God kväll alla!

Ska renovera köket och gör nu research angående köksfläkt och ventilation ut ur huset.

De fläktar jag kollat på har 150 mm anslutning. Men när man kollar på rör är det ju 160 mm. Går dessa ändå att montera ihop rakt av med slangklämma? Eller ska man knöla in nån jäkla muff för flera hundra spänn??

Tack på förhand!

Vad har du för storlek på ventilationskanalenen?
Vissa fläktar brukar ha medföljande muffar.

Jo. Men ska du dra en ny kanal från köket?

Japp, vi flyttar häll och fläktkåpa. Däremot tänkte jag koppla det till gamla takhuven uppe på vinden.

Så nånstans på vägen blir det omkoppling 150 mm till 160 mm, funderade på om det var standarddimensioner och det funkar att dra ihop det med rak muff

Finns det förresten stosar som även är en muff? Alltså både genomföring och koppling?

Redigerat:
Om det behövs beroende av vad som följer med fläkten så sätt en skarvmuff vid taket 160/150 mm. Kostar ju bara en hundralapp och så får du en bra lösning.

Tack för er hjälp!
Behövs stos i tak? Eller räcker det med hål i gipset och dra igenom fläktslangen?

Jerfed skrev:
74 kr för en övergång från 150-160.

[länk]
Jerfed skrev:
74 kr för en övergång från 150-160.

[länk]
Så himla skumt att fläkttillverkarna har 150-mått, och så som tillbehör en 160-slang. Det skvallrar ju om att det trots allt passar ihop utan övergångar... Jag får väl beställa hem fläkten först och tillbehören sedan. Och titta på grejerna och försöka bli klok.
Exempel: Längre ner på sidan står det tillbehör slang 160.
https://hemmy.se/Thermex-Decor787vagg70rostfri

• Gilla
Jopro
  • Laddar…
Tja,

På stället där jag köpte fläkt fick jag med en plastövergång 150-160. Den satte man direkt på utblåset på fläkten och det blev bra. Slangarnas diameter verkar inte anges med någon större precision. Jag har försökt trä på en som var specad 150 på en 150 stos. Det gick inte, fick istället köpa en som var 156. Då gick det. Verkar som man måste ha något större slang än stos. Och slngklämman kan trycka ihop dem, åtminstone till viss del.

C camelspin skrev:
Tja,

På stället där jag köpte fläkt fick jag med en plastövergång 150-160. Den satte man direkt på utblåset på fläkten och det blev bra. Slangarnas diameter verkar inte anges med någon större precision. Jag har försökt trä på en som var specad 150 på en 150 stos. Det gick inte, fick istället köpa en som var 156. Då gick det. Verkar som man måste ha något större slang än stos. Och slngklämman kan trycka ihop dem, åtminstone till viss del.
Låter bra, blir kanske ok med lite större slang då

P
Ja, det kan nog vara smart att köpa fläkten först. Har du tur följer det med en vettig montageanvisning på köpet.

Oavsett hur du väljer att göra är det nog bra att ha en nippel som avslut på röret för att inte riskera att skada slangen när den ska anslutas.

Tack ska ni ha!
Drog i väg ett mejl till tillverkaren (Thermex), och de svarar att 160-slang passar på fläktens 150-stos.
Tydligen är 160 standardmått inom ventilation, men fläkttillverkarna envisas med att köra 150 i sin ände. Men det verkar alltså gå att få ihop det om man kör mjuk slang från fläkten.

• Gilla
Plupp 170879
  • Laddar…
Är nog så att vi i Sverige kör med 160 mm men i resten av världen är 150 mm vanligare, vad jag läste någonstans.
Så vem som "envisas" kan man fundera över om det är så ;)

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.