S
Kom över ett parti verktyg mycket billigt (gratis, dock lagligt...) och det skulle varit roligt att fått det värderat i runda slängar. Vad tror ni det är värt?

Minst 20kg bultar, popnitar, spik, muntrar, brickor, skruvar, beslag
Skåp med lådor för skruvar
Rejäl linjal i stål 1m
Rejäl linjal i stål 0,5m
Tapetlinjal 1,5m
Bosch vinkelslip (äldre)
Huskvarna eldriven motorsåg 1400w (äldre, dock fin med ny kedja)
Icapåse med strips i olika storlekar
40st bågfilsblad
2 x Bahco hylsnyckel set (ett mindre, ett större)
Hylsnyckel set (större än de ovan)
Extra hylsnycklar till ovan set, hylsor upp till storlek 60, Bahco
6 x penslar
Vinkelhake av märket Angulus
2 x hovtång
El-tång/skalare
2 x skjutmått
40st gängtappar (olika storlekar)
25st 16A proppar
9st kartonger kabelklammer
Silvertejp
50st borr i olika storlek av märkena Hilti, Sandvik, SKF Tools och Joran
Hålsåg 20mm
Försänkare av märket Stanley
2st set med insexnycklar
Kartong med takplåtsskruv
Verktygsslip med två roterande slipstenar av äldre modell
4st kartong med plugg
2st tumstock
Bågfil
Enhandsslägga
Plastklubba
2st popnitstång
Litet vattenpass
8st små knubbiga skruvmejslar
5st normal stor skruvmejsel
4st rejält stora spårskruvmejslar
Pennhammare
12" skiftnyckel
15" skiftnyckel
18" skiftnyckel
Fäljkors
4st ny sax
3st stor huggmejsel
Rulle med hålband
4st Körnare
Häftapparat i metall (Rapid)
Stor rasp (som ny)
2st rörtång (ganska stora)
Bosch nibler (kanske en popnitsmaskin)
Borrhammare av märket Eagle
Hel hög med fasta nycklar från storlek 13 till 34 av märket Bahco (som nya)
Stämjärn
2st stor kofot
6st plattjärn i rostfritt stål, runt 0,75m långa, närmare 1cm tjocka och en bredd på 3-5cm
Säckakärra

Det var det hela! :thumbup:

DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Det va ju gratis, så du har ju alla gånger gjort en bra affär... :D
Hylssatsen är ju en Gedore, o det är ju bra..
Sen är det nog en nibbler, iaf om det är som bilden på den röda lådan visar....dom brukar kosta en del....
Värde?....det är ju nästan omöjligt att sälja allt till styckepriser för att få ett totalvärde.......men ett paketpris på en onlineaktion hade kanske gett ett par tre lök...

Redigerat:
Ovärdeligt för en husägare skulle jag vilja påstå! :thumbup:

• Gilla
Remne
  • Laddar…
I
Tre tusen är billigt för en nibbler om stans å dyna är ok. Tror du skulle kunna få det dubbla , lätt, för alltihop om du hittar rätt köpare. Tror också att katten är sur på dig för att du blockerat bajslådan.:p

• Gilla
Masses
  • Laddar…
Skitsamma vad det är värt. Verktyg kan man inte ha för många av. Börja sortera in prylarna i dina hyllor! Ta tex de blåa tove kofötterna, dom kan man ju inte sälja!

• Gilla
Remne
  • Laddar…
Bara nöjet att få rota runt bland grejorna är värt nåt. :-)

Mikael_L
Grattis. :)

Det trevliga här är ju att det dessutom är bra verktyg och riktigt bra, i princip hela vägen.

Skulle du försöka avyttra det så fick du antagligen några tusen. 3' tycker jag låter i underkant.
Behåller du verktygen är dom värda allra minst det dubbla för dig själv, ja kanske det 5-dubbla ..., så fundera inte ens på att sälja. :cool:

Fina och bra handverktyg är hopplöst undervärderade vid andrahandsförsäljning, så är det.

Redigerat:
De blå kofötterna är av märket Tove.
Bättre går inte att köpa för pengar!

hantverkare1 skrev:
De blå kofötterna är av märket Tove.
Bättre går inte att köpa för pengar!
Såg nu att MathiasS redan påpekat detta.

Eftersom i princip allt är måsteprylar för en husägare så bör allt värderas till återanskaffningsvärde. 15k räcker nog inte.

Btw... väldigt fina koben:D har ett själv..

S
Nimajneb skrev:
Eftersom i princip allt är måsteprylar för en husägare så bör allt värderas till återanskaffningsvärde. 15k räcker nog inte.

Btw... väldigt fina koben:D har ett själv..
Där fanns 5 blåa koben, jag tog de två största. Ska jag dit igen så kanske jag tar de mindre också... men det känns som de är mindre användbara i de storlekarna.

Mitt blåa är snäppet mindre än det du har, riktigt bra vid rivning etc. Större blir för tungt! Bärga alla du kan få tag på.

S
Det underligaste jag hittade som jag inte tog pga vikten var omvända gängtappar som såg ut som cylindrar som man kopplade på en stor arm. Man kunde typ gänga metallstänger som var rejält tjocka, typ i 20mm ungefär.

Det fanns sjukt mycket verktyg och skruvar med mera. Jag hamstrade så gott det gick, men efter 3 timmars rotande så var vi tvingade att avbryta eftersom en anhörig skulle vidare och fixa grejer.

Mikael_L
Vadå rota ... :x

Det är väl bara att ta och lasta precis allt, jag förstår inte riktigt prioriteringarna ... :cool:

Jag håller med Mathias, ta även små koben. Ibland ryms man inte med ett stort, ibland vill man inte kånka på ett stort och ett litet räcker.

Annars skrev ju Daniel N en gång här, att hans filosofi var att ta så stort koben som ryms, för det ger bästa hävarmen och därmed bästa kontrollen när man jobbar.
Ligger något i det.

Redigerat:
  • Gilla
MTech
  • Laddar…
S
Det var inte så lätt, tänk dig en verkstad som flyttat in i en tvättstuga i en lägenhet. Torkskåpet vart ombyggt till verktygsskåp och väggarna var täckta med skåp och verktygstavlor. Över allt fanns det lådor och drivor med saker.

Jag försökte plocka guldkornen, men tiden tog slut innan jag hade gått igenom allt. Sen blev det bara löjligt med skruv, brickor och muttrar... det fanns en stor kartong av allt. En kartong M10 muttrar väger ju en del... ska man ha brickor och bultar i olika dimensioner till det så blir det en del kilo snabbt.

Men får jag tillfälle igen så plockar jag både verktygstavlor och verktyg tills det är barskrapat. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.