Hej!
Står inför ett delikat problem iom. att min kära sambo har dömt ut den något tvivelaktiga designen hos vår kryddhyllefläkt med tillhörande spiskåpa i vår BRF. Vi börjar med en bild på eländet;
Det man ser på bilden är:
1. Från höger kommer spirorör från badrum till kryddhyllefläkten.
2. På vänster sida ser vi utblåset genom ytterväggen.
3. Just nedanför utblåset sitter ett friskluftsgaller (öppet rätt ut)
4. Och nedanför kryddhyllefläkten har spiskåpa med vred för styrning av fläkten suttit.
Tanken är att bygga in spirorören med en kanal längs tak/vägg i gips och sen helkakla väggen nedanför denna "låda". Inga väggskåp ska alltså sitta på väggen. Därav har vi svårt att bygga in kryddhyllefläkten.
Min fråga till er; Hur kan man ersätta detta elände till fläkt?
1. Skarva ihop spiro-rören och sätta en PAX i badrummet som blåser rakt ut och installera köksfläkt med kolfilter?
2. Sätta pax i badrum och spiro-T-korsning ovanför spisen och helt sonika koppla på köksfläkten, med troligt resultat att få in skitlukt i kastrullerna och pizzadoft i skithuset (inte så dumt iofs). Finns det lösning med "backventiler" som förhindrar luften att gå baklänges här? Brandklassning?
3. Här kommer era förslag, som troligen besitter lite mer kunskap än vad jag har i frågan.
Tack och bock för ett otroligt givande forum!
Står inför ett delikat problem iom. att min kära sambo har dömt ut den något tvivelaktiga designen hos vår kryddhyllefläkt med tillhörande spiskåpa i vår BRF. Vi börjar med en bild på eländet;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det man ser på bilden är:
1. Från höger kommer spirorör från badrum till kryddhyllefläkten.
2. På vänster sida ser vi utblåset genom ytterväggen.
3. Just nedanför utblåset sitter ett friskluftsgaller (öppet rätt ut)
4. Och nedanför kryddhyllefläkten har spiskåpa med vred för styrning av fläkten suttit.
Tanken är att bygga in spirorören med en kanal längs tak/vägg i gips och sen helkakla väggen nedanför denna "låda". Inga väggskåp ska alltså sitta på väggen. Därav har vi svårt att bygga in kryddhyllefläkten.
Min fråga till er; Hur kan man ersätta detta elände till fläkt?
1. Skarva ihop spiro-rören och sätta en PAX i badrummet som blåser rakt ut och installera köksfläkt med kolfilter?
2. Sätta pax i badrum och spiro-T-korsning ovanför spisen och helt sonika koppla på köksfläkten, med troligt resultat att få in skitlukt i kastrullerna och pizzadoft i skithuset (inte så dumt iofs). Finns det lösning med "backventiler" som förhindrar luften att gå baklänges här? Brandklassning?
3. Här kommer era förslag, som troligen besitter lite mer kunskap än vad jag har i frågan.
Tack och bock för ett otroligt givande forum!
Ni vet att ventilationen tillhör föreningen och modifieringar av vent ska godkännas av styrelsen?
Kryddhyllan bör finnas kvar tills ni fått godkänt. Vi har medlemmar som fått ganska saftiga räkningar efter felsökning av föreningens ventilation och det visat sig att vissa gjort som dom velat, andra har struntat i vad styrelsen sagt är godkänt.
Kryddhyllan bör finnas kvar tills ni fått godkänt. Vi har medlemmar som fått ganska saftiga räkningar efter felsökning av föreningens ventilation och det visat sig att vissa gjort som dom velat, andra har struntat i vad styrelsen sagt är godkänt.
P
p.lundgren
Husägare
· Värmlänning vilse i Storstockholm
· 750 inlägg
p.lundgren
Husägare
- Värmlänning vilse i Storstockholm
- 750 inlägg
Välkommen
4. Dra upp kanaler från badrum och kök genom taket och ut via yttertaket, säkert ganska dyrt och omständigt.
5. Dra ett rör från badrummet och ut till ytterväggen och ett från spisfläkten och till ytterväggen.
6. Få föreningen att dra in ett centralt fläktsystem i hela huset som drar ut luft från badrum och kök.
Enklast och billigast är naturligtvis ditt alternativ 1, så det skulle jag nog välja.
edit: Som kattvovven påpekar, kolla med föreningen.
4. Dra upp kanaler från badrum och kök genom taket och ut via yttertaket, säkert ganska dyrt och omständigt.
5. Dra ett rör från badrummet och ut till ytterväggen och ett från spisfläkten och till ytterväggen.
6. Få föreningen att dra in ett centralt fläktsystem i hela huset som drar ut luft från badrum och kök.
Enklast och billigast är naturligtvis ditt alternativ 1, så det skulle jag nog välja.
Om du sätter in en kolfilterfläkt måste du lösa grundventilationen i köket.
Din gamla kåpa har sugit ute lite luft i köket även med "stängt spjäll"
Friskluftsventilen i köket hade jag tätat till om det finns friskluft in i andra rum.
Din gamla kåpa har sugit ute lite luft i köket även med "stängt spjäll"
Friskluftsventilen i köket hade jag tätat till om det finns friskluft in i andra rum.
Tack för svaren. Efter att ha pratat med föreningen så är det mycket riktigt som sägs här; jag måste behålla kryddhyllefläkten. Så det blir att tänka om angående väggen då den där fula fläkten måste täckas på något vis, förmodligen blir det med ett skåp då det verkar finnas ett ganska begränsat utbud vad gäller fläktkåpor som är gjorda för att styra fläkten.p.lundgren skrev:Välkommen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Köksrenovering - inga vanliga reglar för överskåp (?)
Kök -
Köksrenovering i två steg - finns det risk att golvet blir fel?
Kök -
Köksrenovering - alternativ till IKEA
Kök -
Fukt (läcka i vägg) efter köksrenovering - vad har vi att se fram emot?
Juridik -
Hur ska jag tänka/göra (köksrenovering)? Ev. asbest.. + VA-fråga.
Kök