1 291 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Kolfilterfläkt + frånluftsdon med tidsbegränsat forceringsläge
Håller på att renovera kök i lägenhet med centralfläkt (spiskåpor), och ställs då (liksom många andra tidigare här på forumet) inför att välja mellan att fortsätta använda spiskåpa eller att gå över till kolfilterfläkt. Centralfläkten är inte fantastisk, men visst funkar det. Kolfilterfläktar får oerhört blandade omdömen på nätet, men jag gissar att själva fläktarna och filtren också har rätt stor spridning på hur pass bra de funkar.
Nåväl, om jag får för mig att kolfilter blir okej, vore det då inte vettigt att fortfarande kunna nyttja forceringsläget som den gamla spiskåpan har, t.ex. via ett timer-styrt frånluftsdon? Jag har bara läst om att man ska installera frånluftsdon, vilket förstås är rimligt, men det är ju fånigt om det ska stå och småfisa med grundflöde hela tiden, om jag kan evakuera mer odörer och fukt genom att forcera en liten stund.
Nåväl, om jag får för mig att kolfilter blir okej, vore det då inte vettigt att fortfarande kunna nyttja forceringsläget som den gamla spiskåpan har, t.ex. via ett timer-styrt frånluftsdon? Jag har bara läst om att man ska installera frånluftsdon, vilket förstås är rimligt, men det är ju fånigt om det ska stå och småfisa med grundflöde hela tiden, om jag kan evakuera mer odörer och fukt genom att forcera en liten stund.
Hej, Jag står inför samma dilemma, kolfilter till grundflöde räcker inte alls för att få bprt oset från köket.E emission skrev:Håller på att renovera kök i lägenhet med centralfläkt (spiskåpor), och ställs då (liksom många andra tidigare här på forumet) inför att välja mellan att fortsätta använda spiskåpa eller att gå över till kolfilterfläkt. Centralfläkten är inte fantastisk, men visst funkar det. Kolfilterfläktar får oerhört blandade omdömen på nätet, men jag gissar att själva fläktarna och filtren också har rätt stor spridning på hur pass bra de funkar.
Hur löste du i praktiken, behövs eldragningen till din timer? Kan du skicka en bild på lösningen?
John
Klicka här för att svara