Sorry för lång tråd, hoppas någon orkar läsa och har något tips

Försöker hitta en ny spisfläkt till min mammas lägenhet. Det är ett gammalt hus med självdrag så det skall vara kolfilter och man har vid något tillfälle renoverat köket med en 70 cm spis och satt in en fläkt med en platsbyggd kryddhylla ovanför så den måste monteras bak på vägg eller med vinkelkonsol på sidorna. Inte under ett skåp. Kraven är egentligen obefintliga utöver mått och montering men jag tycker det är snudd på omöjligt att hitta något vettigt.

70cm
monteras bak eller på sidorna
Kolfillter från start eller konverering.
Humana priser på kolfilter eller tvättbara filter.

Electrolux 300 står att den skall funka med kolfilter och det finns kolfilter som tillbehör. Läser man produktbeskrivningen så tolkar jag det som att man bara behöver köpa kolfilter för att det skall funka? Den verkar också gå att montera bak på vägg
  • Evakuering eller recirkulation möjlig, om kolfilter (extra tillbehör) används
  • Ljudnivå recirkulation, min/max/intensiv:62/74dB(A): Recirkulation används tillsammans med kolfilter och renar luften utan att du behöver göra ett hål i väggen för utluft.
https://www.electrolux.se/kitchen/cooking/cooker-hoods/integrated-hood/lfu327w/

Nackdel, engångsfilter som skall bytas var 4e månad enligt bruksanvisningen och kostar typ 140 som absolut billigast. Man måste ju bunkra upp med ett jäkla lager känns det som. Verkar inte finnas i lager någonstans, men just nu billig på Elgiganten med leverans i januari om de kan hålla det

Franke 1291A-10 AC 70, verkar kosta ca 3500 och nytt filter (på de få ställen jag hittat) ca 6-800:- Kan det stämma? Bytas typ var 12-18 månad?

Cylinda Populär SF 270c, står att den skall gå att komplettera med kolfilter men hittar inga tillbehör. Ser ju likadan ut som ovanstående Franke, minus "lådan" ovanpå som innehåller kolfilter och återcirkulation så antar att konvertering och filter är lika dyrt

Vad hände med enkla fårnluftsfläkta där man har en matta bakom fettfiltret och mattan är tvättbar i maskin, Sån hade vi när vi bodde i hyrselägenhet för 15 år sedan, Enkelt och smidigt men hittar inget sånt alls

BirgitS
70 cm är en bredd som allt färre är intresserade, varför de är ovanliga.

Det finns något som heter plasmafilter som man kan ha i stället för kolfilter. De behöver bara bytas efter typ 20 år men kostar förstås mer i stället, drygt 5000 kr, men verkar bli billigare i längden. Monteras på utloppet från fläkten.
https://www.elgiganten.se/product/v...-till-koksflakt/witt-plasmafilter-550r/893598

• Gilla
MMR
  • Laddar…
M MMR skrev:
Tack för tipset. Som sagt, ganska dyrt men kanske lönar sig i längden. Skall söka lite mer info kring detta.

Efter att ha tittat lite mer nogrannt i Frankes produktkatalog verkar de ha en modell som heter Spirit som säljs med tvättbart kolfilter.

[länk]
Tänkte just föreslå Spirit i kolfilterutförande. Åk förbi en fackhandlare (ex. Elon), den typ av fläkt du söker är visserligen inte vanlig men absolut inget svårt fall.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat Tovenco? Flera av deras fläktar går att få i 70cm bredd. Svensktillverkade.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Har du kollat Tovenco? Flera av deras fläktar går att få i 70cm bredd. Svensktillverkade.
Fantastiska att ha att göra med och tillverkar grymma fläktar. Kan starkt rekommendera dom 👍🏻

Gå in i en butik som saluför dom och jämför bara filterna så ser ni kvalitetsskillnaden direkt. Dom andra är papperstunn och genomskinlig i jämförelse.

• Gilla
Dublin
  • Laddar…
Finns inte kolfilter som man sätter på rörstosen längre ??
Förr fanns inga specifika kolfilter fläktar, man köpte en fläkt, anslöt den med ett rör/slang eller ett filter.

Isakare Isakare skrev:
Finns inte kolfilter som man sätter på rörstosen längre ??
Förr fanns inga specifika kolfilter fläktar, man köpte en fläkt, anslöt den med ett rör/slang eller ett filter.
Jo det går att hitta men hon önskar ett som är enkelt att byta och tvätta och skall man då behöva plocka ner kryddhyllan varje gång så är det lite meckigt. Så även med exempelvis Electrolux med engångsfilter som sitter på stosen

F Festlund skrev:
Fantastiska att ha att göra med och tillverkar grymma fläktar. Kan starkt rekommendera dom 👍🏻

Gå in i en butik som saluför dom och jämför bara filterna så ser ni kvalitetsskillnaden direkt. Dom andra är papperstunn och genomskinlig i jämförelse.
Säkert fina men inte inte i en prisklass (eller modell) för morsan i sin gamla lägenhet. Hittade heller ingen vid en snabb koll som monteras på det sättet jag önskade. Bara helt frihängande varianter och under köksskåp. Men jag tittade inte så noga när jag såg att i stort sett alla låg på femsiffriga belopp

M MMR skrev:
Säkert fina men inte inte i en prisklass (eller modell) för morsan i sin gamla lägenhet. Hittade heller ingen vid en snabb koll som monteras på det sättet jag önskade. Bara helt frihängande varianter och under köksskåp. Men jag tittade inte så noga när jag såg att i stort sett alla låg på femsiffriga belopp
Ah, missade den detaljen! Sorry.

Frankes classic kolfilter fungerar att montera i sidokonsoller eller bakre även fast den är tänkt från början underifrån.

https://www.elon.se/franke-kolfilterflak-classic-1291a-70-116274

Kolfilter är ju alltid engångsfilter som bejöver bytas var tredje månad till en gång per år beroende på hur mycket den används. Det är bara fettfiltret som går att diska och det funkar likadant oavsett kolfilter eller evakuering.

E Eld skrev:
Kolfilter är ju alltid engångsfilter som bejöver bytas var tredje månad till en gång per år beroende på hur mycket den används. Det är bara fettfiltret som går att diska och det funkar likadant oavsett kolfilter eller evakuering.
Franken jag länkade ovan har ett fettfilter i aluminium som diskas i diskmaskinen regelbundet och ett separat kolfilter som tvättas/byts efter behov/tid.

E Eld skrev:
Witt's plasmafilter verkar vara undershållfritt.

• Gilla
MMR och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
E Eld skrev:
Nej, vår förra fläkt (Husqvarna från 2003) hade ett kolfilter som man körde i diskmaskinen ihop med fettfiltret, plus svag uppvärmning i ugnen för att återställa kolfilterfunktionen. Räckte med utbyte vart 3:e år enligt bruksanvisningen.

• Gilla
MMR och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, vår förra fläkt (Husqvarna från 2003) hade ett kolfilter som man körde i diskmaskinen ihop med fettfiltret, plus svag uppvärmning i ugnen för att återställa kolfilterfunktionen. Räckte med utbyte vart 3:e år enligt bruksanvisningen.
Ja så är det i Franke 1292 (som jag länkade) och det var det jag sökte. Deras andra modell med en extra "låda" på toppen har ett fettfilter i aluminium först och sen ett engångskolfilter med lång livslängd. Den verkar ju ha återcirkulationen rakt fram då, så man behöver inget öppet över fläkten. Det skall väl vara lite bättre prestande med kolfiltret separat i slutet men det är enklare för min mamma att hantera kolfiltret under fläkten och bara slänga det i diskmaskinen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.