Hej!
Vad har ni för tips vid impregnering av trä? Vilken form av linolja ska man använda? Kokt eller rå? Jag tänker på behandling av både fönster, dörrar, utemöbler mm före målning av linoljefärger och i vissa fall endast behandling av linolja utan att slutmåla med färg . Mvh Mattias Nilsson

M Mattias.timmele skrev:
Hej!
Vad har ni för tips vid impregnering av trä? Vilken form av linolja ska man använda? Kokt eller rå? Jag tänker på behandling av både fönster, dörrar, utemöbler mm före målning av linoljefärger och i vissa fall endast behandling av linolja utan att slutmåla med färg . Mvh Mattias Nilsson
Kokt linolja spädd med terpentin som grundolja. Därefter lijnoljefärg. Vad du ska göra med en rent linoljebehandlad träyta vet jag inte. Jag skulle köra spädd kokt olja som grund, och avsluta med några strykningar rå olja.

P Per i Hamrånge skrev:
Kokt linolja spädd med terpentin som grundolja. Därefter lijnoljefärg. Vad du ska göra med en rent linoljebehandlad träyta vet jag inte. Jag skulle köra spädd kokt olja som grund, och avsluta med några strykningar rå olja.
Hej Per!
Tack för svar!
Jag är helt novis när det gäller linoljeprodukter men känner att det är riktigt bra vad gäller både skydd av träet och att det är naturliga produkter.
Då ska jag köra på ditt tips med kokt linolja och terpentin innan målning.
Mvh Mattias

Staffans2000
Först rå linolja, sedan kokt. Därför att den råa torkar inte. Men det gör den kokta.

• Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
Microkatten
Som vanligt verkar det finnas olika sätt och synpunkter. Själv har jag använt rå linolja till impregnering av fönster då den råa påstås tränga bättre in i trä än kokt linolja. Den råa oljan torkar långsamt, vilket enl Gudmundsson är ett skäl till att den tränger bättre ner i trät. Ottosson rekommenderar för utomhusbruk att i grundfärgen blanda in en större mängd rå linolja. Gysinge rekommenderar kokt linolja till grundning, och för ännu bättre resultat skall den uppvärmas till ca 80˚. Träbåtar impregneras med rå linolja (plus terpentin, s.k. halvolja), t.ex. enligt Claessons.

• Gilla
Husbyggaren__22
  • Laddar…
Varken rå eller kokt linolja torkar. Den härdar genom oxidering. Rå linolja gör det extremt långsamt. Rå linolja tränger in bättre i trät, men ger inte en täckande yta som rå linolja ger.

• Gilla
Eric Öbo och 2 till
  • Laddar…
J
Finns inte risk att oljan bubblar och kokar om man har för mkt rå linolja under färgen?

Kokar?

Om trät är mättat med rå linolja så blir det ju svårt för den kokta att gästa i trät.

• Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Microkatten
D Daniel 109 skrev:
Varken rå eller kokt linolja torkar. Den härdar genom oxidering.
Det har du rätt i. Och halvolja både torkar och oxiderar. Språkligt sett brukar man dock ofta använda ordet ”torka” i detta sammanhang, oavsett typ av olja eller färg.

Staffans2000
Man kan säga att rå linolja aldrig torkar. Det är naturligtvis inte sant, men nästan. Därför använder träbåtsentusiaster först rå linolja tills trät är mättat. Den överflödiga oljan torkas bort, och kokt olja påstrykes slutligen.

Rutten panel kan räddas med samma princip.

• Gilla
Halvtimmerhus och 4 till
  • Laddar…
Till rå brukR man tillsätta max 2% sickativ som r ett torkmedel!

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Lyssna på Staffan2000

Rå linolja har små molekyler och tränger in djupt i träet men den torkar (oxiderar) extremt långsamt. Det tar något halvår innan det är genomtorrt.
Kokt linolja har större molekyler och tränger inte in lika djupt men den torkar (oxiderar) snabbare.

Skall man måla ovanpå rå linolja gäller det att värma med varmluftspistol och torka bort överflödig rå linolja med en trasa.

• Gilla
sallad och 2 till
  • Laddar…
J
D Daniel 109 skrev:
Kokar?

Om trät är mättat med rå linolja så blir det ju svårt för den kokta att gästa i trät.
Det jag menar är bubblar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.