Hallå, tänkte påbörja en renovering av köket nu på fredag.
De platta paketen ifrån IKEA anländer idag eller imorgon så i veckan ska jag skruva stommar så det står härliga till.

Nu till min fundering. Över spisen så hade jag tidigare tänkt mig att ha ett 70cm högt skåp med inbyggd utdragbarfläkt. Övriga skåpen i köket är 92cm och jag tänkte sätta dem vågrätt i överkant såklart.

Men nu har jag snöat in på att ha en kåpa istället och inget skåp då såklart.

Tror ni det ser inklämt ut? För att mellanrummet mellan skåpen över spisen är 60cm och kåpan är 60cm. Kanske om man väljer en med delvis glas så kanske det fungerar?

Vad tror ni?

Tänk på att du behöver ha plats för täcksidor på de skåp som är på varsin sida om fläkten, och det "äter" väl knappt 4 cm av de 60 du har som utrymme nu - alltså blir det för lite utrymme för en fläktkåpa. Tror de flesta köksleverantörer rekommenderar 10 cm på var sida om kåpan just för täcksida och utrymme att göra rent. Kan du minska skåpbredden på överskåpen på var sida om spisen?

/alacs

Hum, tänkte inte på täcksidorna :-[

Någon mera plats vill jag inte göra faktiskt.
Vi är nu 2 personer nu i det köket vi har. Och det är hyfsat trångt i skåpen tycker jag.

BTW så är det en lägenhet det gäller så viss begränsning finns.

Men om vi återgår till ett utdragbar fläkt. Finns det några snygga och tysta alternativ som inte kostar skjortan?

Ett tips om man inte har så mycket plats är en utdragbar fläkt som sitter ihop med en micro. Det är väldigt smidigt, och då är det en fläkt som du drar ut när du använder den. Tror att Whirlpool har en sån.

jessicaodanne skrev:
Ett tips om man inte har så mycket plats är en utdragbar fläkt som sitter ihop med en micro. Det är väldigt smidigt, och då är det en fläkt som du drar ut när du använder den. Tror att Whirlpool har en sån.

Tack, för förslaget. Det är väl inte det som är problemet riktigt...
Vill ha en tyst och snygg utdragbar fläkt. Finns det några sådanna?

Var och tittade på den jag tror du menar på IKEA för några veckor sedan.
Men vi tyckte inte om den nya designen på den. De hade precis kommit en ny. Den äldre versionen var bättre. Sedan så kändes vreden mycket sladdriga och dåliga...Så den gick bort.

Och den andra köksfläktarna är väl ok designmässigt. Men de låter som man nästan är tvungen att ha hörselskydd på sig...

En annan alternativ som man kan tänka sig är bara en kåpa med ett spjäll. Men där verkade det som det defenitivt inte finns några snygga.

Eftersom ni har 92 centimter höga skåp så tycker jag att det vore snyggast med en inbyggd fläkt i IKEA:s 92 centimeter höga väggskåp (fullt möjligt enligt kökskonsult på IKEA). Om jag minns rätt så behöver ni ett 60x92 skåp.
Finns massor av fläktar som bara syns som en diskret list som man drar ut för att sätta igång. Kolla tretti.se eller vitvarumäklarna.se

Vet att någon i en annan tråd berättade att han tagit bort frontlisten på fläkten och satt på motsvarande dekorlist som under skåpen. På så sätt syntes inte fläkten när den inte används. Sök på fläkt och dekorlist kanske du hittar något.

/alacs

Tack för de senare bra svaren.

Men är det ingen som har ett konkret tips angående en snygg och tyst utdragbar fläkt.
Jag har just nu en hemma i kartong, så jag funderar på om jag ska lämna tillbaka den.

Tips på snygg fläkt är Futurum´s F600 Den är tyst, men inte utdragbar. Har själv fått råd att det blir fett och svårt att göra rent i skenorna där man drar ut fläkten därför valde vi istället ovanstående fläkt istället. Gå in på Futurums hemsida och kika. Finns både vit och rostfri och olika bredder

Jag tycker just Futurums fläktar är snygga, speciellt F215. Men någon som vet hur de ligger i pris?
Har haft svårt att hitta ställen som säljer dom. Jag vet att Coop gör det, men den modellen hade de inte.

Någon som vet?

Husqvarna har en snygg utdragbar, med glas i. Tycker att Electrolux känns lite vek i konstruktionen. Vi har en från Siemens, tyst och med bra drag (720 kubik). Snygg, men har inget glas.

Vi har beställt förljande enhet från Siemens. Tyvärr har den inte kommit än men förhoppningsvis kan vi hämta ut den nästa vecka. Om det är intressant så kan jag återkomma med bilder då, om du kan vänta så länge.

Vi har inte sett den själva i verkligheten men den har rekommenderats från flera håll, både design och funktion.

Siemens LI46630SD + Siemens LZ46050 (Greplist i rostfritt)
http://www.tretti.se/li_46630sd

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.