HOBBY ARCHITECT
J Jarlsgård skrev:
Köket är stort med tanke på lägenhetens storlek, absolut är ett stort kök alltid trevligt men någonstans så får man kompromissa när det är så små totala utrymmen, så jag hade minskat på köket.
Det ingår ett skrivbord och plats för tv på den bänken. Jag ska nog rita ut tv:n.
Kanske borde jag göra en enklare 3D ritning för att det ska bli tydligare.

Det fanns ju en text också:
~ Compact living ~

We often don't need as much as we think we do, so I thought it was fun to make a tiny apartment. Fun to fantasize how it only has the most important things in it, not one glas or fork more than needed. Imagen renting it out to students or giving it away to homeless people. Either it's made in low or high quality. You lie on the bed and watch the TV right in front of you, that stands on the kitchen bench. The kitchen bench is also a working desk with a high comfortable desk chair. There is room for two beds, dinner table for maximum six people, washing machine and dryer or replace it with a bathtub.

Redigerat:
Gammelnörden
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Ja spisen får jag ändra och badrummet är nog lite för litet. Det går nog bra för en vanlig människa men kanske inte för en jättetjock eller rullstolsbunden. Hallen är 1,2 m i bredd.
Men det är svårt att veta exakt vilka regler som gäller. Inte alltid det står på sådana sidor.
Sök på "tillgänglighet och användbarhet för alla" så kan du ladda ner en PDF med illustrerade regler och standard. Foldern är från 2012 men mkt gäller fortfarande. Funkar som riktlinje för hur man tänker användarvänligt. :)

Det är en väldig betoning på TV.
Mitt intryck är att 18 - 25-åringar har viktigare saker att göra än att glo på TV.
T.ex. plugga/läsa kurslitteratur eller umgås med jämnåriga av båda könen.
Själv fick jag nog ingen TV förrän jag var 28.

För övrigt: (The kitchen bench is also a working desk with a high comfortable desk chair.)
Att sitta och plugga/läsa/skriva vid en köksbänk är inte särskilt bekvämt.

HOBBY ARCHITECT
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mitt intryck är att 18 - 25-åringar har viktigare saker att göra än att glo på TV.
T.ex. plugga/läsa kurslitteratur eller umgås med jämnåriga av båda könen.
Själv fick jag nog ingen TV förrän jag var 28.

För övrigt: (The kitchen bench is also a working desk with a high comfortable desk chair.)
Att sitta och plugga/läsa/skriva vid en köksbänk är inte särskilt bekvämt.
Blir detta bra?

• Ritning av en våningsplanslayout som visar rumsuppdelning, möblering, och trappor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker det är sjuk jobbigt att springa mellan tvättstuga och lägenhet när man tvättar. Tvättstugor känns gammeldags vid det här laget.
Springa, varför det? Sjukt jobbigt?
Skojar du? Ett enpersonershushåll tvättar väl cirka en gång var 14:e dag.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
Springa, varför det? Sjukt jobbigt?
Skojar du? Ett enpersonershushåll tvättar väl cirka en gång var 14:e dag.
Ja men du ska boka tid, gå dit när det ska torktumlas och du får inte glömma bort tiden. Hemma gör du det precis när du vill.

HOBBY ARCHITECT
Alla åldrar kan bo i denna lilla etta och tv:n tycker jag man ofta sitter framför.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
Du tänker dig att man har TV:n på en arm så att den vinklas ut i rummet när man ska ligga i sängen och titta på den?

Och att man är väldigt matlagningsintresserad eller använder köksskåpen som bokhyllor och garderober?

I en så liten lägenhet är flexibilitet viktigt enligt min mening. Och den tappar man till stor del när man har kök längs hela ena långväggen. Lägenheter mindre än 30 kvm har oftast bara pentry eller kokvrå, av en anledning: spara yta till själva boendet.

Redigerat:
HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Du tänker dig att man har TV:n på en arm så att den vinklas ut i rummet när man ska ligga i sängen och titta på den?
Nej? Den står på köksbänken.

Nej? Den står på köksbänken.
Nej, det gör den inte :crysmile::crysmile::crysmile:

HOBBY ARCHITECT
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det gör den inte :crysmile::crysmile::crysmile:
Jo, kolla på den nya bilden ovanför här.

S
Att du har en 180cm säng gör det tufft. Jag skulle annars dra ut väggen från halleb framför sängens kortsida för att få den delen mer privat. Då skulle du kunna ha ett draperi för sängen. Men med 180cm säng blir det fel.

HOBBY ARCHITECT
S Shiraz skrev:
Att du har en 180cm säng gör det tufft. Jag skulle annars dra ut väggen från halleb framför sängens kortsida för att få den delen mer privat. Då skulle du kunna ha ett draperi för sängen. Men med 180cm säng blir det fel.
Men då ser man inte tv:n rakt framför sig vilket jag tycker är behagligt. Sen gjorde jag sängen lite mindre på nya ritningen. Men draperi tycker jag är onödigt.
Tack för dina synpunkter dock. Tack alla. :)
https://sites.google.com/site/myhobbyarchitecture/Studio-Student

S
Men då ser man inte tv:n rakt framför sig vilket jag tycker är behagligt. Sen gjorde jag sängen lite mindre på nya ritningen. Men draperi tycker jag är onödigt.
Tack för dina synpunkter dock. Tack alla. :)
[länk]
Häng tvn på den nya väggen.

HOBBY ARCHITECT
S Shiraz skrev:
Häng tvn på den nya väggen.
Jo det går ju, men jag tycker det är skönt med öppen planlösning i en så liten lya.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.