Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Läs en gång till vad jag skrev.

Jag skrev att den *kan* vara ogiltig, vilket du har fått ett flertal betydligt mer utförliga beskrivningar kring nu.

Och att lägga in en friskrivningsklausul slentrianmässigt utan orsak i ett kontrakt ger en rätt tunn trygghet.

Inget av det jag skrev är felaktigt.

Det innebär *inte* att det inte finns många fall där friskrivningsklausuler är både giltiga och motiverade.
Jag köpte själv mitt nuvarande hus med friskrivningsklausul som räddade säljaren från ett antal äkta dolda fel.
Hej! Vad är äkta dolda fel? Vad ska man undersöka EFTER man köpt? (Ursäkta ts att jag hijacka din tråd) Funderar också specifikt på ett nylagt tak med köldbryggor vid vägganslutning.. är detta dolt fel? Eller något som eventuellt går på garanti från byggare av tak? Eller är det kanske något man kan förvänta sig??

Hoppas du orkar svara, du verkar kunnig.

P
H HZL skrev:
Hej! Vad är äkta dolda fel? Vad ska man undersöka EFTER man köpt? (Ursäkta ts att jag hijacka din tråd) Funderar också specifikt på ett nylagt tak med köldbryggor vid vägganslutning.. är detta dolt fel? Eller något som eventuellt går på garanti från byggare av tak? Eller är det kanske något man kan förvänta sig??

Köldbryggor är ganska lätt att upptäcka med en värmekamera, så det borde inte kunna kallas ett dolt fel.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag tror du får specificera ärendet lite mer om det skall bli några vettiga svar.

Dolda fel handlar i första hand om det är ett fel som du inte borde behöva räkna med, baserat på husets ålder/allmänna skick eller annan omständighet.

Dessutom så måste du som köpare noga undersöka fastigheten för att bilda dig en uppfattning om vad du kan räkna med. Undersökningen handlar alltså inte nörvändigtvis om huruvida felet du senare klagar på borde gått att upptäcka, utan om du ex. hittar fel/tveksamheter rörande det nylagda taket, så bör du inse att dte kan vara mer problem. Och då får man antingen räkna med takbyte och sätta sitt bud efter det, eller göra en fördjupad undersökning av taket för att kontrollera. En tillräckligt djup fördjupad underöskning kostar typiskt mer än att göra om taket.

Att använda värmekamra skall man inte behöva göra vid en normal undersökning av ett hus. Men vid en fördjupad undersökning (misstanke om fel) så är det en självklarhet, och mycklet mer än så.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
P
H hempularen skrev:
Jag tror du får specificera ärendet lite mer om det skall bli några vettiga svar.

Dolda fel handlar i första hand om det är ett fel som du inte borde behöva räkna med, baserat på husets ålder/allmänna skick eller annan omständighet.

Dessutom så måste du som köpare noga undersöka fastigheten för att bilda dig en uppfattning om vad du kan räkna med. Undersökningen handlar alltså inte nörvändigtvis om huruvida felet du senare klagar på borde gått att upptäcka, utan om du ex. hittar fel/tveksamheter rörande det nylagda taket, så bör du inse att dte kan vara mer problem. Och då får man antingen räkna med takbyte och sätta sitt bud efter det, eller göra en fördjupad undersökning av taket för att kontrollera. En tillräckligt djup fördjupad underöskning kostar typiskt mer än att göra om taket.

Att använda värmekamra skall man inte behöva göra vid en normal undersökning av ett hus. Men vid en fördjupad undersökning (misstanke om fel) så är det en självklarhet, och mycklet mer än så.
Fast har du inte kollat med en värmekamera och det visar sig att det finns allvarliga köldbryggor, lär du inte kunna hävda "dolt fel" för detta, med den vanliga reservationen om vad som kan förväntas finnas i ett hus med en viss ålder.

H HZL skrev:

I detta fall var det exempelvis ett fall där man hade gjort en skorstensgenomföring genom en vägg med hjälp av ett spiro-rör med lite glasull och sedan några cm luftgap till tretex...
Det hela var sedan inmurat och godkänt av sotare 20 år innan köpet av huset.

Det gick inte att upptäcka felet på något vis visuellt eller icke-förstörande förrän branden i väggen var ett faktum, 9,5 år efter köpet. Sotaren hade varit på plats och gjort den senaste brandskyddskontrollen 3 dagar innan. Jag hade lustigt nog även använt mig av en värmekamera och inspekterat kaminen och skorstenen 2 dagar innan branden.

Dvs, det var ett fel som klart och tydligt brast mot vad som kunde vara förväntat baserat på husets ålder och skick, all dokumentation fanns och ingen fackman hade fattat någon misstanke som föranledde en fördjupad undersökning.

(Sotaren fick höra vad som hade hänt och kom tillbaka dagen efter för att se om han hade missat något, då han kände dåligt samvete, men han kunde konstatera att det inte fanns *någon* möjlighet att se det hela innan brandkåren rivit kaminen.)

• Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Köldbryggor är i sig inte givet ett fel Det förekommer normal i en konstruktion mellan t.ex. byggnadselement. Dock kan köldbryggor vara ett byggfel men det är nog bäst att börja bestämma det först.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Och ett separat svar gällande köldbryggorna:

Köldbryggor i anslutning mellan tak och vägg är inte något överdrivet ovanligt, om än oönskat.
Beroende på konstruktionen så kan det rent utsagt vara något som man kan förvänta sig/misstänka.
(Och vintertid upptäcka med handen, krävs inte någon värmekamera, åtminstone inte för de köldbryggor som jag själv har haft och åtgärdat hemma)

Så det kan absolut vara skäl för en fördjupad undersökning, exempelvis med en värmekamera.
Sedan kan man också fundera på hur stort felet är och vilken påverkan det hade haft i relation till försäljningspriset om det hade varit känt vid försäljningstillfället.

Så jag tror att en köldbrygga blir svår att få godkänd som ett dolt fel.

Men, I och med att det är ett nybyggt tak kan det absolut vara frågan om något som ingår i garantin.
Fast för att svara på det beror det ju lite mer på vad som är avtalat och hur tillvida de beror på något fel i taket eller om de kanske snarare beror på väggarna eller är något som kan förväntas med den takkonstruktionen.

Det kan vara en betydligt mer framkomlig väg.

Men, innan man börjar undersöka det behöver man undersöka orsaken till köldbryggan ordentligt.
Och även se hur den kan åtgärdas.
Merparten av de jag har haft hemma har jag helt enkelt åtgärdat genom att ta bort golv/tak-lister och sedan fyllt med fogskum... (eller drevat)

Om en sådan åtgärd kan räcka för att lösa problemet är det ju bättre att lägga energi på att åtgärda problemet än att lägga mer energi och pengar på att få någon annan at lösa problemet.
Man ska alltid välja sina strider.

Edit: Förtydligande gällande "vad som är avtalat". Om man exempelvis har köpt något med avsikt att bygga ett plusenergi-hus kan man ju ha högre krav på köldbryggor än om man bara har gjort om ett tak som ett försäkringsärende för att ersätta ett skadat tak från 60-talet etc.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Man kan tillägga att en linjeköldbrygga inte har någon större påverkan på det genomsnittliga u-värdet och därmed ringa påverkan på husets energiförbrukning. Men som sagts är det ett nollenegihus ser man lite annorlunda på saken.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Merparten av de jag har haft hemma har jag helt enkelt åtgärdat genom att ta bort golv/tak-lister och sedan fyllt med fogskum... (eller drevat)
Man kan inte dreva eller fogskuma en köldbrygga, det gör man för att förbättra isolationen i håligheter och glipor.

En köldbrygga uppstår i konstruktioner där solida byggelement i kontakt med varandra leder in kyla (eller värme) i ett i övrigt isolerat utrymme.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.