kanske inte får ut 34c under golven men kanske 31c och golven kommer inte upplevas kalla, de är fortfarande uppvärmda och kommer förbli.

Vi har kört många år nu med den kombon och funkar utmärkt. Till och med fördel när det är riktigt kallt och golven annars upplevs något för varma.

Det vi har till fördel är huset är relativt nybyggt och energieffektivt. 3,3 meter i takhöjd och stora rum och två LLVP som hoppar in med låg fläkt och bara stödjer.

Lite smart styrning som presence/närvaro och geofence. Är vi inte hemma kan de tillfälligt få trimma upp högre temp med 1-2 grader.

Får full komfort. Ingen oönskad värme. Alla golven varma och ingen elpatron behövs.

Det ska trimmas in så att termostater inte heller stryper utmaningen på vissa rum för då får vi berg och dalbana på temperaturer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.