Hej,
Har tänkt sätta igång med en köksrenovering och funderar på avloppet vid diskhon. Diskhon är tänkt att flytta och för att få plats med bänkskåp med utdragbar låda där diskhon är nu behöver jag kapa ner gjutjärnsröret och skarva på nytt avlopp, hur gör jag detta smidigast?
Lägger upp en bild på hur de ser ut idag, tack för all hjälp jag kan få!
ps. Får de verkligen se ut sådär som de gör nu med all ”gegga” runt om nuvarande skarven? Har nyligen flyttat in i bostadsrätten.
Har tänkt sätta igång med en köksrenovering och funderar på avloppet vid diskhon. Diskhon är tänkt att flytta och för att få plats med bänkskåp med utdragbar låda där diskhon är nu behöver jag kapa ner gjutjärnsröret och skarva på nytt avlopp, hur gör jag detta smidigast?
Lägger upp en bild på hur de ser ut idag, tack för all hjälp jag kan få!
ps. Får de verkligen se ut sådär som de gör nu med all ”gegga” runt om nuvarande skarven? Har nyligen flyttat in i bostadsrätten.
Med sådär gamla avloppsrör så kanske det inte är långt borta med en stamrenovering. Har du kollat med BRF om det är stamrenovering inplanerad?
Kan va tråkigt att byta kök så måste det rivas bort delar av det för att komma åt stammarna.
Kan va tråkigt att byta kök så måste det rivas bort delar av det för att komma åt stammarna.
Huruvida det är lämpligt att kapa som du tänkt eller inte törs jag inte svara på. Men det bästa att kapa gjutjärnsrör med är tigersåg med lämpligt blad. Vinkelslip går fortare men skitar ner så in i h-ete! Skarven mellan gjutjärnsrör och plaströr löser du med lämplig gumminippel.
https://www.rinkabyror.se/artiklar/inomhusavlopp/gumminipplar-gummimuffar/gumminipplar/
https://www.rinkabyror.se/artiklar/inomhusavlopp/gumminipplar-gummimuffar/gumminipplar/
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Köksrenovering södra Stockholm
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Putssläpp på tegelvägg mitt i köksrenovering
Byggmaterial & Byggteknik -
Köksrenovering - inga vanliga reglar för överskåp (?)
Kök -
Köksrenovering i två steg - finns det risk att golvet blir fel?
Kök -
Köksrenovering självdragsventil blir blockerad
Ventilation