21 287 läst ·
32 svar
21k läst
32 svar
Kolfilter till FTX, pga röklukt!!
Men om ni nu lyckas hitta ett fungerande kolfilter? Ni ska väl inte tvingas stänga in er i huset för att folk eldar? Nä, ta tag i prboelmet istälelt för att försöka dämpa symptomen. Ni ska inte behöva betala för att andra inte kan elda.
Verkar som om det pyreldas någonstans, det ska inte vara någon outhärdlig stank om det eldas rätt.
Fast FTX drar ju in mkt mer luft och rakt in i alla rum i hela huset. Jag tror FTX helt enkelt inte funkar bra när luften ute luktar, vilket det gör med eldningsrök. Ikväll har det luktat rök sedan kl 17 och fortfarande nu 22.30. Det är plussgrader ute, men ändå ska det eldas.
Brusebo09 skrev:
En frånluftsvärmepump har lika stort frånluftsflöde som FTX och luft som sugs ut skall in igen så att FTX skulle fungera sämre i detta fallet än annan modern ventilation är fel.
Vi har FTX och har trivselbrasa själva. Man får verkligen jobba för att öht se nån rök ur skorstenen. Av våra 8 närmaste grannar (och det är ett tätbebyggt villaområde med tomter på 800-1300kvm) så har 4st trivselbrasa och en värmer helt eller till stor del med ved. Ibland kan man förnimma röklukt vid viss väderlek men det är inte ofta. Kan inte minnas att vi någonsin dragit in röklukt via ventilationen. Vi har till- och frånluft i ett kombidon ca 4meter upp på en gavel.
Är du säker på att du inte har en granne som eldar gamla bildäck
EDIT: Det är klart att det skall eldas, det är ju mellan 0 och några blöta plusgrader som det är ruggigt och mysigt med lite brasvärme.
Redigerat:
Jaha då har ni väl tur då. Men här kan jag lova att det luktar och vi får som sagt in det väldigt ofta, i princip varje kväll när det är kallt ute. Och grannarnas skorstenar ryker det mkt från, men bildäck tror jag ej de eldar med, men med ved. Det kanske är så att dessa människor inte kan elda, de är ganska unga allihop och har byggt sitt första hus och då ska det såklart eldas, fastän alla har fjärrvärme. De kanske inte vet hur man eldar. Du vet, vi har intaget högt upp på husgaveln och då det luktar rök utanför huset, vilket vem som helst kan känna, så är det ju den luften som tas in, rakt in i alla rum i huset. Så jag tycker ändå att FTX funkar dåligt när grannar eldar. Och här är det ca 60 hus omkring, vissa äldre som eldar mer, men de flesta nya med braskamin. Och vi ligger väl lite i mitten av allihop, så det är svårt att undå någons rök, beroede på hur det blåser. Vissa kvällar eller mornar så har någons grannes rök blåst rakt på vårt hus och då kan jag lova att man kan hålla sig för skratt här inne. Jag är inte överkänslig, att ha "grillad korvlukt" inne i sitt hus och i barnens sovrum kväll efter kväll, det skulle väl ingen vilja, förutom kanske de som eldár själva.
Det låter väldigt konstigt måste jag säga. Din beskrivning skiljer sig inte från vårt område. Vi har blandad bebyggelse med en del äldre hus varvat med väldigt många nybyggare, inom ca 400-500 meter från vårat hus (som också är nybyggt) kan jag antagligen räkna in 100-110 hus byggda inom 4-5år eller under uppförande. Inom hela området kan jag inte ens gissa mig till antalet kaminer men det är många.
Jag tror inte vi har tur, ni har otur. Hade det varit standard med rök inomhus hade det varit förbjudet att trivselelda.
Jag tror inte vi har tur, ni har otur. Hade det varit standard med rök inomhus hade det varit förbjudet att trivselelda.
Ja ikväll likadant, vi satt och åt och så kände vi att det luktade rök vid köksbordet, jag öppnade ytterdörren och kunde konstatera att det luktade massor utanför. Så här hos oss eldas det inte bra iaf, det luktar. Vi stängde av och nu har vi fläkten inställd på min.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det är standard med rök inomhus. Trivseleldning är tillåten max två gånger i veckan. Tyvärr per eldare, inte område. Hjälper ju liksom inte så mycket om var och en får elda två gånger i veckan, om det är många. Summan blir ju flera styck per dag.fsn skrev:
Det är en kvartsmiljon (eller om det var en halv miljon) som besväras i Sverige.
Rökluft kommer in ändå, lösningen är inte att stänga av ventilationen. Kolfilter funkar inte heller eftersom det ändrar flödena i anläggningen. Om det ens skulle funka rent praktiskt, så måste du i vilket fall som helst kalibrera om flödena efter att ett kolfilter installerats.
Bättre att angripa roten till problemet. Det ska inte stinka rök i ett bostadsområde.
Bättre att angripa roten till problemet. Det ska inte stinka rök i ett bostadsområde.
Nej, vi har inte fått ordning på det. Under varma delen av året glömmer man bort det, då är det bara grannens grill som står ett par meter från vårt luftintag som känns, samt när de badar i sin vedeldade badtunna precis bredvid också, den röken är vidrig att få rakt in. Men nu börjar ju snart vedeldandet igen. Det låter lätt att angripa roten till problemet, men tyvärr inte lika enkelt i verkligheten. Många hus här eldar, ofta. Trots att de har fjärrvärme. Det luktar ofta starkt av rök utanför på vintern. Vi satte in ett filter som heter Dinair kolfilter, modell DinCarb. Det hjälpte mot röklukten utomhus som kom längre bortifrån, men inte då de närmaste husen eldar. Till denna vinter känns det akut att hitta något mer, frågan är vad? ELFI ska också ha något, men det kanske inte är lika lätt att sätta in. Dinair är en kasett, så den var bara att sätta fast som det vanliga filtret. I vilket fall måste filtret bytas nu för det har suttit i för länge.Någon mer som har några tips?
Om inte kolfilter hjälper så börjar det sina på ideer. Bygga om luftintaget? Ta in luften väldigt lågt då rök oftast stiger, alternativt jäkligt högt där vinden hinner dra bort värsta röken. Ge bort torr ved till grannen i julklapp?
Vet inte hur ditt nuvarande kolfilter ser ut men en av de viktigaste egenskaperna för kolfilter är luftens kontakttid med kolet. Om man har ett väldigt tunnt filter kommer luften bara i kontakt med kolet en bråkdel av en sekund, djuppbäddsfilter inom industrin har ofta krav på minst 1 sekunds kontakttid. Så något förenklat, mer kol är bättre. Tyvärr brukar kolfilter ha ganska höga tryckfall så det skadar inte att kontrollera luftflödet efter installationen.
Elfi (www.elfi.se) har kolfilter som kanske kan fungera. De är ganska stora så man måste hitta någon plats för det. Jag hade nog försökt att placerat det efter dittt ftx-aggregat. Då kan ditt vanliga filter ta damm och annat så undviker du att kolet sätts igen av sådant. Givetvis även en kostnad att byta kol-kasetterna 1 gång om året (minst!) men det kan det kanske vara värt.
Elfi (www.elfi.se) har kolfilter som kanske kan fungera. De är ganska stora så man måste hitta någon plats för det. Jag hade nog försökt att placerat det efter dittt ftx-aggregat. Då kan ditt vanliga filter ta damm och annat så undviker du att kolet sätts igen av sådant. Givetvis även en kostnad att byta kol-kasetterna 1 gång om året (minst!) men det kan det kanske vara värt.