Hej!

Vi har köpt ett litet torp utanför Älmhult som vi bara kommer att använda i sommarperioderna. Den finns en grävd brunn på tomten med vatten som vi pumpar in med elektrisk pump som vi kopplar in och ur i början och slutet av säsongen. Vi har testat vattnet och fått ett svar som visar på så höga koncentrationer av koliforma bakterier att vattnet inte är tjänligt.

I resultatet står: "Mikrobiologisk bedömning. Otjänligt (enl. Livsmedelsverkets råd om enskild dricksvattenförsörjning) pga att antalet koliforma bakterier är mycket högt (hälsomässig anmärkning). Förekomsten av koliforma bakterier kan tyda på att vattentäkten påverkats av ytvatten.

Odlingsbara mikroorganismer 22°C: 72 cfu/ml
Koliforma bakterier 35°C: > 2420 /100 ml
Escherichia coli: < 1 /100 ml"

Förklaringen med påverkan från ytvatten låter mycket rimlig då jag vid rengöring av brunnen tydligt kunde se hur det rann in vatten från utrymmet i de mellerst placerade ringarna.

Nu har jag två frågor:

1. Kan vattnet göras tjänligt genom att vi kokar det?

2, Vad för andra åtgärder som inte kostar allt för mycket kan jag göra för att vattnet skall bli tjänligt?

Tacksam för all hjälp och råd!

Hälsningar

Jonas

Först och främst måste ju brunnen tätas. Särskilt om du ser att det rinner vatten. Vad som behövs där är ju svårt att veta innan man har sett det.

Koliforma bakterier dvs bajsbakterier dör när man kokar dem. Däremot vill man kanske ha reda på var de kommer ifrån. Kolla runt på tomten, är det nära till t ex avlopp/dass, kohage, åker? Det finns lite regler och rekommendationer kring lämpligt avstånd till sånt.

Det finns också bakteriefilter som ni kan installera, googla på det för återförsäljare.

• Gilla
Jonas155
  • Laddar…
Koliforma bakterier är bakterier som kan vara sjukdomsframkallande. E-coli är en bakterie som bara finns i tarmkanal hos varmblodiga djur, eller människa. Ni har inga E-coli så ni kan utesluta påverkan från avlopp eller gödsling. I ert fall kommer dom koliforma troligen från stillastående vatten eller skogs och myrmark.
Det räcker att koka ett vatten med stora bubblor i två min så är vattnet drickbart. Alt. Ett UV-ljus som ”bränner” bort bakterierna. Kostar mellan 5 - 10 000:- beroende på kapacitet/krav på flöde.

Vi hade liknande problem som er med kaliformabakterier i vårat vatten.

Vi hittade lösningen ganska enkelt när vi öppnade brunnen och kollade;

Förra ägaren hade gjort en liten egen lösning för att få ner en PEM-slang i mitten av brunnen, han hade rätat slangen med en träregel!

Den hade konsistens som en tvättsvamp efter 25år stående i vatten.00

Vi gick från mer än 2400 bakterier till 34 tror jag det va :)

Kan även tillägga att båda jag och min sambo hade betydligt mer sjukdagar det året vi drack av det dåliga vattnet än både innan och efter.

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.