S
IngMatt skrev:
Inte där och ja det kan hända i Anatalaya dit flyget går. Risken är givetvis liten men frivillig att ta så jag stannat hemma med kottarna och min andra halva som ville åka på kurs fick det.

njut av resan istället. finns ju alltid risker.

Redigerat av moderator:
IngMatt
SBH skrev:
njut av resan istället. finns ju alltid risker.
Själva resan är det minst njutbara och det är å andra sidan mer riskabelt att skotta snö eller åka transferbuss, men det ända jag måste göra är att skotta snö, annars får man flytta till värmen. På plats där njuter vi som de flesta andra och betalar bra för det. Själv vill jag flytta ner men 1 av oss vägrar.

Men hur kommer det sig att ni redan har flera lägenheter i spanien och funderar på att bygga hus där när du har sådana aversioner mot att resa, och mot jordbävningar? Av allt att döma är de en risk även i spanien där du planerar att bygga hus.

IngMatt skrev:
Fruns chefer reser en massa och hon som har bra betalt vill visst inte vara sämre, så vi hade 3 semestrar förra året, 2 till Spanien och en till Gotland, men jag börjar tröttna och tycker det börjar bli dyrt.
En vecka över påsklovet går löst på runt 30.000 till Spanien och då tar vi inte ut hyrbil men All inclusive. När 2 resdagar går bort är 5 kvar.
Det tar en massa tid att hitta rätt resa så alla i familjen kanske blir nöjda, fast barnen verkar trivas överallt och bara frun gnäller lite. Sedan ska alla vara friska, det tar tid att packa, är stressigt att hinna med flyg och bagage, hitta parkering och förflytta sig med 2 kottar plus väskor. Flygen går ofta på vidriga tider och det är mkt väntande. Ibland får man frysa i planen. Transferbussarna är smått tvivelaktiga. Och det är en massa annat att göra hemma, men efter semestern ångrar man inget.

Det var betydligt enklare att kvista ner till Gotland fast det var tider att passa.

Men att lägga ut 100 lakan på semestrar verkar lite sjukt när det inte är nöje hela tiden precis. Dessutom finns en massa ogjort i 08. Eller också är jag orättvis då jag rest en massa men inte hon. Lite löjligt att vi åker till barnställen men man måste, för småbarn är det ganska likgiltigt, dom minns knappt något efteråt.

IngMatt
thomasx skrev:
Men hur kommer det sig att ni redan har flera lägenheter i spanien och funderar på att bygga hus där när du har sådana aversioner mot att resa, och mot jordbävningar? Av allt att döma är de en risk även i spanien där du planerar att bygga hus.
Jag funderade på att bygga ett och bo där minst halva året eller hela för jag stortrivdes. Då blir det inte många resor och jag åkte bil ner. Risken för skalv är lätt att hitta på nätet och den är låg just där på Solkusten, Malaga drabbades för 100 år sedan och Lorca längre upp i inlandet var bara några år sedan, men det är nära Murcia som råkat illa ut förut. Västra Medelhavet är lugnare än östra. I västra är det mest nordafrika, i östra är det Italien, Grekland och Turkiet.

Enda risken är att ha ett eget skalvsäkert hus där men råka vara i fel hus när det skälver, men då sover man nog inte. Rasar ex. skolan ihop kan det gå illa. Spanien har andra nackdelar också men klart bättre vintrar så de kan jämna ut sig, för väl där vill jag inte åka hem igen. Vi var nere i påskas, tittade på hus och funderade på att bygga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.