5 528 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Köksskivor vs kakel
Valet och kvalet, ska man välja kakel eller köksskivor?
Har 62cm höjd mellan bänkskiva och väggskåp, totalt 4,8m längd ska antingen kaklas eller sättas köksskivor. Köksskivor monterar man nog enkelt själv, kakling vill jag nog ha en hantverkare till...Så totalpriset blir nog ungefär samma. Finns fler varianter av kakel att välja på det är väl en fördel med kakel, men köksskivor finns i en hel del modeller och färger coh jag monterar själv så för egen del lutar det åt skivorna, om inte någon här kan övertyga mig
Har 62cm höjd mellan bänkskiva och väggskåp, totalt 4,8m längd ska antingen kaklas eller sättas köksskivor. Köksskivor monterar man nog enkelt själv, kakling vill jag nog ha en hantverkare till...Så totalpriset blir nog ungefär samma. Finns fler varianter av kakel att välja på det är väl en fördel med kakel, men köksskivor finns i en hel del modeller och färger coh jag monterar själv så för egen del lutar det åt skivorna, om inte någon här kan övertyga mig
Jag kanske är obildad, men jag vet inte vad köksskivor är för något? Gissar på att det är något laminatgolvsliknande material?yuphin skrev:Valet och kvalet, ska man välja kakel eller köksskivor?
Har 62cm höjd mellan bänkskiva och väggskåp, totalt 4,8m längd ska antingen kaklas eller sättas köksskivor. Köksskivor monterar man nog enkelt själv, kakling vill jag nog ha en hantverkare till...Så totalpriset blir nog ungefär samma. Finns fler varianter av kakel att välja på det är väl en fördel med kakel, men köksskivor finns i en hel del modeller och färger coh jag monterar själv så för egen del lutar det åt skivorna, om inte någon här kan övertyga mig![]()
Hursomhelst, i mitt tycke är riktiga naturmaterial alltid snyggare. Välj ett snyggt kakel och montera det själv, det är inte speciellt svårt för den normalhändige!
Jag kan inte annat än hålla med vectrex på båda punkter. Det man kan tänka på om man inte har erfarenhet av att kakla och ska göra det själv är att välja en kakel som inte är försvår att sätta. Och vad är då det? Undvik plattor med tydligt markerade kanter och stora kontraster mellan plattan och fogen, det syns direkt om det kommer lite snett då. Ännu värre är plattor som har ett spår som fogas tillsammans med skarvarna mellan plattorna. Jag har sett en hel del sånna som satts av proffs som inte fått till det. Då har man en vägg där 2/3 av det som ser ut som fogar är riktigt exakta och sen varierar resten.vectrex skrev:
Naturligtvis går det att få till även de besvärligare sorterna, men det kräver lite mer av tiden och tålamodet.
Dom små mosaik på nät är väldigt lätta att sätta för en amatör. Har själv satt det i två tidigare lgh med väldigt bra resultat. Dom är även ganska förlåtande då det inte är så lätt att se om det blir lite snett vid nån fog.
Att tänka på är att det går åt ganska mycket fog till dessa!
Att tänka på är att det går åt ganska mycket fog till dessa!
Jag har som amatör kaklat några gånbger, samt satt upp såna där skivor, och jag tycker att det absolut svåraste momentet är att få bort det gamla, speciellt om man bara vill spackla och sätta upp nytt och inte ta bort bakomliggande skivor... att sätta upp det är ingen konst alls.
/S
/S
Mosaik är mer förlåtande i aspekten att fogarna är "ojämna" redan när bitarna sitter på nätet. Däremot måste man vara nogrannare i "djupled", se till att inte trycka på de enskilda bitarna för då blir det vågigt längs med väggen och du pressar lätt ut fix mellan bitarna som man måste rensa. Pressa försiktigt och pressa med en större platt yta. Sätt näten "omlott" så du förskjuter skarven mellan två nät.
Jag kan också ge en liten allmän varning för att sätta mosaik i köket, mosaik innehåller väldigt mycket "fogyta" i förhållande till själva keramikytan, så det är svårare att hålla rent. Kan ju undvikas genom att sätta mörk fog (och inte vit som en annan gjorde mot bättre vetande)
Är det mindre ytor, t.ex. mellan bänk och överskåp och man utgår från en väldigt plan yta, typ ny gips, så vill jag nog påstå att det ändå är lättare med större plattor. Då har man också mindre jobb med fogandet och efterarbetet.
Jag kan också ge en liten allmän varning för att sätta mosaik i köket, mosaik innehåller väldigt mycket "fogyta" i förhållande till själva keramikytan, så det är svårare att hålla rent. Kan ju undvikas genom att sätta mörk fog (och inte vit som en annan gjorde mot bättre vetande)
Är det mindre ytor, t.ex. mellan bänk och överskåp och man utgår från en väldigt plan yta, typ ny gips, så vill jag nog påstå att det ändå är lättare med större plattor. Då har man också mindre jobb med fogandet och efterarbetet.
Redigerat:
Ett tips vid kakling över köksbänk är att köpa färdigt kakellim. Enklare än att hålla på och slabba med att blanda fix. Har kaklat både med mosaik och vanligt kakel och båda är enkla. När man sätter mosaik är det bra att trycka fast det med fogplattan (som du sen även använder för att foga med) så att det blir jämnt. Smeta på kakellim över en liten bit i taget när du gör det första gången och tanda med tandkam så kan det inte gå fel!
Här sitter fibo-tresposkivor.
http://monterat.se/koek/epoq-koek-2
Praktiskt då elektrikern sågat av gipsen längs hela väggen. Hade blivit svajigt med kakel, men limmade skivor blev hur stabilt som helst.
http://monterat.se/koek/epoq-koek-2
Praktiskt då elektrikern sågat av gipsen längs hela väggen. Hade blivit svajigt med kakel, men limmade skivor blev hur stabilt som helst.
Redigerat:
Klicka här för att svara