HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jaha, du tycker inte kökstriangeln är viktig med andra ord. Lät bara så eftersom du sa:

"Nu kanske jag får mothugg men i min värld så går inte arbetstriangeln att tillämpa överhuvudtaget om all köksinredning är på samma vägg.

" i min värld är det inget fel på det köket what so ever i den aspekten"

Menar du köksbord som i käksbänk eller matbord? Matbord är väl inte i vägen i ett L-kök.
Du vinklar verkligen saker till det extrema just nu.

1. Jag har aldrig någonsin påstått att kökstriangeln inte är viktig. Det jag däremot har gjort är att pointera att den inte alltid går att applicera den principen.

2. Jag personligen såg inga större fel på det köket. Det är min högst personliga åsikt, varesig kökstriangeln finns där eller ej.

3. Ett köksbord kan mycket väl vara i vägen. Precis som @BirgitS nämner så har det med storleken på kök att göra. Mitt egna kök är ritat enligt kökstriangeln men vad hjälper det när ett 90cm långt bord är för stort för att man ska kunna gå raka vägen från spisen till kylen? I dessa lägen hjälper inte triangeln alls eftersom jag ändå måste runda möblemanget i rummet.

Redigerat:
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
tror snarare att det handlar om att hobby architect läser lite för snabbt eller har svårt med läsförståelsen, än att hen medvetet vinklar.

major_tom major_tom skrev:
tror snarare att det handlar om att hobby architect läser lite för snabbt eller har svårt med läsförståelsen, än att hen medvetet vinklar.
Du har nog helt rätt i det!

HOBBY ARCHITECT
major_tom major_tom skrev:
Nej, hen uttryckte sig klumpigt. Dessutom har hen konstiga åsikter.

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Nej, hen uttryckte sig klumpigt. Dessutom har hen konstiga åsikter.
Eftersom detta så odiskret är riktat till mig så undrar jag vad det är som jag sagt som är klumpigt samt varför mina åsikter skulle vara konstiga?

Jag tycker nog det är TS som börjar spåra här.

• Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Eftersom detta så odiskret är riktat till mig så undrar jag vad det är som jag sagt som är klumpigt samt varför mina åsikter skulle vara konstiga?
J Jarlsgård skrev:
Du vinklar verkligen saker till det extrema just nu.

Kanske du skulle kunna utveckla detta lite grand,
så även vi fåkunniga förstår vad du menar med ditt "inlägg"!

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Nej men då utvecklar jag väl lite då @HOBBY ARCHITECT eftersom du inte anser att du vinklat saker och ting.

Jag skrev följande
"Nu kanske jag får mothugg men i min värld så går inte arbetstriangeln att tillämpa överhuvudtaget om all köksinredning är på samma vägg. Hade däremot tex kyl/frys varit på en annan vägg, ja då hade man kunnat tillämpa triangeln.

Så i min värld är det inget fel på det köket what so ever i den aspekten "
- Kort och gott. Bara för att kökstriangeln inte går att tillämpa så är det inget fel på det köket. Det kan fungera lika bra som vilket annat kök. Bara för att du inte behöver gå diagonalt i rummet så betyder det inte per automatik att det är ett dåligt kök.
Att däremot per automatik tycka att det köket är kasst planerat pga att det inte får att applicera kökstriangeln känns som ett vagt argument.

På detta menar du då på att jag inte anser att kökstriangeln är viktig, senare även att mina åsikter är konstiga.

Utöver detta så undrar jag lite saker kring denna tråd. Hade uppskattat om du svarade med ett utvecklat svar för jag tror att det är fler än jag som undrar.

1. Vad är syftet med denna tråd från din sida? Är det att bara dela med dig av ritningar du gör på hobbynivå eller är det för att du vill lära dig/utveckla ditt intresse?
  • För det känns i många ganska fall som om du inte är mottaglig för konstruktiv kritik.
  • Vill du bara få en klapp på axeln och höra "Shit vad välplanerat!" eller vill du få tips/tricks?
2. Reglemente för hur man får lov att bygga, är detta någonting du börjar få kläm på?
  • Om inte, lär dig då det. Att göra en planlösning som inte uppfyller dagens branschregler är rent krasst helt meningslös att publicera. Kan vara en hur bra planlösning som helst men om den inte uppfyller dagens krav så är den inte relevant.
3. Varför har du hakat upp dig så mycket på kökstriangeln?
  • Om den nu är så viktig för dig, varför går den då inte att applicera i något av dina lägenhetskök?
4. Du anser att mina åsikter är konstiga.
  • Att en fullstor kyl/frys känns som en viktigare prioritering i en liten 1:a än vad tvätt/tork gör känns för mig självklart. Kyl/frys är någonting man använder dagligen vilket man inte gör med en tvätt/tork om man bor själv. Inget konstigt i den åsikten.
  • Att man bör ha tydliga zoner när man tillämpar öppen planlösning är för mig självklart. Det är det även för medparten av arkitekter runt om i världen. Kolla runt på planlösningar och du kommer se att man mer eller mindre alltid försöker ha "osynliga rum"
  • Att man inte behöver öka volymen bara för att man byter plats på en säng och ett matmöblemang. Detta är ren matte. Ytan de tar upp är den samma var man än placerar det, det påverkar inte golvytan what so ever hur man än vrider/vänder på det.
Det var alltså ett smakprov av en del av mina "konstiga" åsikter. Vet inte riktigt var de är konstiga någonstans bara.

Jag har kommenterat här för att ge tips/tricks då jag själv är arkitektinriktad. Uppskattas det inte eller att du rent av inte vill få input som utvecklar dig så får du gärna meddela detta.

Och Admin. Detta kan anses vara lite OT men jag tycker personligen att detta faktiskt är relevanta frågor som jag som sagt gärna ser svar på.

Redigerat:
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
Jo, att utläsa att någon inte tycker att något är viktigt från det faktum att de inte anser det vara tillämpbart under de givna omständigheterna är att hårddra eller vinkla. (Om det nu inte var kommunikationsmiss e.dyl. så det inte var menat så egentligen.)

Sen tänker jag iofs att kökstriangeln är en princip om inbördes avstånd mellan vissa funktioner som visst kan tillämpas om de ligger på en rak linje, även om det rent geometriskt inte blir en triangelfigur. Så jag håller inte med Jarlsgård på den punkten, men jag förstår hans och tanke och tycker inte den är konstig.

Då är det faktiskt mer udda som du resonerar, dels att betrakta kökstriangeln som en regel, dels att betrakta det som något ett hus har eller inte har. När det är en bedömningsmetod, inte en egenskap hos själva köket.

Oavsett vad man anser om att kalla andras åsikter för "konstiga" så är det rimligt att säga något som förklarar varför du kommer till den slutsatsen. Till skillnad från om ni bara har åsikter som skiljer sig åt.

• Gilla
Jarlsgård och 2 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Låt oss inte bråka, det är inte därför jag är här. Har jag missuppfattat något ber jag om ursäkt.

Jag är inte ute efter det heller. Jag ville bara få svar på lite frågetecken som jag stött på igenom denna tråden.

Se det snarare som att jag är intresserad av vad mitt "goal" är med denna tråd:)

HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
1. Vad är syftet med denna tråd från din sida? Är det att bara dela med dig av ritningar du gör på hobbynivå eller är det för att du vill lära dig/utveckla ditt intresse?
  • För det känns i många ganska fall som om du inte är mottaglig för konstruktiv kritik.
  • Vill du bara få en klapp på axeln och höra "Shit vad välplanerat!" eller vill du få tips/tricks?
Jag startade tråden för längesen (5 år sedan) för att visa och se vad ni tycker om mina planlösningar. Den har sedan utvecklats till diskussioner om vad som går att göra och var dom är praktiskt.

Jag är fullständig amatör och har bara gjort det på skoj, har gjort det sen barnsben. Tycker det är intressant att höra från er vad man får och inte får bygga och älskar konstruktiv kritik. Men bara för att jag har en annan åsikt behöver det ju inte betyda att jag inte kan ta kritik.

J Jarlsgård skrev:
2. Reglemente för hur man får lov att bygga, är detta någonting du börjar få kläm på?
  • Om inte, lär dig då det. Att göra en planlösning som inte uppfyller dagens branschregler är rent krasst helt meningslös att publicera. Kan vara en hur bra planlösning som helst men om den inte uppfyller dagens krav så är den inte relevant.
Som jag sa ovan.

J Jarlsgård skrev:
3. Varför har du hakat upp dig så mycket på kökstriangeln?
  • Om den nu är så viktig för dig, varför går den då inte att applicera i något av dina lägenhetskök?
Är intresserad av alla regler och vad som är praktiskt. Man behöver nog inte kökstriangel i så små lägenheter. Det får helt enkelt inte plats. Det är ju compact living. Men i villorna jag har ritat finns kökstriangeln.

J Jarlsgård skrev:
4. Du anser att mina åsikter är konstiga.
  • Att en fullstor kyl/frys känns som en viktigare prioritering i en liten 1:a än vad tvätt/tork gör känns för mig självklart. Kyl/frys är någonting man använder dagligen vilket man inte gör med en tvätt/tork om man bor själv. Inget konstigt i den åsikten.
  • Att man bör ha tydliga zoner när man tillämpar öppen planlösning är för mig självklart. Det är det även för medparten av arkitekter runt om i världen. Kolla runt på planlösningar och du kommer se att man mer eller mindre alltid försöker ha "osynliga rum"
  • Att man inte behöver öka volymen bara för att man byter plats på en säng och ett matmöblemang. Detta är ren matte. Ytan de tar upp är den samma var man än placerar det, det påverkar inte golvytan what so ever hur man än vrider/vänder på det.
Smaken är som baken och klart att en möbel tar lika stor plats var man än ställer det, men vitsen med planlösningar är ju att göra det så smart som möjligt, om du flyttar på något ändras ju planlösningen, det har inte med kvadratmetrarna under möbeln som är poängen utan kvadratmetrarna runt om möbeln.

Redigerat:
Den på 15 kvm kan man ju sätta in fler fönster, den ryms ju nästan under Friggebod. Nästan eftersom det är yttermåtten som räknas och inte innermåtten...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.