Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jag skulle vilja kolla upp vad ett hus i trakten kostade när personen köpte det 1999, är detta möjligt på nätet? Jag vet att jag hittade en site för 2 år sedan när jag var på gång att köpa ett hus och då kunde man gratis se vad huset kostat tidigare!

Det finns såvitt jag vet ingen site som har så gamla värden. Booli ger priser ca. 1 år bakåt (tror jag). Det fanns en tjänst som hette "villavärdet" som var nedlagd sist jag kollade, men den gick inte heller så långt som 10 år bakåt.

Uppgiften finns att få från lantmäteriet, där kan du köpa den online för 50kr. Jag har aldrig provat tjänsten själv, så jag kan inte säkert säga att priset ingår i de uppgifter man får för pengarna, men det är så jag uppfattat det.

Om du känner ngn mäklare så har de direkt uppkoppling mot fastighetsregistret, tror att även banker har det, din bankman kanske kan ta fram uppgiften åt dig.

Redigerat:
Ta dig till Lantmäteriets pubika terminal på Lilla Badhusgatan 2 nästa gång du är i Gbg. Där kan du sitta ovch slå mellan 9 och 12 på vardagar.

hempularen skrev:
Uppgiften finns att få från lantmäteriet, där kan du köpa den online för 50kr. Jag bhar aldrig provat tjänsten själv, så jag kan inte säkert säga att priset ingår i de uppgifter man får för pengarna, men det är så jag uppfattat det.
Lantmäteriets tjänst var gratis i en period tidigare. Jag antar att det var ett sätt att testa/marknadsföra sig på. Förutsatt att det är samma tjänst som jag provade då så ingick även försäljningspris. Jag har till och med för mig att man kunde få flera försäljningar bakåt i tiden. Eller så är det önsketänkande ;)

Är villavärdet nedlagt? De hade priser från 2000 i alla fall.

Lagfarter är offentlig handling. Uppgift om bland annat köpeskilling hittar du därför i fastighetsregistret, som du kan nå exempelvis genom att ringa inskrivningsmyndighet. Det kostar vad du betalar ditt telefonbolag.

De svarar inte på hur mycket frågor som helst per telefon.

byggankan skrev:
Är villavärdet nedlagt? De hade priser från 2000 i alla fall.
Ja, enligt deras hemsida är tjänsten stängd sedan nyår. För statistik hänvisar de till SCB, Booli, SBAB och Mäklartstatistik.

Man svarar VISST på hur många frågor som helst via telefon. Fast vid behov tillämpar handläggarna regeln att lämna uppgift på max tre fastigheter per påringning. Sen får du ringa upp igen.

Det förtjänar att påpekas att vi talar om offentlig handling. De ska enligt grundregeln hållas tillgängliga. Statliga myndigheter har särskild taxa för beställd kopiering. Om du vill ha uppgifterna levererade per e-post brukar avgiften bli noll.

Offentlig handling innebär inte att det blir gratis på något sätt och vis.

Har bestämt för mig att LM har lite egna föreskrifter som behandlar vad saker och ting kostar, eftersom dessa avgifter är till för att finansiera deras verksamhet.

Gravationsbevis 230 spänn tex.

Håller med -MH-. En offentlig handling betyder bara att du har _rätt_ att ta del av innehållet. Det kan vara mot en avgift eller gratis, och det finns heller inga regler om i vilken form handlingen ska vara tillgänglig. Du kan t.ex. inte kräva att få en PDF eller en papperskopia; vissa saker kan man vara tvungen att fysiskt besöka myndighetens arkiv för att få titta på.

Fast ett gravationsbevis är ju inte en existerande offentlig handling. Det är ett nytt dokument som tillverkas på beställning, med offentliga uppgifter om fastigheten som grund.

Så myndigheten utför en tjänst när de skapar ett gravtionbevis. Ungefär som att du knappast skulle kunna kräva att få ett nytt körkort utfärdat gratis med motiveringen att körkortsregistret är en offentlig handling.

Ni behöver inte tro mig, vilket i så fall är tragiskt. Men detta ÄR faktiskt offentliga uppgifter, öppna handlingar. Och sådana får inte "förtryckas" och undanhållas allmän tillgång.

Läser du vad vi skriver? Det kostar trots att det är offentlig handling.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.