HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag ser inte vad som är bättre.
Sitta vid en köksbänk och göra läxorna och titta på TV?

Försök inse detta Hobby Architect: För de flesta ungdomar är TV-tittande inte det viktigaste i livet.
Tv:n används även som dataskärm. Ett tips jag fick av en person här i tråden.

En viktig sak att tänka på om man vill göra det billigt är rördragningarna Att sätta kök och badrum mot varandra och spegelvända varannan lägenhet gör att du kommer undan med EN vattenstam och EN avloppsstam för två lägenheter. Det är därför man har pentry, L-kök eller U-kök mot badrumsväggen i små lägenheter.

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Du nämnde tidigare compact living. Definitionen av compact living är ju mer eller mindre att få in alla funktioner i ett boende på en liten yta. Detta genom att utnyttja all yta till det maximala + en del smarta lösningar.

Här finns kök, ett kraftigt överdimensionerat "sovrum" och badrum, men inget vardagsrum.

Det finns ingen diskmaskin? Så disken får man diska för hand men en tvätt/torktumlare som används var 10de dag finns. Det finns ingen normalstor kyl/frys utan en liten modell under bänk, men köket är designat för att kunna laga mat.. Men det finns knappt någon plats för kyl/frys varor.

Vad är dina egna "have to have" och "want to have" i en studentlägenhet?

Ha även i åtanke att hyran (som du själv påpekat) ska funka för en student, så allt extra lullull som kostar extra gräver ett djupare hål i den redan knapra student fickan.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
En viktig sak att tänka på om man vill göra det billigt är rördragningarna Att sätta kök och badrum mot varandra och spegelvända varannan lägenhet gör att du kommer undan med EN vattenstam och EN avloppsstam för två lägenheter. Det är därför man har pentry, L-kök eller U-kök mot badrumsväggen i små lägenheter.
Ja någon lärde mig det, men jag får inte ihop det bättre än såhär. Tror du det bli galet mycket dyrare trots att det är spegelvänt (alltså två stammar)? Exakt vad är en stam föresten... Rör? :)

HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Du nämnde tidigare compact living. Definitionen av compact living är ju mer eller mindre att få in alla funktioner i ett boende på en liten yta. Detta genom att utnyttja all yta till det maximala + en del smarta lösningar.

Här finns kök, ett kraftigt överdimensionerat "sovrum" och badrum, men inget vardagsrum.

Det finns ingen diskmaskin? Så disken får man diska för hand men en tvätt/torktumlare som används var 10de dag finns. Det finns ingen normalstor kyl/frys utan en liten modell under bänk, men köket är designat för att kunna laga mat.. Men det finns knappt någon plats för kyl/frys varor.

Vad är dina egna "have to have" och "want to have" i en studentlägenhet?

Ha även i åtanke att hyran (som du själv påpekat) ska funka för en student, så allt extra lullull som kostar extra gräver ett djupare hål i den redan knapra student fickan.
Jag har ritat som jag skälv skulle vilja ha min lägenhet och ha en större stuga på landet. Smaken är som baken.

HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Jag har ritat som jag skälv skulle vilja ha min lägenhet och ha en större stuga på landet. Smaken är som baken.
Och som jag skrev tidigare så är personliga reflektioner något som inte riktigt funkar i denna typen av arkitektur.

Här handlar det och hållet om att skapa en layout som fungerar för vem som än väljer att bo där, inte bara en individ.

Jag skriver inte detta för att kritisera dig utan för att tipsa dig och ge råd om hur det funkar.

Skulle du bygga en billig lägenhet åt studenter så ryker balkong och balkongdörr, köket minskas och flyttas, tm/tt ryker, måtten på badrummet dras ner till dess absoluta godkända minimum osv.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
BirgitS
Tv:n används även som dataskärm. Ett tips jag fick av en person här i tråden.
Men en skärm som är så stor att man kan se teveprogram på den från 3 meters håll i sängen kan man inte använda som datorskärm på 50 cm håll för då kommer man att få vrida på huvudet galet mycket för att se hela ytan.

HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Stammen är det stora röret som betjänar lägenheterna. Den går alltså i väggen hela vägen från källaren och upp till översta våningen och vid behov i golv/tak i sidled.

Här har du en välplanerad lägenhet på 19 kvm.
[länk]
Inte mycket förvaring, inga sköna fåtöljer, ingen som kan sova över, ingen tv, ingen dator...

HOBBY ARCHITECT
BirgitS BirgitS skrev:
Men en skärm som är så stor att man kan se teveprogram på den från 3 meters håll i sängen kan man inte använda som datorskärm på 50 cm håll för då kommer man att få vrida på huvudet galet mycket för att se hela ytan.
Ja, den kanske var i största laget, tack för tipset.

BirgitS BirgitS skrev:
Vi har en 24" i köket, funkar utmärkt. Köket är 4 meter bredd, den sitter på ena väggen och vi sitter i kökssoffan, så det är 370 cm till TV:n.

HOBBY ARCHITECT
Länkarna är mest inspiration till dig :-)

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
Inte mycket förvaring, inga sköna fåtöljer, ingen som kan sova över, ingen tv, ingen dator...
Två rejäla garderober i hallen. I övrigt: tanken när man säljer en lägenhet, som i annonsen eller på ritning (hint, hint) är att så många som möjligt skall se möjligheterna i den. Man gör alltså motsatsen till att övermöblera efter en specifik målgrupp.

Personligen tror jag att vi i någon framtid kommer förundras över den historiskt sett korta period då det inreddes hem med TVn som ett altare med högsta prio och bästa platsen.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.